شهر خبر

چرا چین نگران دوستی پوتین و اون است؟

چرا چین نگران دوستی پوتین و اون است؟

اگر پیونگ یانگ به فناوری نظامی پیشرفته‌تر روسیه دست پیدا کند، خصومت آشکار و فزاینده کیم با بسیاری از بازیگران منطقه ای می‌تواند یک مسابقه تسلیحاتی منطقه‌ای را تشدید کند. از سوی دیگر، ممکن است فرصتی برای تقسیم توجه ایالات متحده بین شبه جزیره کره و تایوان در خلال درگیری چین با تایوان، که پکن مدعی حاکمیت بر آن است، باشد.

به گزارش خبرآنلاین، در حالی که توجه جهانی از جنگ روسیه و اوکراین دور شده ، چین نگران تعمیق رابطه میان روسیه و کره شمالی است. نیوزویک در گزارشی در این باره می نویسد: برخی تحلیلگران می گویند که چین با یک معضل مواجه است: با اتحاد ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه با کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی چه بکند؟

از یک سو، اگر پیونگ یانگ به فناوری نظامی پیشرفته‌تر روسیه دست پیدا کند، خصومت آشکار و فزاینده کیم با بسیاری از بازیگران منطقه ای می‌تواند یک مسابقه تسلیحاتی منطقه‌ای را تشدید کند. از سوی دیگر، ممکن است فرصتی برای تقسیم توجه ایالات متحده بین شبه جزیره کره و تایوان در خلال درگیری چین با تایوان، که پکن مدعی حاکمیت بر آن است، باشد.

به گزارش جماران در ماه‌های اخیر، رژیم کیم نمایشی مبنی بر کنار گذاشتن هر گونه امیدی برای بهبود رابطه با همسایه جنوبی خود یعنی کره جنوبی داشته است. این کشور قانون اساسی خود را اصلاح کرد تا سئول را به عنوان دشمن اصلی معرفی کند، گروه های مرتبط با همکاری شمال و جنوب را منحل کرد و بنای یادبود اتحاد را که دهه ها پیش توسط پدر کیم، کیم جونگ ایل، ساخته شده بود، تخریب کرد.

یکی از مقامات ارشد دولت جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده در یک کنفرانس مطبوعاتی در ۲۷ ژانویه گفت: «ما عمیقاً نگران روابط رو به رشد بین روسیه و کره شمالی و آنچه ممکن است نیت رهبر کره شمالی از تعمیق رابطه با روسیه باشد، هستیم.» این سخنان، پس از آخرین دور مذاکرات بین جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی ایالات متحده و وانگ یی، وزیر امور خارجه چین در بانکوک، تایلند، مطرح شد. این مقام آمریکایی در بخش های دیگری از سخنانش تاکید کرد که سالیوان در دیدار با همتای چینی مسئله کره شمالی را هم مطرح کرده است.

مبادلات نظامی ادعایی بین کره شمالی و روسیه قبلاً باعث نگرانی ایالات متحده و متحدانش به ویژه کره جنوبی و ژاپن شده است.کره شمالی متهم است که در ازای دریافت تسلیحات پیشرفته و تخصص فنی، موشک، گلوله های توپخانه و سایر سخت افزارها را برای کمک به پر کردن ذخایر مسکو که به دلیل جنگ مداومش با اوکراین تمام شده است، فراهم می کند. در بیانیه مشترک ۹ ژانویه، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، به وزرای خارجه بیش از ۴۰ کشور در محکوم کردن انتقال ادعایی تسلیحات میان این دو کشور پیوست.

شورای امنیت ملی ایالات متحده مدعی شده است که پیونگ یانگ بیش از ۱۰۰۰ کانتینر تجهیزات نظامی را از ناجین، کره شمالی، به دونای، روسیه، بین ۷ سپتامبر تا ۱ اکتبر ارسال کرده است. ترزا فالون، مدیر اندیشکده مرکز روسیه اروپا آسیا مستقر در بروکسل می گوید پوتین نشان داده که آن طور که برخی تحلیلگران دوست دارند نشان دهند دست نشانده رئیس جمهور چین نیست. او نشان داده که می تواند معادله ها را به هم بزند و حتی برای رئیس جمهور چین هم دردسر درست کند. دسترسی پوتین برای دریافت مهمات مورد نیاز از کره شمالی برای جنگش در اوکراین و ادعای انتقال فناوری و تسلیحات پیشرفته به کره شمالی در ازای آن، ژاپن و کره جنوبی را به شدت نگران کرد. این ناامنی تشدید شده در شمال شرق آسیا ممکن است بازیگران منطقه را متقاعد کند که هزینه های نظامی خود را افزایش دهند که این سناریو، نتیجه ای نامطلوب برای پکن است.

ژاپن در حال حاضر برنامه هایی برای افزایش هزینه های دفاعی خود به ۲ درصد تولید ناخالص داخلی خود دارد. کن گاوز، تحلیلگر ارشد مرکز تحلیل‌های دریایی، به خبرگزاری صدای آمریکا گفت، چین همچنین ممکن است نگران باشد که ایالات متحده بتواند مشارکت خود را در شبه جزیره کره، جایی که بیش از ۲۸۰۰۰ سرباز مستقر می‌کند، افزایش دهد.

ایالات متحده و متحدانش در کره جنوبی و ژاپن در حال حاضر با توجه به موشک‌های بالستیک قاره‌پیمای کره شمالی مانند Hwasong-۱۸ که در دسامبر پرتاب شد و گفته می‌شود قادر به رسیدن به قاره آمریکا هستند، در حالت آماده‌باش هستند.

البته همه کارشناسان چنین نگاهی ندارند و برخی از آنها فکر می کنند پکن اتحاد رو به رشد مسکو و پیونگ یانگ را یک تحول مثبت می بیند. شان کینگ، محقق آسیایی، معاون ارشد شرکت مشاوره پارک استراتژیز مستقر در نیویورک می گوید: من مطمئن هستم که پکن از هر چیزی که به منافع ایالات متحده و یا همسو با ایالات متحده صدمه می زند، خرسند می شود. بنابراین شی جین پینگ احتمالاً به افزایش همکاری ها و تبادلات نظامی مسکو- پیونگ یانگ لبخند می زند. فکر می‌کنم تهدید یک جنگ هماهنگ دوجانبه کره / تایوان بیش از حد مطرح شده است، اما با این وجود گمان می‌کنم که پکن مشتاق است ببیند سلاح‌های کره شمالی در هر موقعیت جنگی واقعی علیه نیروهای دوست ایالات متحده چگونه عمل می‌کند.

روابط بین دو کره شمالی و جنوبی به دلیل پرتاب متقابل ماهواره‌های تجسسی، مانورهای نظامی مشترک آمریکا، ژاپن و کره جنوبی، و کنار گذاشتن توافقنامه نظامی کلیدی شمال و جنوب که در سال ۲۰۱۸ برای کاهش خطر خصومت‌ها امضا شد، همچنان تیره و تار است.

برخی نهادهای تحقیقاتی درباره وضعیت جاری میان دو کره در گزارشی در ۱۱ ژانویه، اعلام کردند که وضعیت در شبه جزیره کره اکنون خطرناک‌تر از هر نقطه‌ای از زمان پایان جنگ‌های بزرگ در سال ۱۹۵۳ است.

۳۱۱۳۱۱