شهر خبر

وزیر ارتباطات خیال مردم را راحت کرد / تکلیف افزایش سرعت اینترنت چه شد؟

اقتصاد وزیر ارتباطات خیال مردم را راحت کرد / تکلیف افزایش سرعت اینترنت چه شد؟

عیسی زارع پور تاکید کرد: در ازای افزایش تعرفه اینترنت متعهد شدیم کیفیت اینترنت بالا رود و سرعت آن تا پایان سال آینده ۵۰ درصد افزایش یابد.

سرعت اینترنت در ایران متنوع است و بسته به منطقه و نوع اتصال، می‌تواند متفاوت باشد. در شهرهای بزرگ و مراکز شهری، اکثراً اتصالات بیشتری با سرعت بالا ارائه می‌شود که به طور معمول برای مصارف روزانه کاربران کافی است. با این حال، در برخی مناطق روستایی و دورافتاده، سرعت اینترنت ممکن است محدودتر باشد.

آیین بهره برداری از طرح های شرکت مخابرات ایران روز گذشته در مرکز مطالعات و بهره وری سازمان مدیریت صنعتی برگزار شد. 

عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در این نشست گفت: امروز در زندگی بشر ارتباطات نقش کلیدی دارد و اهمیت این موضوع هر روز روشن تر می شود. امروز خرید، فروش و حمل و نقل و امور جاری مختلف به اینترنت وابسته شده و در سکوهای ملی انجام می شود. این وابستگی هر روز بیشتر خواهد شد. 

وی با بیان اینکه در آینده با استفاده از فناوری های جدید و نوظهور اموری انجام خواهد شد که امروز حتی ذهن نمی رسد، اظهار داشت: رییس جمهور خود به حوزه ارتباطات باور دارد و در دو سال اخیر، اتفاقات خوبی در این زمینه رخ داده است از جمله اینکه در قانون بودجه سال های ۱۴۰۱، ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ فصلی جدا برای ارتباطات و فناوری اطلاعات تعریف شده و زیرساخت های خوبی برای آینده هوش مصنوعی در کشور تعریف شده است. همچنین همه دستگاه ها مکلف شده اند برنامه خود را در استفاده از فناوری های ارتباطاتی ارائه دهند.

وزیر ارتباطات ادامه داد: به طور جدی به دولت هوشمند پرداخته شده و همه دستگاه ها  مکلف شدند در آینده خدمات خود را به طور هوشمند در همه ساعات شبانه روز بدون دخالت نیروی انسانی ارائه دهند. 

زارع پور با بیان اینکه تمام ساختمان های کشور در شهرها تا پایان برنامه هفتم توسعه به فیبر نوری متصل می شوند، تصریح کرد: به همین منظور صندوق توسعه فیبر نوری در برنامه هفتم توسعه تصویب شده و تمام دستگاه ها مکلف شدند در اجرای این پروژه بزرگ با وزارت ارتباطات همراهی کنند از جمله اینکه شهرداری ها مکلف شدند در ۱۴ روز مجوز حفاری صادر بکنند.

وی با بیان اینکه وضع موجود متأسفانه رضایت بخش نیست، خاطرنشان کرد: در ارتباطات ثابت شرایط خوبی نداریم و در رتبه بندی های جهانی در این زمینه، در کشورهای با رتبه پایین هستیم در حالی که در بسیاری از کشورهای پیشرفته تا ۸۰ درصد ارتباطات مبتنی بر ارتباطات ثابت صورت می گیرد. 

وزیر ارتباطات با بیان اینکه باید کار ۱۰ ساله را در دو تا سه سال انجام دهیم وگرنه از دنیا عقب می افتیم، ابراز داشت: در تلاش هستیم مردم را از اینترنت با کیفیت پر سرعت بهره مند کنیم و به این منظور باید شبکه انتقال خود را توسعه دهیم.

به گفته زارع پور، از ابتدا نگاه دولت سیزدهم به شرکت مخابرات نگاهی حمایتی بود و ۷۰۰ میلیارد تومان از بودجه وزارت ارتباطات برای حل مشکلات مخابرات خرج شد. 

وی افزود: در این دولت تعرفه های اینترنت افزایش یافت و تعهد گرفته شد که این افزایش تعرفه به افزایش کیفیت بینجامد و تا پایان سال آینده سرعت شبکه ۵۰ درصد افزایش پیدا کند بنابراین اگر این تعهدات عملب نشود مردم دیگر به ما اعتماد نمی کنند.