شهر خبر

صنعت گیم مرزهای کسب درآمد را جا به جا کرد / لیست پرفروش ترین بازی های رایانه ای

فناوری صنعت گیم مرزهای کسب درآمد را جا به جا کرد / لیست پرفروش ترین بازی های رایانه ای

بر اساس داده‌های اخیر، صنعت بازی درحال‌حاضر بیشتر از مجموع صنعت موسیقی و سینما درآمد کسب می‌کند. در این گزارش ده بازی ویدیویی پرفروش را مشاهده می کنید.

صنعت بازی‌های ویدیویی در سال‌های اخیر با سرعت شگفت‌انگیزی در حال رشد بوده است و بر کسی پوشیده نیست که این یک تجارت پرسود است. اما شاید تعجب کنید که بدانید صنعت بازی چقدر در مقایسه با سایر صنایع سرگرمی درآمد دارد. بر اساس داده‌های اخیر، صنعت بازی درحال‌حاضر بیشتر از مجموع صنعت موسیقی و سینما درآمد کسب می‌کند.

بر اساس گزارش SuperData Research، ارزش بازار جهانی بازی در سال ۲۰۲۰ به ۱۵۹.۳ میلیارد دلار رسید که شامل درآمد حاصل از بازی‌های کنسول، بازی‌های رایانه شخصی، بازی‌های موبایل و ورزش‌های الکترونیکی می‌شود. برای در نظر گرفتن این موضوع، ارزش صنعت موسیقی در سال ۲۰۲۰ به ۱۹.۱ میلیارد دلار رسید، در حالی که ارزش صنعت سینما ۴۱.۷ میلیارد دلار بود. این بدان معناست که صنعت بازی بیش از سه برابر صنعت موسیقی و تقریباً چهار برابر صنعت سینما درآمد دارد.

یکی از دلایل اصلی موفقیت صنعت بازی، افزایش محبوبیت بازی‌های موبایلی است. بازی‌های موبایل بیش از نیمی از بازار جهانی بازی را در سال ۲۰۲۰ به خود اختصاص دادند و ۸۶.۱ میلیارد دلار درآمد داشتند. ظهور گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها دسترسی افراد و انجام بازی‌ها را آسان‌تر کرده است و افزایش دسترسی به اینترنت پرسرعت این امکان را برای بازی‌های موبایلی پیچیده‌تر و جذاب‌تر فراهم کرده است.

یکی دیگر از دلایل موفقیت صنعت بازی، افزایش محبوبیت ورزش‌های الکترونیکی است. ارزش صنعت ورزش‌های الکترونیکی در سال ۲۰۲۰ به ۱.۱ میلیارد دلار رسید و انتظار می‌رود در سال‌های آینده به رشد خود ادامه دهد. ظهور پلتفرم‌های استریم مانند توییچ و یوتیوب، تماشای مسابقات ورزشی را برای مردم آسان‌تر کرده است، و افزایش در دسترس بودن لیگ‌ها و مسابقات ورزش‌های الکترونیکی، شرکت در ورزش‌های الکترونیکی را برای مردم آسان‌تر کرده است.

در نتیجه، صنعت بازی درحال‌حاضر بیشتر از مجموع صنایع موسیقی و سینما درآمد کسب می‌کند. محبوبیت روزافزون بازی‌های موبایلی و ورزش‌های الکترونیکی و همچنین افزایش پلتفرم‌های استریم، باعث رشد صنعت بازی در سال‌های اخیر شده است.

پرفروش‌ترین فرنچایزهای بازی‌های ویدیویی در تمام دوران کدام‌ها هستند؟ از Minecraft گرفته تا The Legend of Zelda و Mario، ما نگاهی دقیق‌تر به محبوب‌ترین فرنچایزهای بازی‌های ویدیویی انداخته‌ایم تا بفهمیم کدامیک در طول سال‌ها بیشترین درآمد را داشته‌اند. بازی‌های تازه وارد مانند کلش آف کلنز را با کلاسیک‌های قدیمی مانند Space Invaders مقایسه کنید و ببینید در طول سال‌ها از کدام یک از پرفروش‌ترین فرنچایزهای بازی بازی‌هایی خریده‌اید.

پرفروش‌ترین فرنچایز بازی‌های ویدیویی Pokémon با درآمد حدود ۹۰ میلیارد دلار است. این نه تنها بزرگترین فرنچایز بازی‌های ویدیویی است، بلکه به طور کلی پردرآمدترین فرنچایز رسانه‌ای است. البته لازم به ذکر است که تنها بخش کوچکی از درآمد آنها از بازی‌های ویدیویی بوده است. فرنچایز از تجارت سود بسیار بیشتری می‌برد. ۳.۳۶ میلیارد دلار از فروش بازی‌های موبایل و ۱۳.۷۸ میلیارد دلار از فروش کنسول‌ها و بازی‌های دستی به‌دست آورده است.

لیست ۱۰ بازی پر فروش ویدیویی

Pokémon ( پوکمون ) – ۹۰ میلیارد دلار

پردرآمدترین فرنچایز بازی‌های ویدیویی ممکن است بیشتر درآمد خود را از تجارت به‌دست آورده باشد، اما پوکمون قرمز/سبز/آبی/زرد همچنان در رتبه هفتم در میان پرفروش‌ترین بازی‌های ویدیویی تمام دوران قرار دارد و با ۴۷،۵۲۰،۰۰۰ نسخه از آن بالاتر است.

 Mario (ماریو) - ۳۰.۲۵ میلیارد دلار

مسلماً شناخته‌شده‌ترین شخصیت بازی‌های ویدیویی در جهان، ماریو در طول سال‌ها درآمد زیادی برای نینتندو به ارمغان آورده است و سری Super Mario به تنهایی نزدیک به ۱۵.۹ میلیارد دلار درآمد داشته است. از زمان آغاز به کارش در سال ۱۹۸۱، این شخصیت در بسیاری از قالب‌ها در سرتاسر جهان پرفروش شده است.

 

 

Call of Duty – هفده میلیارد دلار

عنوان Black Ops ۴ این فرنچایز به تنهایی ۱ میلیارد دلار فروش داشت و عنوان جنگ جهانی دوم آن نیز در سال ۲۰۱۷ همین کار را انجام داد. به طور گسترده‌ای در صنعت به عنوان یک فیلم پرفروش در نظر گرفته می‌شود و به نظر می‌رسد که با گذشت زمان جذابیت بیشتری پیدا کند.

Wii - چهارده میلیارد دلار

درست است که Wii یک کنسول است، اما شاخه‌ای از بازی‌های ویدیویی خودش است، با مجموعه‌هایی مانند Wii Sports، Wii Play و Wii Fit که بر مخاطبان گیمر تازه‌کار را در یک محیط خانوادگی تمرکز دارد.

Pac-Man - چهارده میلیارد دلار

بازی arcade که مردم در دهه ۱۹۸۰ آن را دوست داشتند، امروزه همچنان محبوب است که هر دو نسخه پازل کلاسیک و جدید سرگرمی را زنده نگه می‌دارند.

مهاجمان فضایی - ۱۳.۹۳ میلیارد دلار

Space Invaders یک بازی فوق‌العاده قدیمی از سال ۱۹۷۸ است که مردم همچنان هر زمان که دوباره منتشر شده، از آن استقبال کرده‌اند. به نظر می‌رسد بازیکنان همیشه آماده دفاع در برابر بیگانگان مهاجم هستند و بازی حتی پس از گذشت این همه مدت واقعاً محبوب است.

Dungeon Fighter Online - یازده میلیارد دلار

"DFO" یک بازی بسیار محبوب چند نفره "beat'em up" از کره جنوبی است که بسیاری از مردم ایالات متحده ممکن است درباره آن ندانند. اما در واقع توسط حدود ۶۰۰ میلیون نفر در سراسر جهان بازی می‌شود.

Street Fighter - یازده  میلیارد دلار

Street Fighter یک سری بازی واقعاً بزرگ است که به خاطر فیلم‌ها، بازی‌ها و تیم‌آپ‌هایش با فرنچایزهای دیگر شناخته می‌شود. این احتمالاً شناخته‌شده‌ترین بازی ویدیویی مبارزه‌ای است که تاکنون وجود داشته است، و حتی از رقیب خود، Mortal Kombat، تقریباً ۱۰ میلیارد دلار موفق‌تر است.

Final Fantasy - ده  میلیارد دلار

این مورد بدون شک برترین بازی نقش آفرینی در میان پرفروش‌ترین فرنچایزها است. این سری که مورد تحسین منتقدان قرار گرفت، استانداردی را ایجاد کرده است که همه RPG‌های ( بازی‌های نقش آفرینی ) دیگر برای آن تلاش می‌کنند.

Warcraft - ده میلیارد دلار

برای امریکایی ها، این برترین فرنچایز MMORPG است که برای بازی هایی مانند Hearthstone، Warcraft: Orcs & Humans و World of Warcraft معروف (WoW) شناخته می‌شود. بازیکنان از سال ۲۰۰۴ در حال کاوش در دنیای Azeroth هستند.