شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#مسکن#بازار مسکن#ایران#قیمت مسکن

خبر مهم درباره نوسازی بافت فرسوده / بازار مسکن جان می گیرد

قیمت مسکن / بازار مسکن / قیمت خانه

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران اظهار داشت: به استناد ضوابط بالادستی و طرح‌های جامع و تفصیلی، استان‌ها می‌توانند یک بسته تشویقی جداگانه را تهیه کرده و آن را جهت تصویب به کمیسیون ماده پنج ارائه نمایند.

اقتصاد خبر مهم درباره نوسازی بافت فرسوده / بازار مسکن جان می گیرد

محمد آیینی، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران، دربارهٔ نوسازی بافت‌های فرسوده و بسته ۱۹ بندی کالبدی، توضیحات جزئی ارائه داد. وی از بانوان خانه‌دار خواست تا در راستای نوسازی و بازآفرینی خانه‌های فرسوده خود، در محیط خانواده، به عنوان سفیران نوسازی، فعالیت کنند و به این امر توجه کنند.

آیینی در این برنامه خطاب به مادران ساکن در بافت‌های فرسوده با بیان این که دولت، سیستم بانکی و شهرداری‌ها برای کمک نوسازی مسکن بسیج شده‌اند، گفت: در دولت سیزدهم تسهیلات خوب مالی، اداری و شهرسازانه برای نوسازی بافت‌های فرسوده در نظر گرفته شده است که بسته تشویقی ۱۹ بندی کالبدی مهم‌ترین آن‌هاست و در واقع فرصت طلایی هم برای سازندگان و هم برای مالکان واحد‌های فرسوده به شمار می‌رودکه باید از این فرصت به خوبی بهره ببرند.

ارائه تخفیف ۵۰ تا ۱۰۰ درصدی برای صدور پروانه در بافت فرسوده

معاون وزیر راه و شهرسازی، صدور پروانه ساختمانی در کمترین زمان، ارائه ۵۰ تا ۱۰۰ درصد تخفیف در هزینه‌های صدور پروانه (الزام قانونی تخفیف ۵۰ درصد)، همچنین حفظ انشعابات قبلی و ارائه انشعابات جدید خارج از نوبت توسط ادارات آب، برق، گاز، مخابرات و…، و صدور پایان کار در کمترین زمان را از جمله این مشوق‌ها برشمرد.

اجرای بسته تشویقی نوسازی بافت فرسوده در ۳۶۰ شهر

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران اعطای طبقه تشویقی، تغییر کاربری ارزش افزا، پارکینگ راحت‌تر (درب اضافی)، زمین و واحد معوض را به موارد بالا اضافه کرد و گفت: استان‌ها می‌توانند بر اساس ضوابط بالادستی و طرح‌های جامع و تفصیلی، بسته تشویقی جداگانه‌ای را تدوین و به تصویب کمیسیون ماده پنج برسانند و تاکنون ۳۶۰ شهر نسبت به این مهم اقدام کرده و بسته تشویقی خودشان را تدوین و اجرایی کرده‌اند.

دبیر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار در ادامه با اشاره به این که چهار نوع تسهیلات بانکی برای نوسازی بافت‌های فرسوده در نظر گرفته شده است، در این باره توضیح داد: متقاضیان نوسازی مسکن در محلات بافت فرسوده می‌توانند از وام نهضت ملی مسکن استفاده کنند که میزان این وام در تهران ۴۵۰ میلیون تومان، در کلانشهر‌ها ۴۰۰ میلیون تومان، در مراکز استان ۳۵۰ میلیون تومان و در سایر شهر‌ها ۳۰۰ میلیون تومان بوده و سود این وام ۲۳ درصد و بازپرداخت آن ۲۰ ساله است.

آیینی وام نوسازی مسکن را از دیگر تسهیلات در این زمینه عنوان کرد که میزان آن ۵۵۰ میلیون تومان برای همه شهرهاست و گفت: ۱۸۵ میلیون تومان این وام با سود صفر درصد و ۳۶۵ میلیون تومان با سود ۲۳ درصد بوده و جمع دوره ساخت و بازپرداخت ۷ ساله است.

وی وام ودیعه اسکان موقت را از دیگر تسهیلات در این حوزه برشمرد و توضیح داد: مبلغ این وام درکلانشهر‌ها ۱۲۰ میلیون تومان، در سایر شهر‌ها ۹۰میلیون تومان و با سود ۴ درصد بوده و بازپرداخت آن سه ساله است.

ارائه وام مرمت در تهران و تمامی استان‌های کشور به متقاضیان

وام مرمت و مقاوم‌سازی از دیگر تسهیلاتی است که امسال برای اولین بار به ساکنان بافت‌های تاریخی فرسوده تعلق می‌گیرد، آئینی در این باره اظهارکرد: مبلغ این وام در تهران ۳۶۰ میلیون تومان، در کلانشهرها۳۲۰ میلیون تومان، در مراکز استان‌ها ۲۸۰ میلیون تومان، در سایر شهر‌ها ۲۴۰ میلیون تومان و در روستا‌ها ۲۰۰ میلیون تومان است که با سود۲۳ درصد و بازپرداخت ۵ ساله در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با بیان این که در قانون بودجه سال جاری نیز ظرفیت‌های خوبی برای نوسازی بافت‌های فرسوده در نظر گرفته شده است، عنوان کرد: بر اساس بند «ث» قانون بودجه سال جاری ساکنان بافت‌های فرسوده می‌توانند واحد یا زمین خود را با واحدی نوساز یا زمین‌های تحت مالکیت وزارت راه و شهرسازی با سقف ۴۰ درصد تخفیف در قیمت کارشناسی عوض کنند.

وی افزود: همچنین بر اساس بند (م) تبصره (۱۱) در قانون بودجه سال ۱۴۰۲ امکان اعطای سند با اولویت سکونتگاه‌های غیررسمی در اراضی فاقد سند متعلق به وزارت راه و شهرسازی فراهم شده است. بر اساس این بند به وزارت راه وشهرسازی اجازه داده می‌شود، اراضی در مالکیت خود را در سکونتگاه‌های غیررسمی که قبل ازسال ۱۳۹۴ به تصرف اشخاص درآمده و براساس طرح‌های مصوب شهری ساخت وساز صورت گرفته و درحال بهره‌برداری است را به مالکان اعیانی واگذار کند.

به گفته آئینی افراد با مراجعه به سایت facility. udrc.ir می‌توانند از قرارگیری ملک خود در محدوده بافت فرسوده مطلع شوند.

وی افزود: همچنین شهروندان می‌توانند شکایات، پیشنهادات و نظرات خود را به سامانه پیامکی شرکت بازآفرینی شهری ایران به شماره ۳۰۰۰۸۶۱۲ ارسال کنند.

وزارت راه و شهرسازی