شهر خبر

قیمت خودرو جدید کره ای مشخص شد / خرید سامسونگ QM۶ چقدر پول می خواهد؟

اقتصاد قیمت خودرو جدید کره ای مشخص شد / خرید سامسونگ QM۶ چقدر پول می خواهد؟

در حال حاضر، کولیوس ۲۰۱۸ کم‌کار درحد صفر، ۴ تا ۴/۵ میلیارد تومان قیمت دارد.

واردات خودرو ها به بازار خودرو کشورها تاثیر قابل توجهی دارد. این تاثیرات می‌تواند مثبت یا منفی باشد. از یک سو، واردات خودروها می‌تواند باعث افزایش رقابت در بازار شود و قیمت خودرو ها را کاهش دهد. این موضوع می‌تواند برای مصرف‌کنندگان مزیت باشد و باعث افزایش تقاضا برای خودروهای داخلی شود. از سوی دیگر، واردات خودروها می‌تواند باعث کاهش تولید خودروهای داخلی شود و در نتیجه باعث افزایش بیکاری در صنعت خودروسازی شود.

شرکت رنو سامسونگ کره‌ جنوبی، نسخه‌ی جدید از کولئوس را با پیشرانه ۲ لیتر توربوشارژ تولید می‌کند. این محصول به تازگی وارد ایران شده است.

تاریخچه‌ی حضور رنو در ایران، کل تاریخ واردات خودروی کشورمان را شامل می‌شود. اولین مدل بنزینی، توسط مظفرالدین شاه از بلژیک به ایران رسید و همین موضوع باعث شد، کراس‌اور کجار (قاجار) حدود صد سال بعد توسط رنو تولید شود. سال‌های متمادی پس از پیروزی انقلاب هم رنو ۵ در کنار پیکان، تنها گزینه‌‌ی قابل انتخاب برای مردم بود و طبیعتا به یک نوستالژی تبدیل شد.

پس از حضور بیست‌ساله‌ی رنو ۵ به عنوان یک خودروی ارزان‌قیمت و کامپکت در بازار ایران، فصل جدید همکاری این شرکت با خودروسازان ایرانی، با مدل‌های مگان و لوگان شروع شد. این خودروها از اواخر دهه‌ی هشتاد خورشیدی به ایران وارد و در خط تولید پارس‌خودرو، مونتاژ شدند. طبیعتا، مگان مونتاژ ایران با بدنه‌ی بزرگ‌تر و پیشرانه‌‌های متنوع در مقایسه با لوگان (L۹۰) جذابیت زیادی برای مردم کشورمان داشت و باتوجه به بازار انحصاری و کاملا بسته‌ی خودروهای وارداتی، با استقبال هموطنان مواجه بود.

کولئوس و تالیسمان، از اواسط دهه‌ی ۹۰ خورشیدی به ایران وارد شدند و خیلی زود، مشتری جذب کردند. برخلاف تالیسمان با پیشرانه‌ی ۱/۶ لیتر توربو که هماهنگی فنی با بنزین بی‌کیفیت ایرانی نداشت، کولئوس مجهز به موتور ۲/۵ لیتر تنفس طبیعی، هنوز هم پرمشتری است.

قیمت-سامسونگ-qm6

برخلاف تصور عموم مردم ایران، رنو کولئوس هرگز در فرانسه ساخته نشد. نسخه‌های وارداتی ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ با برند رنو، همگی مونتاژ کره‌جنوبی و کارخانه‌ی رنو –سامسونگ هستند. این محصول، از سال ۲۰۱۶ تا کنون، هم‌زمان در کره جنوبی و چین تولید می‌شود.

کولیوس QM۶ با برند رنو-سامسونگ، در نمایشگاه خودروی تهران ۱۴۰۲ رونمایی شد تا متفاوت از محصول اصلی که ۵ سال پیش به بازار ایران رسیده بود، جلب توجه کند. این مدل، احتمالا به دلیل مشکلات برند فرانسوی برای فعالیت تجاری در کشور ما و تحریم‌های بین‌المللی، نشان تجاری مخصوص خودروسازی سامسونگ را به جای رنو ارایه خواهد کرد.

طراحی ظاهری و نمای بیرونی رنو سامسونگ کولیوس QM۶

در نگاه اول، به جز فرم صندوق عقب، تفاوت خاصی بین کولیوس کوپه و نسخه‌ی اصلی دیده نمی‎شود؛ اما ساختار جلوپنجره و سپر این خودروها یکسان نیست.

قیمت-سامسونگ-qm6

شان تجاری رنو –سامسونگ با دونیم دایره، بسیار متفاوت از برند فرانسوی، جلب نظر می‌کند. جلوپنجره‌ی مدل جدید، بزرگ‌تر است و صرفا متشکل از خطوط ساده‌ی افقی نیست. همچنین کولیوس قدیمی از دو مه‌شکن سنتی و مدور کوچک در طرفین سپر استفاده می‌کرد اما کولیوس کوپه، طرح مدرن مشابه هیوندای سانتافه ۲۰۱۸ دارد. طبیعتا، چراغ‌ این خودروها و  حجم‌دهی کاپوت جلو، تفاوتی ندارند.

 

قیمت-سامسونگ-qm6

از پشت، چراغ‌های LED با طرح تمام قرمز، ابعاد مشابه کلیوس اصلی دارند اما به دلیل حذف بخش سفید رنگ، متفاوت و مدرن جلوه می‌کنند. دیگر اجزای بدنه، شامل سپر و گلگیرها در کولیوس جدید، تغییر نکرده است.

در مجموع، می‌توان ادعا کرد، کولیوس جدید با کد QM۶، زیباتر از نسخه‌ی قدیمی به نظر می‌رسد و کمی تفاوت مثبت برای جذب مشتری فراهم می‌کند.

طراحی داخلی و نمای کابین رنو سامسونگ کولیوس QM۶

نمای کلی برای ادوات اتاق، مشابه کولیوس اصلی است؛ اما پوشش چرم به قسمت پایین داشبورد اضافه شده است تا حس لوکس داخل خودرو را افزایش دهد. همچنین، کیفیت تصویر نمایشگر لمسی نیز بهبود چشمگیر داشته و رابط کاربری با تنوع اپلیکیشن‌های کاربردی، عمل می‌کنند.

پشت فرمان، تفاوت خاصی بین کولیوس QM۶ و نسخه‌ی قدیمی دیده نمی‌شود. حتی پنل اطلاعات فنی، دور موتور و سرعت‌سنج این خودروهای نیز مشابه است. مدل وارداتی در نمایشگاه تهران ۱۴۰۲، امکانات خاص شامل صندلی‌های چرم باکیفیت و امکانات مدرن، شامل دید ۳۶۰ درجه، سقف پانورامیک، ترمز پارک دکمه‌ای (برقی)، گرم‌کن و سردکن چهار صندلی، کروز کنترل با قابلیت کاهش و افزایش سرعت، ترمز خودرکار  و سیستم صوتی از برند بوز (Boss) داشته است.

پیشرانه و عملکرد فنی رنو سامسونگ کولیوس QM۶

مهم‌ترین نکته‌ی منفی در کولیوس جدید، سیستم دیفرانسیل جلو خواهد بود. نسخه‌ی قبلی برای بازار ایران، چهار چرخ محرک داشت. همچنین، برخلاف موتور ۲/۵ لیتر تنفس طبیعی در کولیوس‌های قدیمی بازار ایران، برای QM۶ از پیشرانه‌ی ۲ لیتر توربوشارژ استفاده می‌شود. محصول جدید، ۱۵۰ اسب بخار قدرت و ۲۵۵ نیوتن‌متر گشتاور دارد تا از این نظر، مشابه موتور ۱/۵ لیتری موجود در خودروهای چینی باشد. کولیوس ۲۰۱۷ با موتور ۲/۵ لیتر، ۱۷۰ اسب بخار و ۲۳۳ نیوتن‌متر داشت.

قیمت-سامسونگ-qm6

ظاهرا گیربکس کولیوس جدید با نسخه‌ی قدیمی تفاوتی ندارد و همچنان جعبه‌دنده‌ی CVT برای QM۶ استفاده می‌شود. سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت نیز، حدود ۱۰ ثانیه، تقریبا مشابه کولیوس ۲۰۱۷ خواهد بود. در عوض، میانگین مصرف سوخت حدود یک کمتر شده و تقریبا ۷/۵ لیتر در صد کیلومتر است.

قیمت رنو سامسونگ کولیوس QM۶ و هزینه خرید در ایران

در کره جنوبی برای QM۶ مشابه نسخه‌ی وارداتی، معادل ۲۰ تا ۲۲ هزار دلار پرداخت می‌شود. با احتساب دلار ۵۵ هزار تومانی و هزینه‌های جانبی مربوط به عوارض گمرک و مالیات، کولیوس جدید باید برای مشتری ایرانی، حدود ۲/۵ میلیارد تومان هزینه خرید داشته باشد.

قیمت-سامسونگ-qm6

شرایطی که در بالا گفته شد، می‌تواند QM۶ را به رقیب مهم برای چری تیگو ۸ تبدیل کند؛ اما بعید است دلالان بازار، چنین فرصتی را در اختیار عامه‌ی مردم بگذارند. هم‌اکنون، کولیوس ۲۰۱۸ کم‌کار درحد صفر، ۴ تا ۴/۵ میلیارد تومان قیمت دارد.