شهر خبر

قرار بود ژاپن خاورمیانه شویم اما در مسیر بدل شدن به کره‌ شمالی هستیم

قرار بود ژاپن خاورمیانه شویم اما در مسیر بدل شدن به کره‌ شمالی هستیم

مرتضی الویری گفت: در سال‌های ابتدایی انقلاب همه تصور می‌کردیم ما یا حزب ما صلاحیت اداره کشور را دارند. این خلق و خو هم در مجاهدین خلق و هم در خط امامی‌ها وجود داشت.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ مرتضی الویری گفت و گویی با روزنامه اعتماد داشته که بخش های مهم آن را در ادامه می خوانید؛

*مردم در آن زمان، آینده ایده‌آلی را می‌دیدند که در نوفل لوشاتو تصویرسازی شده بود. یقین دارم اگر کشور با ضرباهنگ شعارها و هدف‌سازی‌های نوفل‌لوشاتو پیش می‌رفت، امروز ایران به عنوان ژاپن خاورمیانه رفاه، توسعه، آرامش و صلح را برای مردمش به ارمغان آورده بود.

*با کمال تاسف باید بگویم به دلیل تخطی از شعارهای اولیه و انحراف‌هایی که در سال‌های بعد شکل گرفت، ایران نه تنها ژاپن خاورمیانه نشد، بلکه در مسیر بدل شدن به کره‌شمالی منطقه قرار گرفت.

*بسیاری از این بحران‌ها و مشکلات اقتصادی، گروگان بحران بزرگ‌تری هستند که بحران مدیریت و بحران سیاسی هستند.

*در سال‌های ابتدایی انقلاب همه تصور می‌کردیم ما یا حزب ما صلاحیت اداره کشور را دارند. این خلق و خو هم درمجاهدین خلق وجود داشت و هم در خط امامی‌ها.

*اگر برمبنای پیمان اولیه ۲۲بهمن ۵۷ و شکل گیری جمهوری اسلامی در ۱۲فروردین ۵۸ عمل می‌شد و قانون نانوشته نوفل لوشاتو عمل شده بود،مشکلات امروز کشور وجود نداشت.

*حاکمان تازه با مردم عهد بستند که مطبوعات آزاد وجود داشته باشد و نویسندگان و روزنامه‌نگاران آنچه را که در راستای منافع ملی می‌بینند، چاپ و منتشر کنند. بدون اینکه برخوردی با آنان صورت بگیرد.

*مهم‌ترین هدف ترسیم شده در نوفل لوشاتو و پیمان‌نامه اولیه‌ای که ۲۲بهمن ۱۳۵۷ را شکل داد، این بود که هر فردی که از شناسنامه ایرانی برخوردار است، خودی محسوب شده و غیرخودی تلقی نشود.

۲۱۹۲۱۸