شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#دولت#برلین#آلمان

روایت اکونومیست از بحران بی‌اعتمادی آلمانی‌ها به دولت برلین

روایت "اکونومیست" از بحران بی‌اعتمادی آلمانی‌ها به دولت برلین

نشریه اکونومیست با انتشار یادداشتی به بررسی دلایل کاهش محبوبیت حزب سوسیال دموکرات‌های آلمان (SPD) پرداخته و می‌نویسد: کاهش پایگاه حمایتی این حزب در میان کارگران، اقتصاد ضعیف و درگیری‌های سیاسی بین شرکای این ائتلاف، ‌آن را روز به روز آسیب‌پذیرتر می‌کند.

به گزارش خبرآنلاین از روزنامه اکونومیست، ‌ هشتمین نفر از حزب سوسیال دموکرات‌های آلمان (SPD) است که به عنوان صدراعظم این کشور فعالیت کرده و رهبری ائتلاف "چراغ راهنمایی" را بر عهده دارد.

وی پس از آخرین انتخابات ملی آلمان، در سال ۲۰۲۱ به قدرت رسید. اما از آن زمان محبوبیت حزب سوسیال دموکرات آلمان و شولتس به شدت کم شده است.

این حزب در انتخابات ۲۰۲۱ اول شد و در نظرسنجی‌ها با ۲۸ درصد آراء به اوج رسید. اما نظرسنجی‌های مشابه اکنون این حزب را در جایگاه سوم یا حتی چهارم قرار داده تا جائی که طبق آمار به سختی قادر است نظر ۱۵ درصد آلمانی‌ها را جلب کند.

به گزارش ایرنا اکونومیست افزود: مسیر کاهش محبوبیت این حزب آنقدر سریع و ثابت است که به نظر می رسد در انتخابات اروپا در ژوئن (خرداد) تحقیر شده، در سپتامبر(شهریور) در انتخابات سه ایالت شرقی آلمان شکست سختی بخورد و در نهایت مانند حزب سوسیالیست سنتی در فرانسه به طور کلی از بین برود.

یکی از معیارهای این خطر، عمق خشم مشترک نسبت به دولت در بخش‌های مختلف جامعه آلمان است. هنگامی که کشاورزان آلمانی در اوایل ژانویه (دی ماه) در اعتراض به طرح دولت برای لغو معافیت‌های مالیاتی، جاده‌های سراسر ایم کشور را مسدود کردند، رانندگان کامیون و بازرگانان مستقل نیز به آن ها پیوستند. این در حالی بود که طبق نظرسنجی‌ها بیش از سه چهارم آلمانی‌ها از این اعتراضات حمایت کردند.

از طرفی کسب و کارهای بزرگ نیز در آلمان وضعیت خوشایندی ندارند. ، رئیس کنفدراسیون انجمن‌های کارفرمایان آلمان، در این رابطه تاکید کرد که اعضای گروه او به طور فزاینده‌ای اعتماد خود را به دولت از دست داده اند.

نویسنده اکونومیست معتقد است یکی از دلایل آشکار خشم مردم آلمان در لایه های مختلف، کاهش درآمد واقعی قابل تصرف در ۲ سال گذشته است.

تورم در این کشور به حدی افزایش یافته که از اوایل دهه ۱۹۹۰ شرایط مشابه آن مشاهده نشده است. دولت شولتس تا حدی با افزایش مزایای پرداختی به افراد بیکار سعی در کاهش این خشم داشته است اما علیرغم اعطای تسهیلات به حدود ۵.۵ میلیون آلمانی، به نظر می‌رسد تنها تأثیر گسترده‌ آن متقاعد کردن آلمانی‌ها به این موضوع بوده که دست و دلبازی‌های دولت، اخلاق کاری را در کشور تضعیف کرده است.

نظرسنجی جدید در این باره نشان داد که ۶۲ درصد از حامیان خود حزب سوسیال دموکرات‌های آلمان معتقدند که سیاست‌های این حزب مردم را از کار کردن دلسرد می کند.

در مناطق صنعتی آلمان و همچنین در آلمان شرقی سابق، بسیاری از سوسیالیست‌های سابق به سمت راست از جمله حزب راست‌گرای آلترناتیو برای آلمان (AFD) جذب شده اند.

کاهش حامیان حزب سوسیال دموکرات را می توان در مشخصات سنی این حزب مشاهده کرد. از سال ۲۰۰۰، تعداد اعضای حزب تقریباً به نصف کاهش یافته و در سال گذشته به ۳۶۵ هزار نفر رسیده است. گفتنی است حدود ۵۷ درصد از آنها بالای ۶۰ سال سن دارند.

نویسنده یکی دیگر از دلایل بی اعتمادی آلمان‌ها به دولت خود را شخصیت خود ‌صدر اعظم این کشور عنوان کرده و می نویسد: شولتس به جای اینکه در قدرت باز و قاطع به نظر برسد، فردی گوشه گیر و مردد است، ‌مطبوعات را تحقیر می کند، محافل حزبی را به تریبون‌های عمومی ترجیح می دهد، ‌جنجال آفرینی کرده و تنها زمانی در بحران ها مداخله می کند که آسیب های سیاسی، پیش از آن وارد شده باشد. منتقدان او این شیوه مدیریتی را برای اداره مهم‌ترین کشور اروپا در زمان بحران‌های متعدد، نامناسب می دانند.

310310