شهر خبر

قهرمانی می‌خواهید، قطر را جدی بگیرید!

قهرمانی می‌خواهید، قطر را جدی بگیرید!

تیم ملی فوتبال قطر حالا در مرحله نیمه نهایی جام ملت های آسیا قرار دارد و از شانس های قهرمانی این رقابت ها به حساب می آید.

برآیند یک سال اخیر فوتبال قطر پیش از آغاز جام ملت های آسیا، اصلا این حس را در کسی ایجاد نمی کرد که این تیم می تواند یکی از شانس های اصلی قهرمانی در تورنمنتی باشد که علاوه بر میزبانی، ردای مدافع عنوان قهرمانی را هم بر دوش می کشد. قطر، جام جهانی ناامیدکننده ای داشت. فلیکس سانچس باس علی رغم این که قهرمانی در جام ملت های 2019 را به قطری ها هدیه کرد، نتوانست در جام جهانی آنچه که میزبان پر زرق و برق می خواست را به آن ها بدهد. البته که شاید انتظار بیشتری هم نمی شد داشت چرا که گروه قطر، اصلا گروه ساده ای نبود.

پس از جام جهانی، شوک بعدی به فوتبال قطر وارد شد و آن هم انتخاب کارلوس کی روش به عنوان سرمربی جدید این تیم بود. قطر به سراغ مربی ای رفته بود که در دوران افول خود قرار داشت و برخلاف سال های قبل تر، دیگر خواهان چندانی نداشت. نتیجه هم قابل پیشبینی بود. قطر تقریبا تمام آنچه که با فلیکس سانچس به دست آورده بود را از دست داد. سبک متفاوت کی روش، در قطر جواب نداد و شکست سنگین 4 گله مقابل ایران عملا کی روش و قطری ها را در آستانه جام ملت ها به پایان راه رساند.

قهرمانی می‌خواهید، قطر را جدی بگیرید!

مسئولان فوتبال قطر بلافاصله به سراغ مارکس لوپس رفتند. مربی ای که در بین رسانه ها به تن تن معروف است و 5 سال اخیر را در تیم الوکره سپری کرده. او با شناختی که از فوتبال قطر داشت، در فاصله کمتر از دو ماه تا جام ملت ها توانست این تیم را احیا کند و تمام تردیدها را از بین ببرد. احتمالا در آن روزهای برکناری کی روش و انتخاب سرمربی جدید، کسی تصور نمی کرد قطر در جام 2023 بتواند کار خاصی از پیش ببرد. آن ها اما امروز در جمع چهار تیم برتر جام ایستاده اند و فقط دو پیروزی تا تکرار مجدد قهرمانی در آسیا فاصله دارند. آیا از پس این کار تاریخی بر می آیند؟

ترکیب تیم ملی فوتبال قطر طی سالیان اخیر ستاره های پرشماری را به خود دیده. بسام الراوی و پدرو میگل در خط دفاع، عبدالعزیز حاتم و حسن الهیدوس در میانه میدان و اکرم عفیف و معز علی در خط حمله. با این حال قطر در جام 2023 یک چهره ویژه در درون دروازه داشت؛ مشعل برشم. هواداران دو تیم استقلال و پرسپولیس احتمالا باید نمایش های ضعیف این دروازه بان در تقابل های چند سال پیش بین السد با سرخابی های پایتخت را به خاطر داشته باشند. گل هایی که برشم در آن زمان می خورد، این پالس را می فرستاد که این دروازه بان ضعیف، احتمالا جایی در آینده فوتبال قطر نخواهد داشت اما او طی این مدت به قدری پیشرفت کرد که حالا یک تنه توانست با درخشش در ضربات پنالتی تقابل شنبه شب مقابل ازبکستان، قطر را از پیچ حساس و سخت یک چهارم نهایی عبور دهد و به نیمه نهایی برساند.

چهارشنبه شب شاهد یکی از کلاسیک ترین بازی های قاره کهن در مرحله نیمه نهایی جام ملت های آسیا خواهیم بود. تقابلی قدیمی بین دو رقیب سنتی که البته در تمامی این سال ها، کفه ترازو کاملا به نفع ایران سنگینی می کرده. نشان به آن نشان که از 24 رویارویی دو تیم در انواع رقابت های رسمی و دوستانه، 16 برد سهم ایران بوده، 5 بار دو تیم مساوی کرده اند و قطر فقط 3 بار توانسته بر ایران پیروز شود. سه پیروزی ای که البته دوتای آن در بازی های دوستانه به دست آمده است. به طور مشخص در تاریخ جام ملت های آسیا هم دو تیم دو مرتبه و آن هم در سال های 1988 و 2015 در دور گروهی با هم دیدار کرده اند که حاصل هر دو بازی، برد ایران بوده است. همین آمار در کنار نمایش بی نظیر ایران مقابل ژاپن، به خوبی ثابت می کند که میزبان چه ماموریت غیرممکنی برای فینالیست شدن دارد. شاید بتوان گفت عیار واقعی تیم تن تن که با 4 برد و یک تساوی(مقابل ازبکستان) و 8 گل زده و 2 گل خورده پا به نیمه نهایی گذاشته، در جدال چهارشنبه شب مقابل تیم آماده و سر حال قلعه نویی مشخص خواهد شد.

قهرمانی می‌خواهید، قطر را جدی بگیرید!

254 251