شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#مسکن#شورای شهر#تهران

جدال شورای شهر و شهرداری بر سر ساخت مسکن / خرید اتوبوس از چین از سر ناچاری

راه و مسکن جدال شورای شهر و شهرداری بر سر ساخت مسکن / خرید اتوبوس از چین از سر ناچاری

اعضای شورای شهر تهران در جلسه امروز به موضوعات مختلفی از جمله ساخت مسکن توسط چینی‌ها، ورود اتوبوس‌های جدید به پایتخت و جمع‌آوری معتادان متجاهر تا پایان سال پرداختند.

به دلیل مسائل و مشکلات ایجاد شده در پروژه های ساخت مسکن توسط دولت، ایده ای مبنی بر ورود چینی ها برای پیشرفت در حوزه ساخت مسکن مطرح شد. البته مسئولان پیش از این هم هدف از همکاری با کشورهای دیگر در زمینه ساخت مسکن را تامین مالی پروژه ها و استفاده از فناوری های روز دنیا عنوان کردند.

دویست‌و‌سیزدهمین جلسه شورای شهر تهران صبح امروز به ریاست مهدی چمران برگزار شد.

در ادامه جلسه برخی از اعضای شورای شهر تهران تذکراتی را در حوزه‌های مختلف مطرح کردند.

ناصر امانی؛ عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران با اشاره به مطرح شدن مسئله حضور شرکت‌های چینی در مناطق بافت فرسوده جهت ساخت مسکن گفت: با توجه به شعار تهران کلانشهر الگوی جهان اسلام و فرمایش مقام معظم رهبری در این خصوص نظر شورا این است که شهرداری چنانچه دنبال این کار است حتما باید شورا را قانع کند و بنده به شدت تذکر می‌دهم که در این زمینه اقدام نکند.

وی همچنین به خرید اتوبوس از کشور چین اشاره کرد و افزود: خرید اتوبوس از چین بنا بر شرایط اضطرار است و با توجه به مشکلات شهروندان در بخش حمل‌ونقل ناچاریم نسبت به تامین کمبود اتوبوس اقدام کنیم. اما در مسکن توانایی و ظرفیت کاملی در کشور وجود دارد و نیاز به ورود چینی‌ها برای ساخت مسکن نداریم.

سید محمد آقامیری؛ رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران نیز در جلسه امروز به انتخاب شهردار تهران به عنوان دستیار ویژه رئیس‌جمهوری اشاره کرد و افزود: این موضوع نشاندهنده توانمندی شهرداری است.

وی تصریح کرد: تاکنون ۱۷ هزار معتاد متجاهر جمع‌آوری شده است و با توجه به آمار ۲۱ هزار نفری معتادان متجاهر در شهر تهران باید حدود ۵ هزار نفر دیگر جمع‌آوری و ساماندهی شوند.

آقامیری ادامه داد: بیش از ۸ هزار ظرفیت خالی در مراکز یاوشهر توسط شهرداری تهران ایجاد شده و این موضوع بسیار مهم است و روز گذشته نیز فاز دوم یاورشهر ۹ با ظرفیت ۲۵۰۰ نفر افتتاح شد.

وی اظهار امیدواری کرد با توجه به دغدغه شورا و شهرداری تهران تا پایان سال تمامی معتادان متجاهر در پایتخت جمع‌آوری شوند.

مهدی عباسی؛ رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران نیز با اشاره به اظهارات معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران مبنی بر ساخت مسکن توسط چینی‌ها گفت: معاون شهردار باید بر اساس جایگاه و حد و اندازه خود درخصوص احداث مسکن صحبت می‌کرد. اگر ساخت مسکن توسط شرکت‌های چینی در شورا مطرح و تصویب می‌شد آن زمان معاون آقای شهردار می‌توانست در این خصوص اظهارنظر کند.

پرویز سروری نایب رئیس شورای شهر تهران با اشاره به بارندگی‌های اخیر اظهار کرد: بخشی از نیاز سدهای خالی شده بواسطه این بارندگی‌ها تامین شد و تلاش شهرداری تهران و نیروهای انسانی برای برف‌روبی و بازگشایی معابر در روزهای گذشته قابل تقدیر است.

نایب‌رئیس شورای شهر تهران افزود: در جلسه امروز در صحن به گونه‌ای صحبت شد که گویا نخستین بار است که از یک کشور خارجی برای ساخت مسکن استفاده می‌شود! و این در حالی است که ساختمان‌هایی در پردیس توسط شرکت‌های ترکیه‌ای احداث شده‌اند و احداث مسکن توسط چینی‌ها اتفاق تازه‌ای نبود که در جلسه امروز با حرارت به آن پرداخته شد.

سروری با اشاره به اینکه در عرضه و تقاضا با فاصله نجومی مواجه‌ایم، افزود: اگر در مسکن به‌ویژه در بافت مسکونی اقدامی انجام می‌گیرد باید مورد حمایت قرار بگیرد نه اینکه به عنوان یک ضعف عنوان شود.

وی ادامه داد: مشکلاتی که در تامین اتوبوس داریم در مسکن نیز وجود دارد و مهم‌ترین مسئله که با وجود اقدامات صورت گرفته هنوز به نتیجه نرسیده‌ایم، مسئله سرمایه‌گذاری است و لذا از اقدامات شهرداری تهران در ارتباط با توسعه مسکن قدردانی می‌شود.

مهدی پیرهادی در جریان جلسه امروز با اشاره به فرسودگی ناوگان تاکسیرانی اظهار کرد: رانندگان عنوان می‌کنند که مدتی برای استفاده از تاکسی‌های خود ثبت‌نام کرده‌اند اما هنوز اقدامی نشده است و باید به این موضوع توجه شود.

وی گفت: انتظار داریم که دولت و وزارت صمت و وزارت کشور در ارتباط با نوسازی تاکسی‌ها همکاری لازم را داشته باشند چرا که با نوسازی ناوگان تاکسیرانی آلودگی هوا نیز کاهش خواهد یافت.