شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#نرخ ارز#قیمت#افزایش قیمت

کنترل نرخ ارز راهکار های خود را می طلبد

کنترل نرخ ارز راهکار های خود را می طلبد

نمی توان از نقش مناقشات منطقه ای در مورد افزایش قیمت ارز چشم پوشی کرد و علاوه بر متغیر های اقتصادی این موضوع و متغیرهای سیاسی را نیز باید مد نظر قرار داد، که البته درصد تاثیرات هر کدام متفاوت است.

پبرو سکوت مسئولین در قبال افزایش نرخ دلار این سوال در اذهان عمومی پیش آمده که چرا مسئولین و کسانی که در راس کار هستند پاسخگو نیستند ،مردم از برنامه های مسئولین برای کنترل نرخ دلار اطلاعی ندارند و بهتر است این آقایان برنامه های خود را به اطلاع مردم برسانند و ببینیم که چه برنامه ای برای کنترل نرخ ارز دارند و چگونه می خواهند آن را پایین بیاورند. ما می توانیم در مورد این افزایش قیمت برداشت های مختلفی بکنیم و مسئولین چیز دیگری را مد نظر داشته باشند. الان بحث روانی را مطرح می کنند و این افزایش قیمت را مرتبط با اثرات روانی می دانند .باید دید برنامه مسئولین چیست ؟ واقعیت این است که ما الان با تحلیل ها و نظرات فراوانی مواجه هستیم ولی تا زمانی که خود آنها برنامه ها و علت سکوت را نگویند کماکان برای ما و مردم این موضوع مبهم خواهد بود.

از سوی دیگر نمی توان از نقش مناقشات منطقه ای هم در مورد این افزایش قیمت چشم پوشی کرد و علاوه بر متغیر های اقتصادی این موضوع و متغیر های سیاسی را نیز باید مد نظر قرار داد، که البته درصد تاثیرات هر کدام متفاوت است.

در زمانی که بنده تصدی بانک مرکزی را بر عهده داشتم افزایش قیمت دلار را با تامین نقدینگی کنترل می کردیم،ما تمام درآمدهای نفتی مان را در یک مقطعی به داخل کشور آوردیم( البته بخش اعظم آن را با طلا وارد کردیم) و توانستیم آنها را عرضه بکنیم و قیمت ارز را از طریق عرضه طلا پایین بیاوریم و از آنجا که اینها با هم رابطه مستقیمی دارند توانستیم نرخ ارز را کنترل کنیم. ما یک سری سیاست ها یی که فراخوان زمان خود بود را بکار گرفتیم و تقریبا در آن زمان قیمت 1226 تومان بود که ظرف 8 سال 2900 تومان تحویل دادیم .

الان هم کنترل نرخ ارز راهکارهای خاص خود را می طلبد و باید ببینیم آقایان چکار می خواهند بکنند. ما بارها آمادگی خود را برای کمک و همیاری به مسئولین مربوطه اعلام کرده ایم و مانعی ندارد که حتی نگویند از ما کمک گرفته اند و بگویند خودمان راهکار ارائه کرده ایم ،ولی به هر صورت اینها فکر و تصورشان این است که خودشان بهتر انجام می دهند .

در نهایت اینکه باید با این مسئولین حضوری صحبت کرد چرا که هر گونه مصاحبه و صحبت مسئولین می تواند نتیجه معکوس داشته باشد، البته بستگی به این دارد که چگونه صحبت کنند ،علی الخصوص کسانی که دستی بر آتش داشتند و می توانند تحلیل کنند، که قطعا نظرات آنها بی تاثیر نخواهد بود.

در مورد آینده قیمت دلار هم باید ببینیم سیاست گذاری مسئولین ارزی از جمله وزیر اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی چه خواهد بود چرا که نظر آنها می تواند تعیین کننده باشد.