شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#بنزین#قیمت بنزین#جدید#مقامات

قیمت بنزین در محاصره یک شایعه / منتظر شوک جدید باشیم؟

قیمت بنزین / قیمت بنزین آزاد

مقامات رسمی اعلام کردند که تاکنون تصویب یا ابلاغیه‌ای در مورد تعیین سه نرخی بنزین انجام نشده است و هیچ قیمتی هم اعلام نشده است.

اقتصاد قیمت بنزین در محاصره یک شایعه / منتظر شوک جدید باشیم؟

گران شدن بنزین ممکن است ناشی از عوامل مختلفی مانند افزایش قیمت نفت خام، تغییرات در تقاضا و عرضه، یا سیاست‌های داخلی یا خارجی باشد. این امر می‌تواند تأثیرات گسترده‌ای بر اقتصاد و زندگی روزمره مردم داشته باشد. برای مدیریت این وضعیت، اهمیت افزایش کارایی سوخت، ترویج استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر، و تعیین سیاست‌های کاهش مصرف سوخت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فراورده‌های نفتی- امروز یکشنبه ۱۵ بهمن، در جمع خبرنگاران به مباحثی که اخیرا در رابطه با سه نرخی شدن بنزین منتشر شده بود اشاره کرد و گفت: فعلا در حوزه سه نرخی شدن بنزین مصوبه‌ و ابلاغیه‌ای داده نشده و قیمتی هم اعلام نشده است.

او درباره میزان ناترازی بنزین و راهکارهای رفع این مسئله، گفت: تولید در داخل کشور بیش از استانداردهای دنیا و مصارف سه برابر استاندارد دنیاست، میزان مصرف بنزین ۱۱۵ میلیون لیتر مصرف و سی‌ان‌جی حدود ۲۰ میلیون تخمین زده شده یعنی ۱۳۵ میلیون لیتر سوخت در کشور مصرف می‌شود.

وی افزود: نیاز است در بحث بهینه‌سازی مصرف انرژی اقدامات شایسته‌ای انجام شود که عملا با استانداردهای جهانی اقدام شود، هم در بحث کیفی‌سازی خودروها، خارج‌ کردن خودروهای فرسوده عملا ۴۰ تا ۵۰ میلیون لیتر روزانه مازاد بنزین داریم که می‌توانیم این میزان را در سبد صادرات کشور قرار دهیم لذا باید به موازات بحث تولید بنزین و احداث پالایشگاه جدید و کیفی‌سازی در حوزه بهینه‌سازی هم اقدام کنیم.

او اظهار کرد: طرح‌هایی در سبد سوخت دیده شده، از جمله اینکه بحث‌های هیبریدی را در دستور کار قرار دهیم و موضوعات دیگر در حوزه کیفی‌سازی و توسعه شرکت‌های پالایشی است که این ظرفیت را به عدد ۱۳۰ میلیون لیتر تثبیت کنیم.

آخرین تحولات در زمینه بنزین

اوایل بود که اعلام شد، سهمیه بنزین ۳۰۰۰ تومانی در کارت‌های سوخت شخصی از ۱۵۰ لیتر به ۱۰۰ لیتر کاهش یافته است.

سهمیه بنزین ۳هزار تومانی کارت‌های سوخت از ۱۵۰ لیتر به ۱۰۰ لیتر کاهش یافت.

همچنین ذخیره سهمیه بنزین ۱۵۰۰تومانی که تا پیش از این، ۹ ماه و به‌میزان حداکثر ۵۴۰ لیتر بود، از این پس به ۶ ماه و حداکثر ۳۶۰ لیتر کاهش یافت.

این خبر واکنش بسیاری از رسانه‌ها را برانگیخت. برای نمونه یکی از رسانه‌ها نوشت: «اما شنیده‌ها از برنامه‌ریزی دولت برای سه نرخی شدن بنزین حکایت دارد. براساس این شنیده‌ها آنچه در فصل بهار مورد جمع‌بندی کارشناسان و مسئولان دولتی قرار گرفت، به این صورت بود که دولت با هدف جلوگیری از تکرار تجربه آبان ۹۸ و ایجاد نگرانی در مردم در نظر دارد تا ۶۰ میلیون لیتر بنزین یارانه‌ای (۱۵۰۰ تومانی) را حفظ کند، اما با اعمال محدودیت در حجم (از ۱۵۰ لیتر به ۱۰۰ لیتر) و محدودیت زمانی مدت ذخیره (از ۹ ماه به ۶ ماه) میزان مصرف بنزین ۳۰۰۰ تومانی را مدیریت کرده و کاهش دهد.»

به نظر می‌رسد توضیح امروز این مقام رسمی در واقع پاسخی باشد به شایعاتی که بعد از تصمیم اوایل بهمن ماه فراگیر شده بود.

منبع: اکو ایران