شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#اتوبوس#واردات#چین#شهردار

استفاده از ثروت و تکنولوژی چین / عقد قرارداد برای واردات اتوبوس و تاکسی‌ برقی

اختصاصی گسترش نیوز؛

علیرضا زاکانی، شهردار تهران، باحضور در صحن شورای شهر، توضیحاتی را درباره اقدامات چند روز اخیر شهرداری ارائه داد.

اقتصاد استفاده از ثروت و تکنولوژی چین / عقد قرارداد برای واردات اتوبوس و تاکسی‌ برقی

زاکانی در ابتدای صحبت هایش، اشاره ای به بارش برف تهران داشت و اظهار کرد: با آغاز بارش ها در شهر تهران، تیم های خدمات شهری در حالت آماده باش بودند و اقدامات لازم جهت روان سازی معابر صورت گرفت. عملیات برف روبی با ۲۱ هزار نفر نیرو خدمات شهری صورت گرفت و این افراد تلاش های بسیاری کردند تا بتوانند مناطقی که برف زیادی نشسته است با اقدامات لازم عملیات روان سازی را انجام دهند. در مناطق شمال شهر برف بسیاری بارید و عمده فعالیت ها در آن منطقه صورت گرفت.

وی درباره سفر چند روز گذشته به چین گفت: ما یک برنامه ریزی ارتباطی را با تمام کشورها دنبال کرده ایم و چین یکی از این کشورها بود. هدف از برقراری ارتباط با چین، استفاده از تکنولوژی و ثروت چین بود.

زاکانی ادامه داد: قرارداد ۲۵۰۰ دستگاه اتوبوس ۱۲ متری برقی و ۲۷.۵۰۰ دستگاه تاکسی برقی در این سفر منعقد شد. طبق این قرارداد، فاصله تامین این وسایل نقلیه برای تهران، ۶ ماه بعد از پرداخت اولیه است. یعنی بعد از آنکه پرداخت اول صورت گیرد، ظرف مدت ۶ ماه، می توانیم این خودروها را در گمرک بندرعباس تحویل بگیریم. لازم به ذکر است که طبق قرارداد، تاکسی های برقی، هر ماه ۵ هزار عدد وارد خواهد شد.

وی با بیان اینکه ۲ سفر در ماه های اخیر به چین انجام شد، مطرح کرد: در سفر اول به ۱۳ شهر چین سفر کردیم تا در مرحله واقعیت، ظرفیت مجموعه ها شناسایی شود. درنهایت ۳ قرارداد به نتیجه رسید که شامل تامین ۷۹۱ واگن مترو و یک میلیارد و ۴۰ میلیون یورو برای تامین اتوبوس، تاکسی و موتورسیکلت و احداث خط ۱۱ مترو است.

زاکانی با بیان این موضوع که در مورد احداث خط ۹ و همچنین تونل شهید متوسلیان نیز در سفری که چینی ها به تهران داشتند، مورد بحث قرار گرفت، اظهار کرد: رقم یک میلیارد و ۴۰ میلیون یورویی به یک میلیارد و ۶۷۰ میلیون یورو برای این پروژه رسید. برای زباله سوز نیز ۵۷۹ میلیون یورو تفاهم اولیه صورت گرفت و در کنار آن سرفصل هتل سازی و ساختمان سازی و ایجاد مراکز تفریحی و ورزشی باز شد و قرار است تا اقدامات بسیار خوبی صورت گیرد.

زاکانی ادامه داد: در این سفرها ۵ جنس سرفصل مالی باز شد که نتیجه خوبی خواهد داشت. با توجه به ۲ سر فصل تکنولوژی و تامین مالی چین، برای اولین بار در تعامل با این کشور، چین وارد عمل شده و تامین مالی کند و همچین  پای خود را فراتر بگذارد و شریک ما شود و سرمایه گذاری انجام دهد.

شهردار تهران ادامه داد: بخش اول تعهدات چین، مبنی بر تامین  ۷۹۱ واگن مترو بود که تامین مالی آن توسط دولت صورت گرفت. ما با وزارت کشور تفاهم کرده ایم که ۲۸۰ واگن دیگر نیز به واگن های قبل اضافه شود که اگر چنین اتفاقی رخ دهد، نتایج بسیار خوبی خواهد داشت. همچنین باید گفت که ۱۱۳ واگن داخلی نیز داریم که ۸۵ درصد آن تولید داخلی است و با همکاری جهاد دانشگاهی، شهرداری، مپنا و بخش خصوصی تولید می شود. ۲۸۰ دستگاه واگن نیز مبتنی بر قرارداد اولیه توسعه می یابد و با احتساب واگن های داخلی در مجموع به هزار و ۱۸۴ واگن می رسد.

زاکانی با بیان اینکه یک میلیارد و ۶۷۰ میلیون یورو در بخش حمل و نقل، ۵۷۹ میلیون یورو در زباله سوز و ۴۰۰ میلیون یورو نیز در بخش هوشمندسازی است، گفت: بسته سفیر اخیر شامل ۲هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس برقی، ۱۰ هزار ون برقی، ۲۷ هزار و ۵۰۰ دستگاه تاکسی برقی شامل ۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه تاکسی شاسی بلند برای مسیر فرودگاه و بخش های مشابه است.