شهر خبر

ورود اتوبوس های چینی به یک شرط / وعده جدید خودروسازان چیست؟

خودرو برقی/خودروی داخلی/واردات

طبق گفته نایب رئیس شورای شهر تهران، قرار است هر ماه شاهد افزوده شدن اتوبوس های جدید به ناوگان حمل و نقل باشیم.

اقتصاد ورود اتوبوس های چینی به یک شرط / وعده جدید خودروسازان چیست؟

پرویز سروری نایب رئیس شورای شهر تهران اعلام کرده است که سال آینده را باید سال طلایی برای حمل و نقل شهری بدانیم و قرار است اتفاقات خوبی در این حوزه رخ دهد.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: اگر اتوبوس‌های تولید داخل با استانداردهای جاری تطابق داشته باشد، ما این آمادگی را داریم که از تمام ظرفیت تولید خودروسازان استفاده کنیم. ضمن اینکه خودروسازان داخلی نیز به ما قول داده‌اند که سریعتر اتوبوس‌ها را تحویل دهند.

پرویز سروری با بیان اینکه دوره فعلی دوره طلایی همکاری مدیریت شهری و دولت است، اظهار کرد: از روزی که وزیر صمت در این وزارت‌خانه مشغول به کار شده، جلسات مستمری با تیم مدیریت شهری برگزار کرده است به طوری که هر هفته جلساتی با حضور شهردار تهران و وزیر صمت برگزار می شود.

وی با اعلام اینکه بخش قابل ملاحظه‌ای از برقی سازی اتوبوس، تاکسی، ون و موتورسیکلت با همکاری وزیر صمت انجام می شود، تصریح کرد: خوشبختانه برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته به ثمر نشسته و قرار بر این است هر ماه شاهد ورود وسایل نقلیه برقی به ناوگان حمل و نقل مدیریت شهری باشیم.

سروری تأکید کرد: سال آینده سال طلایی حمل و نقل عمومی به ویژه حمل و نقل برقی خواهد بود و اینکه دولت ورود اتوبوس‌های چینی را منوط بر برقی‌سازی دانست، یکی از اتفاقات ویژه و مثبت است؛ هرچند هزینه‌ها برای مدیریت شهری افزایش می‌یابد؛ اما با توجه به تأثیر بر کاهش آلودگی هوا و مصرف بنزین و تسهیل حمل و نقل عمومی، برقی‌سازی ناوگان اقدام ارزشمندی است.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران همچنین خاطرنشان کرد: با توجه به همکاری فشرده بین وزارت صمت به نمایندگی دولت و شهرداری و شورای شهر، امیدها برای تحقق وعده وزارت صمت مبنی بر ورود هفتگی و ماهانه تاکسی‌های برقی به تهران افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه در چین قراردادهای خوبی منعقد شده است، یادآور شد: به زودی شاهد آثار عملی این قراردادها خواهیم بود؛ خودروسازان داخلی نیز به ما قول داده‌اند که سریعتر اتوبوس‌ها را تحویل دهند و اینکه تولیدکننده داخلی به این درک رسیده که نباید از سرعت و کیفیت تولید عقب بماند، اتفاق خوبی محسوب می‌‎شود.

سروری با تأکید بر اینکه اگر اتوبوس‌های تولید داخل با استانداردهای جاری تطابق داشته باشد، ما این آمادگی را داریم که از تمام ظرفیت تولید خودروسازان استفاده کنیم، گفت: قرار بر این بود تا پایان سال حداقل ۵۰۰ دستگاه اتوبوس به مدیریت شهری پایتخت تحویل داده شود که با توجه به وضعیت تولید، امید بالایی برای تحقق این وعده وجود دارد.

چندی پیش، روابط عمومی شرکت واحد اتوبوسرانی تهران در خصوص فعالیت آزمایشی یک دستگاه اتوبوس برقی در خطوط این شرکت اعلام کرد: این اتوبوس تولید کشور چین است که برای انجام تست‌های فنی و بررسی عملکرد و کارایی، در خطوط اتوبوسرانی به صورت آزمایشی فعال شد که در صورت برآوردن توقعات نسبت به انعقاد قرارداد با شرکت مربوطه اقدام می‌شود.

در خصوص مشخصات فنی این اتوبوس اعلام شده، باتری این اتوبوس از نوع لیتیومی با توان ۴۲۳ کیلووات و دارای استانداردهای روز اتحادیه اروپا است که با توجه به خطوط شمالی جنوبی اتوبوسرانی قابلیت حرکت در شیب ۲۰ درصد را دارد و با هر بار شارژ توان حرکت تا ۲۰۰ کیلومتر را دارد.

اتوبوس مذکور در روزهای  گذشته با فعالیت در خط هفت تندرو و مسیر میدان بهارستان تا میدان جمهوری اسلامی ضمن جابجایی شهروندان گرامی، مورد بررسی فنی میدانی قرار گرفته است.

منبع: ايسنا