شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#عراق#چوب#عراق#لای#چرخ#صادرات#شیرین#ایران

چوب عراق لای چرخ صادرات شیرین ایران

اقتصاد چوب عراق لای چرخ صادرات شیرین ایران

محمدرضا غفراللهی، نایب‌رییس این کمیسیون در خصوص دلیل این اقدام عراق اظهار کرد: به نظر می‌رسد در لغو این قراردادهای خرید مباحث سیاسی چندان اثرگذار نباشد و عراقی ها با هدف حمایت از تولید ملی این مصوبه را وضع کرده باشند؛ اما نبود تولید شیرینی و شکلات در این کشور، این امید را زنده نگه داشته است که صادرات این محصولات به عراق به زودی از سر گرفته شود.

صادرات شیرینی و شکلات مهمترین عامل تبادل تجاری را تشکیل می‌دهد. این صنایع غذایی، نه تنها از لحاظ اقتصادی بلکه از لحاظ فرهنگی نیز نقش بارزی دارند. توقف صادرات این محصولات توسط کشور مقصد می‌تواند به دلایل مختلفی مانند مشکلات بهداشتی، تغییر در الگوهای مصرف مردم یا محدودیت‌های تجاری انجام شود. این توقف می‌تواند تأثیرات جدی بر زنجیره تأمین و درآمد تولیدکنندگان این صنایع در کشور صادرکننده داشته باشد و به وضعیت اقتصادی آن تأثیر بگذارد.

فعالان بخش خصوصی می‌گویند: عراق از هفته‌های گذشته واردات شیرینی و شکلات از ایران را متوقف کرده و با این شرایط صادرکنندگان با مانع جدید صادراتی به این کشور روبه‌رو شده‌اند. اقدام این کشور همسایه غربی در حالی صورت گرفته که عراق یکی از بازارهای مهم و اثرگذار در صادرات ایران محسوب میشود.

رییس کمیسیون تسهیل و توسعه تجارت اتاق تهران در جلسه این کمیسیون با اعلام این خبر عنوان کرد: در هفته‌ای که گذشت، صادرات به عراق با مشکلاتی مواجه شد و این در حالی است که عراق یکی از بازارهای مهم و اثرگذار در صادرات ایران محسوب می شود، اما متاسفانه بنا به دلایلی بازرگانان عراقی خریدهای خود را متوقف کرده‌اند و صادرات محصولاتی مانند کروسان، کیک کاکائویی و ژله به این کشور در حال حاضر متوقف شده است.

اما در خصوص دلیل این اقدام عراق محمدرضا غفراللهی، نایب‌رییس این کمیسیون توضیح داد: به نظر می‌رسد در لغو این قراردادهای خرید مباحث سیاسی چندان اثرگذار نباشد و عراقی ها با هدف حمایت از تولید ملی این مصوبه را وضع کرده باشند؛ اما نبود تولید شیرینی و شکلات در این کشور، این امید را زنده نگه داشته است که صادرات این محصولات به عراق به زودی از سر گرفته شود.

با توجه به این اقدام عراق می توان گفت این کشور مانع جدیدی برای صادرات محصولات ایرانی وضع کرده و موجب شده تا صادرکنندگان با چالش‌های جدیدی روبه‌رو شوند.