شهر خبر

امام خمینی، ۱۴ بهمن ۵۷: ما برادرهای اهل تسنن را از خودمان می‌دانیم/ نظر من راجع به رادیو تلویزیون و مطبوعات این است که در خدمت ملت باشند

امام خمینی، ۱۴ بهمن ۵۷: ما برادرهای اهل تسنن را از خودمان می‌دانیم/ نظر من راجع به رادیو تلویزیون و مطبوعات این است که در خدمت ملت باشند

ما تمام ملت ایران را از خودمان می‌دانیم. ما برادرهای اهل تسنن را از خودمان می‌دانیم. ما با آن‌ها برادر هستیم. هرچه برای خودمان می‌خواهیم برای آن‌ها می‌خواهیم. ما برای اقلیت‌های مذهبی احترام قائلیم... نظر من راجع به رادیو تلویزیون و مطبوعات این است که در خدمت ملت باشند. دولت‌ها حق هیچ نظارت ندارند. تاکنون دولت ایران و شاه سابق برخلاف قواعد بین‌المللی رفتار می‌کردند...

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، روز شنبه ۱۴ بهمن ۱۳۵۷ در دومین روز از بازگشت امام خمینی به ایران، ایشان نخستین مصاحبه‌ی مطبوعاتی و رادیو تلویزیونی خود را در میان جمع بزرگی از خبرنگاران داخلی و خارجی برگزار کردند. برای ترجمه‌ی پرسش‌های خبرنگاران به فرانسه و انگلیسی در طی این مصاحبه صادق قطب‌زاده و دکتر ابراهیم یزدی در کنار ایشان حضور داشتند. متن سخنان امام خمینی در ابتدای این مصاحبه‌ی مطبوعات و پرسش و پاسخ پس از آن را که فردای آن روز در روزنامه‌ی آیندگان منتشر شد، در ادامه می‌خوانید:

بسم‌الله‌الرحمن الرحیم

من سلطنت شاه را قانونی نمی‌دانم. رژیم سلطنتی از اول غیرقانونی بود. مجلس موسسان به زور تاسیس شد. به این ترتیب رژیم شاه از اول جنبه‌ی قانونی نداشت. ما این دولت را نمی‌توانیم بپذیریم. ملت ایران رای بر سقوط سلطنت داده است بنابراین ما نه مجلس را قبول داریم و نه حکومت را قانونی می‌دانیم. باید دولت کنار برود. شورای انقلاب حکومت موقت تعیین خواهد شد و حکومت موقت موظف خواهد بود که مقدمات رفراندوم را تهیه کند. قانون اساسی که تدوین شده به آرای عمومی گذاشته می‌شود که اگر مردم قبول کردند رژیم جمهوری و قانون جمهوری خواهد بود. من اعلام می‌کنم که دولت فعلی غاصب است و غیرقانونی است و اگر زیادتر از این لجاجت کند مسئول خواهد بود.

من دولت را به‌زودی معرفی خواهم کرد.

بلی تعیین شده‌اند.

ملاقات را نمی‌پذیرم. مگر آن‌که استعفا بدهد و کنار برود.

در موقعی که دیگر نتوانیم راه‌حل مسالمت‌آمیز پیدا کنیم و من باید نصیحت کنم که دولت غاصب کاری نکند که ما مجبور بشویم مردم را به جهاد دعوت کنیم.

ما حتی‌الامکان در این مملکت کوشش می‌کنیم که مسالمت باشد و با نصایحی که می‌کنیم مسائل حل شود. اگر چنان‌چه بختیار به پشتیبانی انگلیس و آمریکا که دارد، با ملت و حتی با ارتش مخالفت کند و مثل اربابش برای سرکوبی ملت از اسرائیل نیرو بیاورد، بنابراین آن وقت ما هم تکلیف او را خواهیم فهمید و تکلیف او را روشن خواهیم کرد.

تماس فی‌الجمله بوده است. اگر مقتضی بدانیم، باز هم تماس حاصل می‌کنیم. آن‌ها را دعوت به صلاح خود و ملت می‌کنیم و امیدواریم آن‌ها هدایت شوند. ملت از آن‌ها و آن‌ها از ملت هستند، آن‌ها نباید در مقابل ملت مسلسل به کار ببرند. عظمت ملت، عظمت کشور است و عظمت کشور، عظمت ارتش. ما از ارتش می‌خواهیم که هرچه زودتر به ما متصل شود. ما می‌خواهیم ارتش مستقل باشد و از قید اجانب خارج شود،‌ آزاد شود، آن‌ها فرزندان ما هستند. ما به آن‌ها محبت داریم. باید به دامن ملت بیایند.‌ ارتش و ملت از همدیگر هستند. ارتش باید از دولت غاصب کنار برود تا مردم تکلیف‌شان را با او معین کنند.

ما تمام ملت ایران را از خودمان می‌دانیم. ما برادرهای اهل تسنن را از خودمان می‌دانیم. ما با آن‌ها برادر هستیم. هرچه برای خودمان می‌خواهیم برای آن‌ها می‌خواهیم. ما برای اقلیت‌های مذهبی احترام قائلیم. ما متاسفیم که شاه سابق و دولت‌های او با اقلیت‌ها بدرفتاری کرده‌اند، چنان‌چه با خود مذهبیون نیز بدرفتاری می‌کردند. ما با آن‌ها خوش‌رفتاری خواهیم کرد و در رفاه خواهند بود ان‌شاءالله.

تمام اتباع خارجی در ایران به طور آزادی زندگی خواهند کرد. اگر اهل هر کسب باشند،‌ ادامه خواهند داد مگر آنان که برای مملکت ما مضر باشند.

نظر من راجع به رادیو تلویزیون و مطبوعات این است که در خدمت ملت باشند. دولت‌ها حق هیچ نظارت ندارند. تاکنون دولت ایران و شاه سابق برخلاف قواعد بین‌المللی رفتار می‌کردند. ما اصلا این دولت را به رسمیت نمی‌شناسیم تا چه رسد به این‌که دولت حق دخالت در رادیو تلویزیون و مطبوعات را داشته باشد.

اگر موقعش شد، می‌توانیم تهیه کنیم.

در پایان یکی از خبرنگاران درخواست کرد که حضرت آیت‌الله العظمی پیامی برای مردم کردستان بفرستند.

امام خمینی پاسخ داد: «ما تمام ملت را از خودمان می‌دانیم؛ کردستان از ماست، بلوچستان از ماست، آذربایجان از ماست و همه برادران ما هستند. ما از همه‌ی آن‌ها تقاضا داریم که در این موقع حساس اختلاف نداشته باشند و همه با هم متحد باشند. خداوند همه‌ی آن‌ها را تایید کند.

۲۵۹۵۷