شهر خبر

رشد چشمگیر این نماد بورسی در پاییز / بازار چه وضعیتی دارد؟

بازار سهام/ بازار سرمایه/ بورس

در فصل پاییز امسال، شرکت تاید واتر خاورمیانه موفق به ثبت سود خالص بالغ بر ۲۰۱ میلیارد تومان شده است. این میزان سود خالص نسبت به سود خالص ۱۱۳ میلیارد تومانی در سه ماهه سوم سال ۱۴۰۱، به نسبت ۷۷ درصد افزایش داشته است.

اقتصاد رشد چشمگیر این نماد بورسی در پاییز / بازار چه وضعیتی دارد؟

سهام شرکت تاید واتر خاورمیانه با نماد "حتاید" در تابلوی اصلی بازار اول بورس تهران شناخته می‌شود. ارزش بازاری سهام این شرکت در حال حاضر حدود ۶,۹۳۶ میلیارد تومان است. شرکت فراز انرژی دنا با درصد مالکیت بیش از ۶۴ درصد از سهام، سهامدار اصلی شرکت تاید واتر خاورمیانه محسوب می‌شود. همچنین، شرکت سرمایه‌گذاری افتخار سهام نیز به عنوان یک سهامدار عمده دیگر در حسیر حضور دارد.

شرکت تاید واتر خاورمیانه یکی از شرکت‌های صنعت حمل و نقل بازار سهام است که در زمینه حمل و نقل دریایی و بندری فعالیت دارد. قرارداد‌های ارائه خدمات شرکت تاید واتر خاورمیانه معمولاً دوازده ماهه است و از ابتدای هر سال منعقد می‌شوند. حتاید در گزارش‌های عملکرد ماهانه خود نشان داده است که ۶۴ درصد از درآمدزایی این مجموعه در سال جاری مربوط به ناحیه هرمزگان، ۳۷ درصد مربوط به ناحیه خوزستان و بخش اندکی هم متعلق به بندر انزلی است. حتاید در سال ۱۴۰۱ نیز روند درآمدزایی مشابهی داشت اما سهم ناحیه خوزستان در درآمدزایی شرکت تاید واتر خاورمیانه کمتر بود.

افزایش ۷۴ درصدی درآمدزایی حتاید در ۹ ماهه ۱۴۰۲

شرکت تاید واتر خاورمیانه در سال جاری رشد درآمدی خوبی را پشت سر گذاشته است. شرکت تاید واتر خاورمیانه در سال ۱۴۰۰ با ۴۹۲ میلیارد تومان درآمد عملیاتی، به طور متوسط ماهانه ۴۱ میلیارد تومان درآمدزایی کرده است. حتاید در سال ۱۴۰۱ بیش از ۱۱ درصد افزایش درآمدزایی داشت و با ۵۴۷ میلیارد تومان فروش به متوسط ماهانه ۴۶ میلیارد تومانی دست پیدا کرد. بیشترین میزان فروش ماهانه شرکت تاید واتر خاورمیانه در سال ۱۴۰۰ به سه ماهه زمستان با ۴۵ میلیارد تومان درآمد عملیاتی تعلق گرفت و در سال ۱۴۰۱ با ۵۶ میلیارد تومان به هفت ماهه ابتدایی سال تعلق داشت.

نمره متوسط فرزین در مهار تورم

شرکت تاید واتر خاورمیانه در ۹ ماهه طی شده از سال جاری نشان داده که عملکردی بهتر به نسبت ۹ ماهه ابتدایی سال قبل در زمینه درآمدزایی داشته است. این شرکت تا انتهای آذر ماه امسال ۷۸۵ میلیارد تومان فروش داشته که به نسبت فروش ۴۵۲ میلیارد تومانی ۹ ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۱ رشد ۷۴ درصدی و به زبان دیگر، افزایش ۳۳۳ میلیارد تومانی داشته است. در این ۹ ماهه، بیشترین میزان فروش به شهریور ماه با ۱۸۲ میلیارد تومان تعلق گرفته و بیشترین افزایش فروش ماهانه نسبت به ماه مشابه در سال قبل نیز به همین ماه با ۲۲۷ درصد رشد تعلق گرفته است.

روند سودآوری و حاشیه سود حتاید در دو سال اخیر

شرکت تاید واتر خاورمیانه در پاییز امسال سود خالص ۲۰۱ میلیارد تومانی به ثبت رساند که ۷۷ درصد بیشتر از پاییز سال قبل بود. روند سود‌آوری فصل بهار حتاید نیز قابل توجه بوده است. شرکت تاید واتر خاورمیانه در بهار امسال با ۱۷۶ میلیارد تومان سود خالص فصلی، ۵ درصد کمتر از بهار سال قبل سود خالص به ثبت رساند. با این وجود عملکرد تابستان امسال حتاید در زمینه درآمدزایی ۱۰۹ درصد بهتر از تابستان قبل بود و در زمینه سودآوری ۱۵۶ درصد بیشتر از تابستان سال قبل سود خالص ساخت.

بازار پرتلاطم دلار

شرکت تاید واتر خاورمیانه در ۹ ماهه سال جاری با رشد ۷۴ درصدی درآمدزایی که به ۷۸۵ میلیارد تومان رسید؛ در حالی که ۹ ماهه سال گذشته فروش ۴۵۲ میلیارد تومانی داشته، ۷۵ درصد بیشتر از ۹ ماهه سال قبل سود ناخالص و ۶۷ درصد سود خالص بیشتر ساخته است. شرکت تاید واتر خاورمیانه در ۹ ماهه سال قبل ۴۳۰ میلیارد تومان سود خالص ساخته بود که در ۹ ماهه امسال به ۷۱۷ میلیارد تومان صعود کرده است.

 

منبع: اکوایران