شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#نرخ ارز

تاثیرات معکوس مصاحبه در مورد نرخ ارز

تاثیرات معکوس مصاحبه در مورد نرخ ارز

به نظر من بعضا درست است که آنها خیلی مصاحبه نمی کنند و در این مورد صحبت نمی کنند چرا که برخی مواقع این مصاحبه ها برعکس عمل می کند .

نرخ ارز مانند بقیه کالاها تحت تاثیر افزایش قیمت هایی که پایه آن متغیرهای اقتصادی است صورت خواهد گرفت،به این ترتیب اگر ما کسری بودجه ،تورم بالای 40 درصد و حجم نقدینگی بالا داشته باشیم آنها بر همه اقلام از جمله نرخ ارز تایر خواهند داشت.

بااین اتفاق علت اصلی افزایش حدود 15 درصدی نرخ ارزی که اخیرا صورت گرفته متغیرهای کلان اقتصادی است که اثر خود را در روی همه کالاها از جمله قیمت ارز هم خواهد گذاشت.طی ده ماه اخیر با توجه به سیاست هایی که به لحاظ کنترل ریال یا سیاست های انقباضی در دادن وام ها وبرداشتن صف های مقابل صرافی ها نرخ ارز حرکت خاصی نکرد ولی با توجه به اینکه این شرایط نیازمند یک انگیزه رشد قیمت ارز را در زیر پوست جامعه داشت این اتفاق با این تنش هایی که درمنطقه به وجود آمده و تهدیدهایی که صورت می گیرد وهمینطور جنگ غزه بالاخره خودش را نشان داد و به نظر من اصل این اتفاق متوجه متغیر های کلان اقتصادی است که باید منجر به نرخ ارز بشود و مقداری جزئی هم متناسب با انتظارات تورمی و شرایط خاص است.

تصمیمی که بانک مرکزی طی این دو سه روز در ارتباط با فروش اوراق قرضه با نرخ 30 درصد گرفته است را می بایست سه تا چهارماه زودتر می گرفت و ابتدا با نرخ 27 درصد یک تست می شد و بعد افزایش پیدا میکرد ،به هر حال و در مجموع این سیاست در دنیا برای کنترل تورم مورد تایید است اما باید اعتماد مردم به این سیستم بانکی فراهم شود که پول ها یک مقدار جذب سیستم بانکی بشود تا ارز. یک مسئله ای هم در مورد حرکت پول در داخل جامعه وجود دارد که احتمالا بازارهایی مثل بازار بورس در این بین یک مقدارآسیب ببینند، مسئله دیگر اینکه باید ببینیم چقدر پول جدید وارد سیستم بانکی می شود و یا اینکه همان سپرده های مردم تبدیل به اوراق بانکی خواهد شد. به هر حال این سیاست فروش اوراق با نرخ 30 درصد سیاست مثبتی است اما ازآن طرف هم نمی شود بگوییم که این پول هایی که در بانک جمع می شود را در اختیار چه کسانی قرار دهید،اینجا باید خود بانک ها در نظر بگیرند که در کجا این پول بازده بیشتری خواهد داشت تا بتواند پاسخگوی اوراقی که با این نرخ می فروشد را داشته باشد و این پول را در اختیار آن بخش قرار دهند ،مثل تولید و..

در ارتباط با سکوت مسئولین باید گفت اخیرا معاون اقتصادی بانک مرکزی یک صحبت هایی کرده اند ،حتما نحوه مداخله و کنترل نرخ ارز ابزارهای مختلفی دارد که یکی از آنها مصاحبه است .به نظر من بعضا درست است که آنها خیلی مصاحبه نمی کنند و در این مورد صحبت نمی کنند چرا که برخی مواقع این مصاحبه ها برعکس عمل می کند .