شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#قیمت#یارانه‌#گاز#این#افراد#قطع#می‌شود

یارانه‌ گاز این افراد قطع می‌شود

باشگاه خبرنگاران: یک مقام مسئول در شرکت ملی گاز گفت: هزینه هر مترمکعب مصرف گاز برای مشترکان پرمصرف افزایش پیدا کرده و طی سه سال هزینه تمام شده بدون یارانه از پرمصرف‌ها دریافت خواهد شد.

در گفت‌وگوی ویژه خبری موضوع مدیریت مصرف گاز مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفت و آقای سعید عقلی مدیر مرکز راهبری گاز کشور و مسلم رحمانی مدیر هماهنگی و امور گاز رسانی به سوالاتی پاسخ دادند.

عقلی در خصوص وضعیت تولید گاز کشور گفت: تولید گاز در میادین مختلف و پالایشگاه‌های که در کشور وجود دارد بیش از ۸۵۵ میلیون مترمکعب در روز است که تمام این تولید در بخش‌های مختلف خانگی، تجاری، صنایع غیرعمده و صنایع عمده و نیروگاه‌های کشور مصرف می‌شود.

او افزود: درحال‌حاضر هرچه که در پالایشگاه تولید می‌کنیم مصرف می‌شود و رکورد ۸۵۵ میلیون تولید شکسته شده است. در بخش خانگی و غیر عمده امروز ۶۱۱ میلیون مترمکعب مصرف داشتیم و باقی تولید به نیروگاه‌ها و بخش صنایع عمده مصرف شده است.

رحمانی گفت: از میزان گازی که روزانه تولید می‌شود، بیش از ۷۰ درصد در بخش خانگی و تجاری و صنایع غیر عمده مصرف می‌شود؛ بنابراین از سهم بخش تولید کاسته می‌شود و به بخش خانگی داده می‌شود. بالغ بر ۲۷.۷ میلیون مشترک از نعمت گاز در شهرها و روستاها برخوردار هستند. در بخش خانگی ۲۵میلیون و ۵۰۰ هزار مشترک داریم که از این تعداد ۱۹.۳ میلیون در شهرها و ۶.۲ در روستاها هستند. مشترکین عمومی و ادارات ۲میلیون مشترک داریم و در مشترکان صنعتی ۱۶۵ هزار صنعت از سوخت گاز استفاده می‌کنند.

او افزود: ما ۵ اقلیم داریم که در ۱۲ پلکان مصرف طبقه بندی می‌شوند. در سال گذشته ۱۳۸ میلیون قبض برای مشترکین خانگی صادر شد و از این میزان در پلکان‌های ۱۱ و ۱۲ که بسیار پرمصرف هستند، ۱.۳ مشترکان در این قسمت قرار گرفتند، اما بیش از ۵ درصد مجموع مصرف را به خود اختصاص داده‌اند.

رحمانی در مورد حذف یارانه پرمصرف‌ها گفت: با توجه به بررسی هزینه ها، قیمت تمام شده گاز بین ۹ تا ۱۳ هزار تومان در هر مترمکعب استاست که به قیمتی که در قانون هدفمندی یارانه‌ها آمده نزدیک است. برای پلکان‌های پرمصرف ۶ هزار تومان به ازای هر مترمکعب محاسبه می‌شود و باید این در برنامه پنجم محقق می‌شد. دولت سیزدهم از سال ۱۴۰۱ این موضوع را شروع به اجرا کردند و قرار بود قیمت تمام شده برای مشترکان پرمصرف در پلکان‌های ۱۱و ۱۲ اجرایی شود. در سال‌های گذشته این میزان در حدود ۱هزار تومان بود که در سال گذشته به حدود ۶ هزار تومان افزایش یافت که به مرور طی سه سال به هدف مورد نظر در قانون هدفمندی یارانه‌ها نزدیک می‌شود. با رصدی که انجام دادیم بین ۴ تا ۵ درصد کاهش مصرف بابت پاداشی که در نظر گرفته شده صورت گرفته است.

عقلی گفت: در یک سال ۴۰ درصد مصرف گاز مربوط به بخش خانگی، تجاری و صنایع غیر عمده مصرف می‌شود. ۳۲ درصد مصرف در نیروگاه‌ها و ۲۰ درصد مصرف در بخش صنایع عمده مصرف می‌شود. اما در فصل سرما سهم بخش خانگی و تجاری به ۷۰ درصد می‌رسد.

رحمانی در خصوص گازرسانی به استان‌های کشور گفت: در استان‌های هرمزگان و سیستان که در توسعه گازرسانی از میانگین کشوری عقب هستند، بالغ بر ۹۵ درصد پوشش گازرسانی در استان‌های کشور داریم، اما در این دو استان حدود ۳۰ درصد است. زمانی که دولت سیزدهم آغاز به کار کرد این میزان ۲۰ درصد بود. ۱۳ شهر از شهرهای استان سیستان و بلوچستان و ۱۵۰ روستا گازرسانی شده‌اند.