شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#دولت#گوشت#سال آینده#گوشت قرمز

گوشت قرمز سال آینده به چه قیمتی می‌رسد؟

بازار و اصناف گوشت قرمز سال آینده به چه قیمتی می‌رسد؟

قیمت گوشت قرمز که حالا مرز نیم میلیون تومان را درنوردیده خیلی وقت است که از سبد مصرفی خانوار‌ها رخت بر بسته و به نظر می‌رسد افسار نرخ‌های سرکش از دست دولت در رفته است!

قیمت گوشت به عنوان یکی از مهمترین مواد غذایی در بازار، تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار می‌گیرد. این عوامل شامل عوامل داخلی و خارجی هستند. عوامل داخلی شامل تقاضا و عرضه در بازار داخلی، هزینه‌های تولید و نگهداری دام، هزینه‌های حمل و نقل و هزینه‌های بسته‌بندی محصولات گوشتی هستند. عوامل خارجی شامل تقاضا و عرضه در بازار جهانی، تغییرات ارزش ارز، تغییرات قوانین و مقررات صادرات و واردات، شرایط آب و هوایی و بیماری‌های دامی در سطح جهانی هستند. بنابراین، قیمت گوشت تحت تاثیر مستقیم این عوامل قرار می‌گیرد و تغییرات در هر یک از این عوامل می‌تواند تاثیر قابل توجهی بر قیمت گوشت داشته باشد.

تا یک سال قبل هیچ شخصی باور نمی‌کرد که گوشت گوساله بتواند مرغوبیت و لطافت گوشت گوسفند را با قیمت‌های زمخت خود پشت سر بگذارد و در بازار محبوبیتی برای خود دست و پا کند.

گزارش تورم آذرماه مرکز آمار ایران نشان‌ می‌دهد که تورم نقطه‌ای گوشت قرمز و گوشت ماکیان به بیش از ۹۰درصد رسیده است! که نرخ تورم نقطه‌ای گوشت قرمز و گوشت ماکیان در آذرماه در حالی به ۹۶.۷درصد رسید که در مهر ماه این عدد۸۲ و در آبان ۸۲.۴درصد بود.

اوج گرفتن تورم نقطه‌ای این گروه در ماه‌های اخیر نه فقط در آمار و ارقام، بلکه به‌طور ملموس در سبد خانوار و ناتوانی مردم در خرید این ماده پروتئینی کاملا محسوس است چنانچه که بنا بر آمار منتشره میانگین مصرف گوشت خانواده‌ها در کشور هشت کیلوگرم و در سه‌دهک کم‌درآمد جامعه دوکیلوگرم در طول سال رسیده است!

درحال‌حاضر قیمت گوشت گرم گوساله در فروشگاه‌های پروتئینی سطح شهر مشهد از ۵۳۰ تا ۵۶۰ هزار تومان و قیمت گوشت گرم گوسفندی از ۵۸۰ تا ۶۷۰ هزار تومان بسته به نوع لخت بودن گوشت و یا خرید اجباری گردن و دنده به ازای هر کیلو در نوسان است.

بسیاری از دامداران خراسانی اظهار می‌کنند که بنا بر فشار‌های تحمیلی توسط مسئولان درحال‌حاضر مجبور به فروش دام زنده به ازای هر کیلو ۲۳۰ هزار تومان هستند اما این فشار‌ها زیاد دوام نخواهد آورد و احتمالا در سال آینده قیمت دام زنده به کیلویی ۲۸۰ تا ۳۵۰ هزار تومان در ازای هر کیلو برسد و لذا انتظار می‌رود در صورت این اتفاق قیمت گوشت به کیلویی ۸۰۰ هزار تومان برسد!

این تولید کننده‌ها اذعان می‌کنند فروش قیمت دام زنده کمتر از کیلویی ۲۸۰ الی ۲۹۰ هزار تومان برای دامدار ضرر است و لذا بدون شک دامداران وضعیت حال حاضر را تحمل نخواهند کرد و سال آینده باز هم شاهد افزایش قیمت گوشت خواهیم بود.