شهر خبر

رئیس سازمان انرژی اتمی: نیروگاه «ایران هرمز» توسط متخصصان داخلی ساخته می‌شود/هیچ کشور خارجی در آن دخیل نیست

رئیس سازمان انرژی اتمی:نیروگاه «ایران هرمز» توسط متخصصان داخلی ساخته می‌شود/هیچ کشور خارجی در آن دخیل نیست

رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه اَبَرپروژه نیروگاه ایران هرمز با سرمایه‌گذاری ۱۵ میلیارد دلاری اجرا خواهد شد تصریح کرد: هیچ کشور خارجی در این پروژه دخیل نیست و کاملا با توان و به دست متخصصان داخلی این نیروگاه ساخته می‌شود.

به گزارش خبرآنلاین، در جریان دور دوم سفرهای استانی «سید ابراهیم رئیسی» ریاست جمهوری اسلامی ایران به استان هرمزگان و با حضور «محمد اسلامی» معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی، عملیات اجرایی ساخت نیروگاه‌های اتمی ایران هرمز در شهرستان سیریک آغاز شد.

معاون رئیس‌جمهور درباره ساخت نیروگاه‌های اتمی ایران هرمز اظهار کرد: «این پروژه به عنوان یکی از طرح‌های مورد تاکید مقام معظم رهبری، در سند راهبردی توسعه صنعت هسته‌ای در افق ۱۴۲۰ مورد توجه قرار گرفته است. امروز شاهد آغاز عملیات اجرایی ساخت نیروگاه‌های اتمی ایران هرمز با ظرفیت پنج هزار مگاوات (چهار نیروگاه ۱۲۵۰ مگاواتی) در شهرستان سیریک و در راستای اجرای طرح توسعه سواحل مکران بودیم».

به گزارش ایسنا، اسلامی افزود: «در سال ۱۴۲۰ باید به ظرفیت تولید ۲۰ هزار مگاوات برق هسته‌ای در کشور برسیم که عملیات اجرایی تحقق بخشی از این هدف در سواحل مکران در استان هرمزگان مورد توجه قرار گرفته و امید است با توجه به هماهنگی‌ها و برنامه‌ریزی‌هایی که صورت گرفته و نیز بر اساس زمان‌بندی‌های در نظر گرفته شده، این طرح اجرایی شود».

توضیحات اسلامی درباره ساخت نیروگاه «ایران هرمز»

معان رئیس‌جمهور گفت: «اکنون زمین مناسب برای ساخت نیروگاه‌های استان هرمزگان را تحویل گرفته‌ایم و مطالعات تفصیلی آن آغاز شده و در حال پیشرفت است. در این سایت یک شهرک صنعتی باید ایجاد شود تا بتوانیم پروژه‌هایی با چنین عظمتی را مطابق زمان‌بندی تعیین شده، اجرایی و دنبال کنیم».

او خاطرنشان کرد: «این اَبَرپروژه با سرمایه‌گذاری ۱۵ میلیارد دلار اجرایی خواهد شد؛ بنابراین ایجاد زیرساخت‌ها، امکانات و در نظر گرفتن ظرفیت‌های آموزشی تخصصی برای نیروی انسانی در دوره احداث و نیر دوره بهره‌برداری جزو موارد مهمی است که باید به آن توجه جدی شود».

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: «امید است با الطاف خداوند متعال بتوانیم این پروژه را به خوبی پیش برده و آن را به عنوان یکی از خدمات انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی به مردم عزیز و شریف ایران تقدیم کنیم. امیدواریم ساخت نیروگاه‌های اتمی در سواحل مکران را که جزو برنامه‌های پیش‌بینی شده به‌منظور توسعه این منطقه است را عملیاتی کنیم».

اسلامی همچنین درباره جزئیات ساخت نیروگاه ایران هرمز گفت: «هیچ کشور خارجی در این پروژه دخیل نیست و کاملا با توان و به دست متخصصان داخلی ساخته می‌شود».

او ادامه داد: «بر اساس جانمایی ۲۰ هزار مگاوات برق هسته‌ای که در کشور پیش‌بینی شده است، برای این بخش از منطقه کشور در سواحل مکران ظرفیت پنج هزار مگاوات پیش بینی شده است و اولین نیروگاهی که در این منطقه ساخته خواهد شد ۱۲۰۰ مگاوات برق تولید می‌کند».

اسلامی ادامه داد «منابع مالی برای این نیروگاه هم فاینانس خارجی و هم سرمایه‌گذار داخلی دارد».

رئیس سازمان انرژی اتمی در پایان تصریح کرد که «با آغاز عملیات ساخت، تجهیز سایت، کارگاه‌ها، احداث راه های دسترسی و احداث زیربناها آغاز می‌شود».

310310