شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#عربستان#ایران#جدید#کویت#قیمت#انرژی#میدان نفتی

خبر جدید از میدان آرش / عربستان و کویت ادعای مالکیت دارند

قیمت نفت/قیمت گاز/بازار انرژی

میدان نفتی و گازی آرش، میدان مشترک میان ایران و عربستان و کویت به حساب می آید.

اقتصاد خبر جدید از میدان آرش / عربستان و کویت ادعای مالکیت دارند

عربستان و کویت ادعاهایی را بر سر میدان نفتی و گازی آرش کرده اند و از آنجایی که ایران سهم زیادی از این میدان دارد، این ۲ کشور ادعا کرده اند که سهم بیشتری از این میدان مهم نفتی و گازی دارند.

عربستان و کویت بار دیگر در بیانیه‌ای مشترک ادعاهایی درمورد میدان گازی الدره(آرش) مطرح کردند.

شیخ مشعل الاحمد الجابر الصباح، امیر جدید کویت اخیرا به عربستان سفر کرد و با مقامات ارشد این کشور از جمله سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.

در پایان این سفر امروز(چهارشنبه) بیانیه مشترکی توسط دو کشور صادر شد.

نقشه-آرش

در بخشی از این بیانیه مشترک آمده است: میدان گازی الدره(آرش) به طور کامل در مناطق دریایی کویت قرار دارد و این میدان ثروتی مشترک تنها میان عربستان و کویت است و ادعای وجود حقوق برای طرف دیگر را رد می کنیم.

دو طرف تاکید کردند که ایران را به مذاکره در مورد حق شرقی منطقه مذکور با ایران و کویت به عنوان طرف واحد دعوت می کنیم.

بر اساس این گزارش، دو کشور عربستان و کویت پیش از این نیز چندین بار این ادعا را مطرح کرده بودند.

پیش از این محمد دهقان، معاون حقوقی ریاست جمهوری ایران درباره اقدامات حقوقی برای حل اختلاف‌های ایران و کویت در میدان گازی آرش، اظهار کرد: میدن گازی آرش مشترک است و بخشی از این میدان متعلق به ایران است و ما از قبل در آن میدان چاه حفر کرده‌ایم ولی چاه بسته شده است. دولت کویت ادعاهای ناروایی داشته و فکر می کند همه میدان متعلق به اوست که این ادعا بی پایه است. قبل از انقلاب، میدان گازی آرش را ما کشف کرده‌ایم و بعد از انقلاب اسلامی، در این میدان چاه حفر کرده و حقوق مکتسبی داریم ولی چون مرز دریایی ما با کویت روشن نشده است، ادعای کویت این است اول مرز دریایی مشخص کنیم و بعد معلوم کنیم کدام بخش‌های میدان آرش به چه کشوری تعلق دارد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا این اختلاف با مذاکره قابل حل خواهد بود، تصریح کرد: بله، بهترین راه مذاکره است. وزارت خارجه این وظیفه را بر عهده دارد که با مذاکره این مساله را حل کند ولی اگر دولت کویت بخواهد از این میدان بهره‌برداری کند، ما هم بهره برداری را با توجه به چاه‌هایی که حفر کرده یا حفر می کنیم، حتما شروع می کنیم. ولی بهتر این است که بهره برداری مشترک و منافع مشترک داشته باشیم. اگر عربستان هم با ما مرز مشترک داشته باشد، با این کشور هم به برداشت مشترک اعتقاد داریم تا میدان تخریب نشود و بیشترین بهره‌برداری از آن شود. از کویت انتظار نداریم که ادعاهای فراتر از حد خودش داشته باشد.

در بخش دیگری از بیانیه عربستان و کویت آمده است: بر ضرورت توقف عملیات نظامی در سرزمین‌های فلسطین و حمایت از غیرنظامیان تاکید می کنیم.

دو طرف همچنین بر اهمیت حفظ امنیت در دریای سرخ و خویشتن‌داری و دوری از تنش تاکید کردند.

عربستان و کویت در بیانیه خود همچنین از تصمیمات دیوان بین المللی دادگستری در راستای ممانعت از وقوع جنایت نسل‌کشی در غزه استقبال کردند.