شهر خبر

چشم کارمندان به دست های دولت / یارانه ویژه پرداخت می شود؟

حقوق کارمندان / افزایش حقوق / یارانه نقدی

مشاور کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفته است: حکمی را مجلس براساس نظر دولت اصلاح کرد. فوق‌العاده‌های ویژه‌ای برای برخی کارکنان دولت از جمله کارکنان وزارت بهداشت در نظر گرفته شد که سبب ناترازی‌هایی شد.

اقتصاد چشم کارمندان به دست های دولت / یارانه ویژه پرداخت می شود؟

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در بخش هزینه‌ای لایحه بودجه سال ۱۴۰۳، در جزء ۲ بند الف تبصره ۱۵ تصمیم به تصویب افزایش حداقل حقوق و مزایای مستمر شاغلان (مشمول و غیرمشمول قانون مدیریت خدمات کشوری) به میزان بیست درصد گرفتند. این تصمیم باعث افزایش حقوق و مزایای مستمر کارکنان مشمول و غیرمشمول قانون مدیریت خدمات کشوری خواهد شد.

در این تصمیم، تفاوت تطبیق موضوع ماده (۷۸) قانون مدیریت خدمات کشوری، تفاوت تطبیق موضوع جزء (۱) بند «الف» تبصره (۱۲) قانون بودجه سال ۱۳۹۷ و تفاوت تطبیق موضوع بند «ی» تبصره (۱۲) قانون بودجه سال ۱۳۹۸ در حکم حقوق، بدون تغییر باقی خواهند ماند. این به این معنی است که سایر تفصیلات و مقررات مربوط به حقوق و مزایا در قوانین مربوطه، بدون تغییر و همانند قبل باقی خواهند ماند.

مشاور کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفته است: حکمی را مجلس براساس نظر دولت اصلاح کرد. فوق‌العاده‌های ویژه‌ای برای برخی کارکنان دولت از جمله کارکنان وزارت بهداشت در نظر گرفته شد که سبب ناترازی‌هایی شد. تدبیری که اتفاق افتاد این بود که این عدد معادل سه‌هزار امتیاز برای کلیه کارکنان دولت در نظر گرفته شود، این امتیاز عددی حدود ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به حقوق کارکنان دولت اضافه کرد.

در کنار خبر افزایش ۲۰ درصدی حقوق کارمندان، انتشار اخباری در خصوص واریز عیدی کارمندان همراه با حقوق بهمن‌ماه می‌تواند خبر خوش دیگری برای کارمندان باشد. هنوز زمان دقیق واریز عیدی کارمندان اعلام نشده اما اگر طبق روال سال‌های قبل عمل شود به احتمال زیاد در انتهای بهمن‌ماه عیدی کارمندان واریز خواهد شد.

رقم دقیق عیدی کارمندان هنوز مشخص نیست اما گفته شده عیدی سال ۱۴۰۳ کارگران که در بهمن یا اسفند ۱۴۰۲ دریافت می‌کنند، با توجه به مصوبه امسال شورای عالی کار، حداقل ۱۰۶.۱۶۵.۶۸۰ ریال و حداکثر ۱۵۹.۲۴۸.۵۲۰ ریال است.

اما یک واریزی دیگر که می‌تواند کام کارمندان دولت را در هفته‌های آتی شاد کند، هدیه احتمالی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی است. هنوز صحبت رسمی در خصوص اینکه آیا دولت قصد واریز چنین هدیه‌ای را دارد یا خیر، منتشر نشده است و از یارانه ۱۰۰ هزار تومانی ویژه اقشار کم درآمد جامعه هم خبری نیست، اما امکان دارد دولت کارمندان و سایر افشار جامعه را در ۲۲ بهمن امسال سورپرایز کند.

نقش دولت در بالا بردن روحیه کارکنان خود

دولت در بالا بردن روحیه کارکنان خود نقش بسیار مهمی دارد. روحیه کارکنان به عنوان عاملی کلیدی در عملکرد و بهره‌وری سازمانی تلقی می‌شود. در ادامه، چندین راهبرد که دولت می‌تواند برای بالا بردن روحیه کارکنان خود انجام دهد را بررسی خواهیم کرد:

ارائه ارزش‌ها و ماموریت: دولت باید ارزش‌ها و ماموریت خود را به واضحیت بیاورد و از کارکنان خود انتظارات را برای رسیدن به این اهداف روشن سازد. به این ترتیب، کارکنان احساس می‌کنند که کارهایی که انجام می‌دهند معنادار است و در خدمت اهداف بزرگتری قرار دارند.

ارتقا ارتباطات و کانال‌های ارتباطی: دولت باید کانال‌های موثری را برای ارتباط با کارکنان خود ایجاد کند. اطلاع‌رسانی مناسب و برقراری ارتباط دوطرفه با کارکنان می‌تواند به آن‌ها احساس قدردانی و شناخت شودن داشته باشد و در نتیجه روحیه و انگیزه آن‌ها را بهبود بخشد.

ارائه فرصت‌های آموزش و رشد: دولت باید فرصت‌های آموزشی و توسعه حرفه‌ای را برای کارکنان خود فراهم کند. این اقدامات نه تنها مهارت‌ها و توانایی‌های کارکنان را ارتقا می‌دهد، بلکه نشان می‌دهد که دولت به پیشرفت و رشد کارکنان خود اهمیت می‌دهد و آماده است در این زمینه سرمایه‌گذاری کند.

ارائه پاداش و تشویق: دولت می‌تواند با ارائه پاداش‌های مناسب و تشویق کارکنان به عملکرد برتر، روحیه آن‌ها را بالا ببرد. این پاداش‌ها می‌تواند مالی و غیرمالی شامل ترفیع، تقدیر، تشویق و مزایای دیگر باشد.

ایجاد فضای کار مناسب: دولت باید فضای کاری را فراهم کند که کارکنان بتوانند در آن به خوبی عمل کنند. این شامل فراهم کردن تجهیزات و امکانات مناسب، ارائه حمایت‌های لازم و رفع موانع ممکن است.

منبع: اقتصادآنلاین