شهر خبر

لیست قیمت کالاهای اساسی / برنج طارم اعلا کیلویی ۳۸ هزار تومان

اقتصاد لیست قیمت کالاهای اساسی /  برنج طارم اعلا کیلویی ۳۸ هزار تومان

در حالی که دولت رییسی وعده مهار تورم را داده بود، آمار ثبت شده از قیمت‌های اقلام مهم غذایی نشان می‌دهد، بهای آنها تنها در دو سال قبل برای افکار عمومی غیرقابل باور است.

قیمت کالاهای اساسی مورد نیاز خانوارها تحت تأثیر چند عامل قرار دارد. به عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل، عرضه و تقاضا می‌تواند به طور مستقیم بر روی قیمت‌ها تأثیر بگذارد. اگر تقاضا برای یک کالا بیشتر از مقدار عرضه شده باشد، قیمت آن معمولاً افزایش می‌یابد. عوامل دیگری مانند هزینه‌های تولید، نرخ ارز، قوانین و مقررات دولتی، شرایط اقتصادی و حتی عوامل جوامعی مانند تغییر در عادات خرید مصرف‌کنندگان نیز می‌توانند بر قیمت کالاهای اساسی تأثیرگذار باشند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد هر کیلو برنج پاکستانی در مرداد ماه سال ۱۴۰۰، یعنی در زمان خداحافظی حسن روحانی از مسند ریاست جمهوری برابر با ۲۴ هزار تومان در هر کیلو بود اما در شرایط فعلی این برنج با قیمتی کمتر از ۵۶ هزار تومان در دسترس نیست.

برنج طارم اعلا نیز در این دوره زمانی بهایی برابر با ۳۸ هزار تومان در هر کیلو داشت اما در شرایط فعلی قیمت آن به بیش از هشتاد هزار تومان در هر کیلو رسیده است.

بهای شکر سفید نیز با افزایشی بسیار بالا از ۱۲ هزار تومان در هر کیلو در مرداد ۱۴۰۰ به حدود ۳۵ هزار تومان در سال ۱۴۰۲ افزایش یافته است.

این وضعیت در اقلام پروتئینی بسیار محسوس است. هر کیلو گوشت گوساله تنها در دو سال از ۱۲۰ هزار تومان به بالاتر از پانصد هزار تومان رسیده است. در عین حال گوشت گوسفندی نیز از ۱۳۰ هزار تومان در هر کیلو به بالاتر از ۶۵۰ هزار تومان در هر کیلو افزایش یافته است.

 قیمت مرغ نیز در این دوره زمانی ۲۷ هزار تومان بود. اتفاقا بسیاری از فعالان سیاسی و مقامات منتقد دولت روحانی بر مساله قیمت مرغ مانور داده و بهای ۲۴ هزار تومان برای هر کیلو مرغ را نشانه شکست دولت دوازدهم می‌دانستند حالا قیمت هشتاد و هفت هزار تومان را برای هر کیلو مرغ مناسب می‌دانند.

لیست-قیمت-کالاهای-اساسی