شهر خبر

زمان پرداخت پاداش فرهنگیان اعلام شد

پاداش بازنشستگان / حقوق معلمان / حقوق فرهنگیان

علی فرهادی تصریح کرد: «در ۵ سال آینده، در حوزه ابتدایی به تثبیت خواهیم رسید اما اوج نیاز ما به نیروی انسانی در حوزه متوسطه خواهد بود چون نسبت به الان، در ۵ سال آینده ۱.۵۰۰ هزار نفر دانش‌آموز بیشتر خواهد شد.»

اقتصاد زمان پرداخت پاداش فرهنگیان اعلام شد

با توجه به صحبت های علی فرهادی، تعداد بازنشستگان در سال جاری نزدیک به ۶۷ هزار نفر بوده است. او اظهار کرده است که معمولاً ۷۰ درصد از نیروهای آموزش و پرورش در وضعیت بازنشستگی قرار دارند، به این معنی که نسبت بازنشستگان به کارکنان فعال ۷۰ درصد است.

وی ادامه داد: «حدود ۳۴ هزار نفر از بازنشستگان در سال تحصیلی جاری در حال همکاری با آموزش و پرورش هستند و برای سال آینده نیز از حضور آن‌ها استقبال می‌کنیم. ما معتقدیم که معلمان بازنشسته، معلمان باتجربه هستند و چه خوب است که اگر تدریس اضافه داشتیم آن را به معلمان بازنشسته و شاغل خودمان بسپاریم و به این شکل، بخش زیادی از کمبود نیروی انسانی ما جبران می‌شود.»

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد:‌ «بحران کمبود معلم از سال ۹۷ اوج گرفته و در ‌۱۴۰۲ به قله رسیده است. مهر ۱۴۰۲ وحشتناک‌ترین وضعیت کمبود نیروی انسانی بوده است. این قضیه در مهر ۱۴۰۳ هم به همین شکل است ولی در مهر ۱۴۰۴ سقوط خیلی زیادی خواهد داشت و کمبود کمتر می‌شود و وضعیت بهبود پیدا خواهد کرد. در سال ۱۴۰۵ اوضاع نرمال خواهد شد.»

فرهادی تصریح کرد: «در ۵ سال آینده، در حوزه ابتدایی به تثبیت خواهیم رسید اما اوج نیاز ما به نیروی انسانی در حوزه متوسطه خواهد بود چون نسبت به الان، در ۵ سال آینده ۱.۵۰۰ هزار نفر دانش‌آموز بیشتر خواهد شد.»

وی درباره تامین اعتبارات بازنشستگی معلمان نیز گفت:‌ «درست این است که به محض بازنشستگی، مبلغی که تعیین شده است به او پرداخت شود؛ ولی آموزش و پرورش نهادی نیست که خود درآمد داشته باشد و باید از درآمد عمومی کشور به او تحویل شود و پرداخت کند. عموما توسط سازمان برنامه و بودجه تامین می‌شود، توسط خزانه نقدینگی تامین ‌و واریز می‌شود.»

فرهادی تاکید کرد: «برای پاداش بازنشستگان محترم، ‌در سال ۱۴۰۱، ۶ هزار میلیارد را پرداخت کرده‌ایم و ۸ هزار میلیارد دیگر را تخصیص گرفتیم و اکنون در حال تامین نقدینگی در خزانه هستیم که فکر می‌کنم این ۸ هزار میلیارد را در صورت تامین نقدینگی ‌تا قبل از پایان بهمن پرداخت کنیم.»

پیش تر وزیر آموزش و پرورش در خصوص مطالبه پرداخت پاداش بازنشستگان اعلام کرده بود: امسال به سازمان برنامه پیشنهاد دادم پاداش را در بودجه دستگاه بگذارند. برای این امر ۵.۸ هزار میلیارد تومان اختصاص دادیم و به زودی پرداخت می‌کنیم. تا قبل از عید این امر تمام می شود و پرداخت را انجام می دهیم. البته ۳۰ درصد آن را قبلا پرداخت کرده بودیم. فقط وزارت آموزش و پرورش هم نیست، وزارت بهداشت و نیروهای مصلح هم در این امر مشکل دارند.

وزیر آموزش و پرورش در بخش دیگر سخنان خود تصریح کرد: طی ۱۳۸۰ تا ۱۳۹۰ به دلیل کاهش تعداد دانش آموزان در راستای سیاست‌های جمعیتی وقت، تعبیر غلط "مازاد معلم" را به میان آوردیم. میانگین سنی معلمانی که بر اثر آن قانون از آموزش و پرورش خارج شدند ۴۰ سال بود اما امروز ما معلم ۴۰ ساله استخدام می‌کنیم. چرا آن کار را کردیم؟

وی با اشاره به تاسیس دانشگاه فرهنگیان در سال ۱۳۹۰، خاطر نشان کرد: از ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۰ حدود ۵۰۴ هزار معلم به آموزش و پرورش آمدند که زیر ۲۰ درصد آنها از دانشگاه فرهنگیان بودند. افرادی که نه رشته و نه جنسیت آنها و نه شهر آنها متناسب بود جذب شدند و تراز نیروی تنسانی بهم خورد.

منبع: پانا