شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#انرژی#جلوگیری#قیمت

مصرف گاز خانگی رکورد زد / لزوم جلوگیری از هدر رفت انرژی

قیمت گاز/گاز خانگی/بازار انرژی

طبق گزارشات، از ابتدای امسال تا کنون، مصرف گاز در بخش خانگی افزایش پیدا کرده است.

اقتصاد مصرف گاز خانگی رکورد زد / لزوم جلوگیری از هدر رفت انرژی

صرفه جویی در مصرف گاز، یکی از مهم ترین نکاتی است که مردم باید این موضوع را جدی بگیرند. گاز یک نعمت و یک سرمایه ملی است و رعایت الگوی مصرف می تواند نقش بسیار مهمی در کاهش ناترازی داشته باشد. کشور ما یکی از بزرگ ترین دارندگان ذخایر گاز در دنیا است و با این وجود، هرساله در فصل سرد سال، شاهد شنیدن صحبت هایی دربار کمبود گاز و تشدید ناترازی هستیم.

بنا بر گفته کارشناسان انرژی، یکی از مهم ترن دلیل هایی که باعث شده است در حوزه گاز با مشکل مواجه شویم، دستگاه های استخراج است که این دستگاه ها فرسوده شده و توانایی لازم برای استخراج هرچه بیشتر گاز را ندارند. از سوی دیگر، مصرف بیش از حد و ذخیره سازی اندک، یکی دیگر از دلایلی است که این کمبود و ناترازی را بیشتر کرده است.

مدیر مرکز راهبری شبکه گاز کشور گفت: در پی کاهش فراگیر دما در کشور و تداوم آن در هفته جاری، مصرف گاز در بخش خانگی و تجاری به ۶۰۰ میلیون مترمکعب در روز رسید.

سعید عقلی اظهار کرد: مصرف گاز در بخش خانگی، تجاری و صنایع غیر عمده روز یکشنبه (هشتم بهمن‌ماه) برای نخستین بار از ابتدای امسال به حدود ۶۰۰ میلیون مترمکعب در روز، یعنی معادل ۷۰ درصد کل گاز تولیدی کشور رسید که نشان از روند افزایشی مصرف گاز در بخش خانگی به‌دلیل افزایش سرما در بیشتر استان‌های کشور دارد.

وی شرط عبوری آرام از زمستان پیش‌رو را مدیریت مصرف گاز در همه بخش‌ها دانست و افزود: از آن‌جا که مصارف بخش خانگی، تجاری و صنایع غیر عمده بیش از ۷۰ درصد از گاز تحویلی به شبکه انتقال کشور را به خود اختصاص داده، از همه هم‌وطنان می‌خواهیم تا با مدیریت مصرف انرژی، از طریق استفاده از تجهیزات گرمایشی با بازده بالا، رعایت دمای مناسب محیط و جلوگیری از هدر رفتن انرژی به‌ویژه در بخش‌های خانگی و تجاری، به حفظ جریان پایدار گاز در همه بخش‌ها در اقصی نقاط کشور کمک کنند.

«مجید چگنی» در آستانه دهه فجر و سالروز پیروزی انقلاب اسلامی اظهار داشت: بهره‌برداری از این پروژه‌ها و توسعه گازرسانی به شهرها به‌ویژه روستاها، نشان از آن دارد که شاخص عدالت اجتماعی در جمهوری اسلامی ایران که معرف رویکرد نظام در خدمت‌رسانی به مردم است، به‌خوبی در حال اجراست.

وی ادامه‌داد: از این تعداد پروژه، بهره‌برداری از پروژه‌های گازرسانی به یک‌هزار و ۵۶ روستا، ۱۳ شهر و 2 هزار و ۵۱۸ واحد صنعتی را در برنامه داریم که برای اجرای این پروژه‌ها، نزدیک به ۸۰ هزار میلیارد ریال هزینه شده است.

معاون وزیر نفت در امور گاز با بیان اینکه در دهه فجر امسال افزون بر افتتاح تعداد قابل توجهی از پروژه‌های گازرسانی شهری و روستایی، بهره‌برداری از تعدادی پروژه‌ زیرساختی نیز دستور کار است، تصریح‌کرد: این پروژه‌ها شامل خطوط انتقال گاز می‌شود که از جمله این موارد می‌توان به بهره‌برداری خط انتقال گاز قم- محمدیه- پارچین، ایرانشهر- چابهار، جویم- بنارویه و چند ایستگاه تقویت فشار با اعتبار ۱۰۱ هزار میلیارد ریال اشاره کرد.

چگنی گفت: این در حالی است که عملیات اجرایی برخی از پروژه‌های توسعه‌ای و زیرساختی همانند چند ایستگاه‌ دیگر تقویت فشار، طرح توسعه ذخیره‌سازی و غیره نیز در این ایام با اعتبار ۴۹ هزار میلیارد ریال آغاز می‌شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه آنچه پروژه‌های گازسانی را از دیگر پروژه‌ها متمایز می‌کند، افزون بر ایجاد رفاه و آسایش برای مردم به‌ویژه در استان‌های کم‌برخوردار و مناطق دورافتاده، تأمین کالاهای مصرفی این پروژه‌ها از طریق ساخت داخل است، افزود: این موضوع سبب توسعه صنایع وابسته شده و افزون بر حمایت از تولید، شکوفایی شرکت‌های دانش‌بنیان را که در سراسر کشور، محصولات مورد نیاز صنعت گاز را تولید می‌کنند هم در پی خواهد داشت.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران یادآور شد: این نکته مهمی است، زیرا این صنایع در شرایط اقتصادی کنونی با تلاش خویش، عدم‌وابستگی به کالاهای خارجی را برای ما به ارمغان می‌آورند و در کنار توسعه گازرسانی، زمینه اشتغال‌زایی خوبی را نیز فراهم می‌کنند که این موضوع به رشد تولید در بخش‌های مختلف صنعت منجر می‌شود.

منبع: مهر