شهر خبر

دست دولت در جیب مردم / افزایش مالیات منتفی می شود؟

معافیت مالیاتی / حقوق بازنشستگان / افزایش حقوق

آرگون در ادامه بیان کرد: با توجه به شرایط اقتصادی اقتصادی موجود در کشور افزایش مالیات بر ارزش افزوده یک فشار مضاعف به مردم است، مردم در حال حاضر هم در تأمین هزینه‌های زندگی خود دچار مشکل هستند وقتی این افزایش هم انجام شود قطعاً شاهد تورم خواهیم بود.

اقتصاد دست دولت در جیب مردم / افزایش مالیات منتفی می شود؟

عباس آرگون، نایب رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران درباره عواقب افزایش مالیات بر ارزش افزوده، اظهار کرده است: افزایش نرخ مالیات بر ارزش افزوده باعث افزایش درآمد دولت می‌شود، اما این افزایش تا حدی به نوعی منجر به ایجاد منحنی لافر می‌شود.

وی ادامه داد: ولی وقتی میزان اخذ مالیات‌ها از حدی بگذرد نه تنها درآمد دولت افزایش پیدا نمی‌کند بلکه کاهش هم پیدا می‌کند. در این شرایط اقتصادی درست است که بعضی از کالاهای اساسی از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف شوند و باید این مسائل در افزایش مالیات بر ارزش افزوده لحاظ شود.

آرگون در ادامه بیان کرد: با توجه به شرایط اقتصادی اقتصادی موجود در کشور افزایش مالیات بر ارزش افزوده یک فشار مضاعف به مردم است، مردم در حال حاضر هم در تأمین هزینه‌های زندگی خود دچار مشکل هستند وقتی این افزایش هم انجام شود قطعاً شاهد تورم خواهیم بود.

افزایش مالیات بر ارزش افزوده وارد کردن فشار مضاعف به مردم است

نایب رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه این موضوع در مجلس تصویب شده است افزود: دولت منابع حاصل از این افزایش را برای اجرای همسان سازی حقوق بازنشستگان در نظر گرفته است، ولی این شیوه برداشتن منابع لازم از جیب مردم برای گذاشتن در جیب بخشی دیگر از مردم است.

آرگون با بیان اینکه در این شرایط اقتصادی یک درصد هم رقم قابل توجهی است و شرایط را برای مردم سخت‌تر می‌کند توضیح داد: باید از این اقدام جلوگیری شود و یا به تعویق انداخته شود زیرا در شرایط موجود مردم عادی توان تأمین هزینه‌های خود را نخواهند داشت.

وی در ادامه با بیان اینکه با این افزایش مالیات ستانی از مصرف مردم، سفره مردم کوچک و کوچک‌تر خواهد شد گفت: این افزایش بر قیمت کالاهای مصرفی تأثیر تورمی خواهد گذاشت و این افزایش در کنار تورم موجود و حاکم در جامعه شرایط را برای مردم مخصوصاً مردم ضعیف و محروم سخت و سخت‌تر خواهد کرد.

منحنی لافر چیست؟

منحنی لافر (Laffer curve) نموداری است که رابطه بین نرخ مالیات و درآمد دولت را نشان می‌دهد. این نمودار براساس ایده‌ای که توسط اقتصاددان آرتور لافر مطرح شد، ساخته شده است.

منحنی لافر به طور سنتی به شکل یک منحنی U شکل ترسیم می‌شود. در آغاز، با افزایش نرخ مالیات، درآمد دولت نیز افزایش می‌یابد؛ زیرا بیشترین بخش از تراکم مالیاتی را افرادی با درآمد بالا پرداخت می‌کنند. با افزایش نرخ مالیات به حدی، افراد ممکن است تمایل داشته باشند که کارکرد خود را کاهش دهند یا به روش‌های قانونی یا غیرقانونی جلوی پرداخت مالیات بپردازند. در نتیجه، درآمد دولت کاهش می‌یابد. این موضوع باعث افت منحنی لافر می‌شود.

از طرف دیگر، اگر نرخ مالیات کاهش یابد، انگیزه برای کارکرد بیشتر و سرمایه‌گذاری افزایش می‌یابد؛ چرا که افراد بیشتری تمایل دارند درآمدهای خود را به دست آورده و در نهایت بیشتر از آن مالیات پرداخت کنند. این باعث افزایش درآمد دولت می‌شود و منحنی لافر به سمت بالا افزایش می‌یابد.

منحنی لافر نشان می‌دهد که نرخ مالیاتی مناسب کدام قدرت اقتصادی را دارد تا حاکمیت بیشتری بر درآمد دولت داشته باشد. با افزایش یا کاهش نرخ مالیات از این نقطه، ممکن است به مشکلاتی مانند کاهش درآمد دولت یا بارزش کارکرد اقتصادی برخورد کنیم.

منبع: مهر