شهر خبر

تحلیل بازار ارزهای دیجیتال / ۵ رمزارز پیشتاز کدامند؟

بازار ارزهای دیجیتال | بازار کریپتو | بازار رمزارز

دویچر توجه‌ها را به داده‌های گروه مشاوره بوستون (Boston Consulting Group) جلب و یک مسیر رشد قابل‌توجه را برای بخش توکنیزه‌سازی دارایی‌های دنیای واقعی پیش‌بینی کرده است. بر این اساس، او تخمین می‌زند که این بخش که ارزش فعلی آن حدود ۰٫۶ تریلیون دلار است، می‌تواند تا سال ۲۰۳۰ به یک صنعت ۱۶ تریلیون دلاری تبدیل شود.

اقتصاد تحلیل بازار ارزهای دیجیتال / ۵ رمزارز پیشتاز کدامند؟

مایلز دویچر (Miles Deutcher)، تحلیلگر برجسته ارزهای دیجیتال، در اظهارات اخیر خود استدلال کرده که بخش دارایی‌های دنیای واقعی (RWA)، یکی از امیدوارکننده‌ترین حوزه‌ها در دنیای کریپتو است. دویچر تاکید کرده که این بخش باید زیربنای پرتفوی سرمایه‌گذاران ارز دیجیتال باشد.

دویچر توجه‌ها را به داده‌های گروه مشاوره بوستون (Boston Consulting Group) جلب و یک مسیر رشد قابل‌توجه را برای بخش توکنیزه‌سازی دارایی‌های دنیای واقعی پیش‌بینی کرده است. بر این اساس، او تخمین می‌زند که این بخش که ارزش فعلی آن حدود ۰٫۶ تریلیون دلار است، می‌تواند تا سال ۲۰۳۰ به یک صنعت ۱۶ تریلیون دلاری تبدیل شود.

دویچر در ادامه به اظهارات اخیر لری فینک، مدیرعامل غول مالی بلک‌راک، هم اشاره کرده است. فینک اخیرا گفته بود:

    من معتقدم نسل جدید بازارها، نسل بعدی اوراق بهادار، توکنیزه کردن اوراق بهادار خواهد بود.

این تحلیلگر همچنین بر مقیاس وسیع بازار توکنیزه‌سازی دارایی‌های دنیای واقعی تاکید و به بازار جهانی املاک و مستغلات به ارزش ۳۲۶ تریلیون دلار و بازار طلا به ارزش ۱۲٫۳۹ تریلیون دلار اشاره کرده است. او می‌گوید که حتی یک تخصیص متوسط از این بازارها، مانند ۱ یا ۰٫۵ درصد، می‌تواند با تقویت نقدینگی و متعاقباً بهبود قیمت‌ها، نقشی محوری در بازار کریپتو ایفا کند.

در نتیجه، دویچر سرمایه‌گذاری روی پروتکل‌های بلاکچینی فعال در حوزه توکنیزه‌سازی دارایی‌های دنیای واقعی را توصیه می‌کند که می‌توانند در این زمینه پیشتاز باشند. در همین راستا، او به پروژه‌هایی مانند فراکس (FRAX) اشاره کرده که به قابلیت‌های وام‌دهی‌اش مشهور است. این تحلیلگر همچنین چین لینک (LINK) را به عنوان بزرگ‌ترین پروژه اوراکل برای دارایی‌های دنیای واقعی معرفی کرده است. دویچر در ادامه از پایت نتورک (PYTH)، به عنوان رقیب چین لینک در این بخش نام برده است. پروژه‌های دیگری هم که این تحلیلگر تایید می‌کند، اوندو فایننس (Ondo Finance) و پندل (Pendle) هستند.

ارز دیجیتال چیست؟

ارز دیجیتال یا رمزارز، پولی است که با کمک الگوریتم‌های رمزنگاری‌شده بین کاربران مبادله می‌شود. رمزنگاری شدن این پولِ دیجیتال، باعث متمایز شدن آن با پول فیات (اسکناس‌های فعلی مثل دلار) و جلوگیری از جعل پول می‌شود. بسیاری از ارزهای دیجیتال بر پایه شبکه‌های غیرمتمرکز مبتنی بر فناوری بلاک چین هستند؛ دفتر توزیع‌شده‌ای که توسط یک شبکه مجازی مدیریت می‌شود. برخلاف ارزهای فیات که توسط دولت چاپ می‌شوند، ارزهای دیجیتال مالک خاصی ندارند. این ویژگی باعث می‌شود تا از دست‌کاری و مداخلات دولت‌ها مصون بماند.

ارز دیجیتال نقش پول را در فضای دیجیتال ایفا می‌کند. به عبارت دیگر، رمزارزها وجود فیزیکی ندارند و فقط در فضای بلاک چین تعریف شده‌اند. ارزهای دیجیتال، رمزنگاری‌شده هستند و امکان پرداخت امن را به‌صورت آنلاین فراهم می‌کنند. اکثر رمزارزها به صورت توکن‌های مجازی ارائه و با ورودی اطلاعات وارد فضایی به نام دفترکل می‌شوند. رمزنگاری به الگوریتم‌های و تکنیک‌های رمزگذاری مختلفی گفته می‌شود که از این ورودی‌ها محافظت می‌کنند، مانند رمزگذاری منحنی بیضوی، جفت کلید عمومی-خصوصی و توابع هش.

تاریخچه ارز دیجیتال

آیا می‌دانید اولین ارز دیجیتال چیست؟ اولین رمزارز مبتنی بر فناوری بلاک چین، ارز دیجیتال بیت‌کوین بود که هنوز هم یکی از محبوب‌ترین و باارزش‌ترین رمزارزهاست. امروزه هزاران رمزارز با ویژگی و کاربردهای مختلف وجود دارند. برخی از این ارزهای دیجیتال، کلون (Clone) یا فورک (Fork) از بیت کوین هستند، درحالی‌که بسیاری دیگر از آن‌ها از پایه طراحی و خلق شده‌اند که به آن‌ها کوین می‌گویند.

تاریخچه کریپتوکارنسی

ارز دیجیتال بیت کوین ابتدا در سال ۲۰۰۹ توسط یک فرد یا گروه ناشناسی با نام مستعار ساتوشی ناکاموتو راه‌اندازی شد. در ۱ مارس ۲۰۲۱، بیش از ۱۸٫۶ میلیون بیت‌کوین در گردش بود که کل بازار آن حدود ۹۲۷ میلیارد دلار برآورد شد.

برخی از ارزهای دیجیتال که در رقابت با بیت‌کوین ایجاد شدند به‌عنوان آلت کوین شناخته می‌شوند. آلت کوین شامل ارزهای دیجیتالی مثل کاردانو و اتریوم هستند. در حال حاضر، ارزش کل ارزهای دیجیتال موجود حدود ۲٫۵ تریلیون دلار است. بیت‌کوین به‌عنوان پرچم‌دار ارزهای دیجیتال در زمان انتشار این مقاله بیش از ۴۵% ارزش کل بازار را در اختیار دارد.

 

منبع: رمزارز نیوز