شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#ترکیه

این جنگنده فقط در ایران و دو کشور دیگر جهان خدمت می‌کند!/ فیلم

این جنگنده فقط در ایران و دو کشور دیگر جهان خدمت می‌کند!/ فیلم

ایران، یونان، ترکیه تنها کاربران نسخه رزمی اف۴ افسانه‌ای هستند و نسخه‌های آموزشی و نمایشی آن در بعضی از کشورها هنوز باقی است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، تصاویری در فضای مجازی منتشر شده که نشان می‌دهد ۱۹ فروند فانتوم در کره جنوبی برای همیشه به پارکینگ‌منتقل می‌شوند و دیگر پرواز نخواهند کرد. صفحات تخصصی هوانوردی و پرواز نوشته‌اند که خبرتلخی که از فانتوم های کره جنوبی برای دوست داران فانتوم آمد. ‌نیروی هوایی کره جنوبی تصمیم به بازنشسته کردن ۱۹ فروند ⁧فانتوم⁩ از ناوگان خود گرفت. ‌بدین ترتیب (ایران، یونان، ترکیه) فقط کاربر نسخه رزمی این جنگنده افسانه ای هستند. ولی نسخه های آموزشی و نمایشی در بعضی از کشورها هنوز باقی است.

مک‌دانل داگلاس اف۴ فانتوم ۲ مشهور به فانتوم، جنگنده-بمب‌افکن دو سرنشینه و ۲ موتوره مافوق صوت و دوربرد است که توانایی عملیات در تمام ساعات شب و روز و همه شرایط آب و هوایی را دارد. از فانتوم به عنوان یکی از بهترین و مشهورترین جنگنده‌های سده بیستم میلادی نام برده می‌شود.

فانتوم ۲ از سال ۱۹۶۰ وارد خدمت در نیروی دریایی ایالات متحده گردید. کارایی که فانتوم از خود نشان داد، سبب آن شد که نیروی هوایی و سپاه تفنگداران دریایی ایالات متحده که در ابتدا به آن علاقه‌ای نداشتند آن را سفارش دهند و استفاده از آن را آغاز کنند. شرکت مک‌دانل داگلاس این هواپیما را تا اواخر دهه ۱۹۷۰ برای نیروی دریایی ایالات متحده می‌ساخت. سرعت فانتوم به عنوان یک جنگنده بزرگ به بیش از ۲٫۲ ماخ می‌رسد، در عین حال توانایی حمل ۸۴۸۰ کیلوگرم سلاح و مهمات از جمله موشک، راکت و بمب را در ۹ جایگاه خارجی دارا می‌باشد. اف۴ مانند دیگر رهگیرهای زمان خود بدون توپ مسلسل داخلی طراحی شده بود اما در مدل‌های بعدی، توپ گاتلینگ ۲۰م‌م ام۶۱ والکان در آن جاسازی شد. این جنگنده در ابتدای خدمت خود توانست ۱۵ رکورد جهانی هنگام پرواز همچون حداکثر سرعت و حداکثر ارتفاع پرواز را به خود اختصاص دهد.

۲۲۷۲۲۷