شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#دلار

حال و هوای تجارت غیرنفتی در اول زمستان

فردای اقتصاد: داده‌های گمرک حاکی از این است که در این مدت صادرات غیرنفتی کشور به استثنای صادرات برق، نفت و خدمات فنی مهندسی ۱۱۳ میلیون تن کالا به ارزش ۴۰ میلیارد و ۴۷۰ میلیون دلار ثبت شده است.

این میزان کالاهای صادراتی بدون احتساب صادرات برق، نفت و خدمات فنی مهندسی و صادرات از محل تجارت چمدانی به لحاظ وزنی نسبت به مدت مشابه سال قبل ۹.۳۹ درصد افزایش و از حیث ارزش ۱۱.۴۴ کاهش داشته است.

در ۱۰ ماهه سال جاری ۳۲ میلیون و ۶۸۳ هزار تن کالا به ارزش ۵۴ میلیارد و ۳۶۰ میلیون دلار وارد کشور شده است که این میزان به لحاظ وزنی ۵.۸۵ درصد و از حیث ارزش ۱۱.۵۹ درصد افزایش داشته است. سه قلم عمده کالاهای صادراتی در این مدت شامل گاز طبیعی مایع شده با ۳ میلیارد دلار، پروپان مایع شده با ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار و متانول با ۲ میلیارد دلار است.

در این مدت ۱۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار کالا به چین، ۷ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار به عراق، ۵ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار به امارات متحده عربی، ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار به ترکیه و یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار به هند صادر شد. بدین ترتیب ۷۵ درصد از وزن و ۷۴ درصد از ارزش کل صادرات کشور در ۱۰ ماهه سال جاری به ۵ کشور فوق الذکر صادر شد.

در این مدت ذرت دامی با ۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار، گوشی تلفن همراه با ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار و دانه سویا با یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار سه قلم عمده کالای وارداتی بودند. امارات متحده عربی با ۱۷ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار، چین با ۱۵ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار، ترکیه با ۶ میلیارد دلار، آلمان با یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار و هند با یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار ۵ کشور عمده طرف معامله واردات در ۱۰ ماهه سال جاری بودند.

در این مدت تراز تجاری کشور منفی ۱۳ میلیارد و ۸۹۰میلیون دلار ثبت شده است. 

داده‌های آماری نشان می‌دهد که در دی ماه امسال ۴ میلیارد و ۳۶ میلیون دلار کالا صادر و ۶ میلیارد و ۲ میلیون دلار کالا نیز وارد شده است. بر این اساس تراز تجاری کشور در دی ماه منفی یک میلیارد و ۹۶۶ میلیون دلار ثبت شده است.