شهر خبر

نیاز به سرمایه خارجی ها برای ساخت مسکن / جای خالی بخش خصوصی در پروژه های ساختمانی

راه و مسکن نیاز به سرمایه خارجی ها برای ساخت مسکن / جای خالی بخش خصوصی در پروژه های ساختمانی

رئیس کمیسیون عمران مجلس، بالا بودن هزینه‌های ساخت مسکن به شیوه‌های نوین را یکی از موانع ساخت مسکن با روش صنعتی عنوان کرد.

هزینه‌های ساخت مسکن شامل چندین عامل است که از جمله محل ساخت، اندازه و نوع ساختمان، مصالح مورد استفاده، نیروهای کارگری، هزینه‌های زمین و هزینه‌های مربوط به مجوزها و مقررات می‌باشند. همچنین عواملی مانند تجهیزات داخلی و خارجی، نصب و راه‌اندازی سیستم‌های انرژی و امنیت، نقل و انتقال مواد و هزینه‌های مدیریت پروژه نیز موجب افزایش هزینه‌های ساخت می‌شوند. در نهایت، عوامل اقتصادی مثل تورم، نرخ بها و شرایط بازار مسکن نیز می‌توانند بر هزینه‌های ساخت تاثیرگذار باشند.

محمدرضا رضائی کوچی با اشاره به مذاکره وزارت راه و شهرسازی با کشور‌های خارجی برای ارتقای فناوری نوین ساخت مسکن به داخل کشور گفت: طبق بیان مسئولان وزارت راه و شهرسازی، مذاکرات مختلفی با کشور‌های مختلف برای حضور در پروژه‌های ساخت مسکن صورت گرفته است، اما به صورت کلی نیاز به حضور کشور‌های خارجی برای ساخت مسکن نداریم مگر آنکه سرمایه به کشور وارد کنند، هم اکنون فناوری ساخت، نیروی انسانی متخصص و مصالح ساختمانی کافی برای ساخت مسکن و اجرای پروژه‌های مسکن‌سازی در اختیار داریم.

نماینده مردم جهرم و خفر در مجلس عنوان کرد: وزارت راه و شهرسازی در اجرای قانون جهش تولید مسکن باید نقش کارفرمایی و سیاست‌گذاری به خود گرفته و از پیمانکاری پرهیز کند.

رئیس کمیسیون عمران مجلس تاکید کرد: متاسفانه ما فضا را برای حضور بخش خصوصی فراهم نکردیم و جای آنها در حوزه ساخت مسکن خالی است. بنده معتقدم وزارت راه و شهرسازی باید موضوع صنعتی‌سازی ساختمان را پیگیری کرده و اجرایی کند. هر چند در برخی از موارد به دلیل بالا بودن هزینه تمام شدن ساختمان‌ها با شیوه‌های ساخت نوین از در مسیر صنعتی‌سازی موانعی است.