شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#دولت#تربیت#دانشجوی#پزشکی#چقدر#برای#کشور#میخورد؟

تربیت یک دانشجوی پزشکی چقدر برای کشور آب میخورد؟

اختصاصی گسترش نیوز

در سال ۱۳۹۵ که حداقل حقوق ۸۱۲ هزار و ۱۶۴ تومان بود تربیت یک دانشجوی پزشکی ۹۶ میلیون تومان برای دولت هزینه داشت. درسال ۱۴۰۱ که حداقل حقوق ۴,۱۷۹,۷۵۰ شد، هزینه تربیت یک دانشجو پزشکی به ۱۹۰ میلیون تومان رسید.

اقتصاد تربیت یک دانشجوی پزشکی چقدر برای کشور آب میخورد؟

هزینه آموزش پزشکی به عنوان یکی از مهمترین رشته های  علوم پزشکی بسیار چشمگیر است. بر اساس اطلاعات موجود در جدول زیر برای تربیت یک پزشک عمومی در طول دوره ۷.۵ ساله برای سال ۱‍۴۰۱ چیزی حدود یک میلیارد تومان هزینه می شود ولی؛ چون محاسبات و پرداخت ها مستقیم نیست، این هزینه ها به خوبی مشهود نبوده و قسمت قابل ملاحظه ای از آن در هزینه های بهداشت و درمان لحاظ می شود. چراکه نقش آموزشی و ارائه خدمات بهداشتی و درمانی اعضای هیئت علمی بالینی در هم آمیخته است.

آموزش

کارشناسان معتقدند که باید بخشی از این هزینه گزاف تربیت مازاد دانشجوی پزشکی صرف نگهداشت پزشکان در مناطق محروم می‌شد تا دسترسی به پزشک تسهیل شود نه اینکه دانشجوی پزشکی مازاد بدون زیرساخت لازم و امکانات کافی برای فراگیری عملی لازم در بیمارستانهای کشور تولید کنیم. چندی پیش معاون آموزشی وزیر بهداشت گفته بود که با افزایش ظرفیت پزشکی مخالفتی نداریم. ابوالفضل باقری فرد در خصوص افزایش ظرفیت های رشته پزشکی اینگونه اظهار کرده بود:  با افزایش ظرفیت پزشکی مخالفتی نداریم، بلکه ما با افزایش ظرفیت بی رویه و بدون توجه به توسعه زیرساخت‌های آموزشی و درمانی، مخالف هستیم. در حال حاضر حق الزحمه دستیاران کافی نیست، اما افزایش یافته و در سال آینده نیز امیدواریم با کمک سازمان برنامه و بودجه و معاونت توسعه وزارت بهداشت، شاهد افزایش مناسبی در حق الزحمه دستیاران باشیم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران از چالش‌های این دانشگاه با افزایش ظرفیت پذیرش دانشجو می‌گوید: ظرفیت پذیرش دانشجوی پزشکی در این دانشگاه حداکثر ۳۰۰ نفر است که اکنون ۸۴ درصد بیش از ظرفیت در حال تحصیل هستند که این امر موجب شده فضا و صندلی کافی در کلاس‌های درس برای دانشجویان وجود نداشته باشد.

وزیر بهداشت در خصوص افزایش ظرفیت پزشکی گفته بود: توقف در افزایش ظرفیت پزشکی باید از مسیر شورای عالی انقلاب فرهنگی باشد. باید به اندازه زیرساخت‌ها دانشجوی پزشکی تربیت شود و هر گونه توقف در افزایش باید از مسیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بگذرد.

وی در خصوص علت درخواست وزارت بهداشت از شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر توقف مصوبه افزایش ظرفیت پزشکی برای سال آینده، افزود: ما از روز اول هم گفتیم که باید بر اساس زیرساخت‌ها جذب صورت گیرد و ما تلاشمان بر آن بوده که با حداکثر زیرساخت‌ها کار انجام شود. مثلا اگر ماشینی تنها ۴ نفر ظرفیت دارد نمیتوان بیش از این تعداد، سوار ماشین کرد بنابراین زیرساخت‌های ما باید متناسب با ظرفیت باشد در صورتی که اکنون تناسبی ندارد. در بعضی از کلاس‌ها با تعداد زیاد دانشجو مواجه شده ایم و مجبوریم در سالن‌های کنفرانسی کلاس هایمان را برگزار کنیم و این میزان ظرفیت، از زیرساخت‌های ما نیز فراتر رفته است. اگر بودجه کافی نیز در اختیارمان قرار گیرد، با توجه به اینکه نمیتوان به این سرعت زیرساخت‌ها را فراهم کرد، فکر میکنیم فعلا باید توقفی در ظرفیت داده شود.

خسروپناه: توقفی در اجرای مصوبه افزایش ظرفیت پزشکی نداریم!

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی درخصوص افزایش ظرفیت های پذیرش دراین رشته ها گفت: تاکید رئیس جمهور بر افزایش ظرفیت پزشک است که از سازمان برنامه و بودجه می‌خواهیم زیرساخت‌های کار را فراهم کنند.

خسروپناه در خصوص پیشنهاد وزارت بهداشت مبنی بر درخواست توقف افزایش ظرفیت پزشکی برای سال آینده گفت: مصوبه شورای این بود که هم افزایش ظرفیت رخ دهد و هم زیر ساخت ها تامین شود که بخشی از این کار آماده شد و بخش دیگر اما اجرایی نشد.

وی با اشاره به تاکید رئیس جمهور مبنی بر افزایش ظرفیت پزشکی تصریح کرد: از سازمان برنامه و بودجه کشور میخواهیم و تاکید داریم با توجه به درخواست رئیس جمهور، زیر ساخت این کار را تامین کند.ما در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برای اولین بار کمیسیون سلامت را راه اندازی کردیم تا با مشارکت فرهنگستان و وزارت بهداشت، کار کارشناسی صورت گیرد. در واقع در دستور کار این کمیسیون گذاشته شده که زیرساخت ها و افزایش ظرفیت را بررسی کند و اگر نیاز بود، تجدد نظر شود.