شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#دریای سرخ#قیمت#سوخت

گرانی سوخت تاثیر خود را بر روی کالا می گذارد / تداوم جنگ قیمت ها را فضایی می کند

گفت و گوی گسترش نیوز با کارشناس مسائل بین الملل؛

تحولات دریای سرخ نشان می دهد که در آینده ممکن است تجارت جهانی با مشکلات اساسی مواجه شود.

اقتصاد گرانی سوخت تاثیر خود را بر روی کالا می گذارد / تداوم جنگ قیمت ها را فضایی می کند

تنش های دریای سرخ در روزهای اخیر ادامه دار شد. تداوم درگیری ها، بازار و اقتصاد جهانی را به سمت گرانی سوق می دهد. زمانی که کشتی های حامل سوخت، به دلیل ناامنی مجبور به تغییر مسیر و انتخاب راه دریایی جایگزین می شوند؛ باید هزینه های بالاتری را پرداخت کنند. همین پرداخت هزینه اضافی، سبب می شود تا قیمت سوخت در بازار جهانی افزایش یابد و شاهد گرانی کالا خواهیم بود. دریای سرخ بخش بالایی از تجارت جهانی را در خود جای داده است و به خطر افتادن مسیر کشتی های تجاری می تواند مشکلات اساسی را در آینده به وجود آورد. با این حال باید منتظر ماند و دید که در آینده، دریای سرخ و تنگه باب المندب شاهد چه تغییراتی خواهند بود.

دریای-سرخ

یمن امکانات خوبی در اختیار دارد

پیر محمد ملازهی کارشناس بین الملل، در ارتباط با حوادث دریای سرخ و تاثیر این تنش ها بر  بازار و اقتصاد جهانی، به خبرنگار گسترش نیوز گفت: شرایط دریای سرخ یک وضعیت بسیار حساس است که از یک طرف حوثی ها، با امکاناتی که در اختیار دارند، کشتی های آمریکایی را فراری داده و یا نابود می کنند. در عمل شاهد، نا امن شدن دریای سرخ و تنگه باب المندب هستیم که بخش مهمی از تجارت جهانی در این منطقه صورت می گیرد.

ملازهی ادامه داد: تمام کشورها نفع زیادی در باز شدن این آب‌راه دارند. کشور چین هم نشان داده است که از تنش های دریای سرخ رضایت ندارد و به فکر راه چاره ای است تا این تنش ها را با گفت و گو و مذاکره برطرف کند. ایمن بودن دریای سرخ می تواند حاشیه های امن را برای تجارت جهانی ایجاد کند و مجدد شاهد آن خواهیم بود که کشتی ها به دریای سرخ برگردند.

محمد-ملازهی

وی افزود: تنش های دریای سرخ و تنگه باب المندب، بهانه ای را در اختیار آمریکا، اسرائیل و اروپا قرار می دهد که برخورد بسیار سخت نظامی را در برابر اقدامات یمنی ها انجام دهند. همچنین امکاناتی که در یمن در این چند سال به دست آمده است را خنثی کنند تا یمنی ها نتوانند اقدامات نظامی در دریای سرخ و تنگه باب المندب انجام دهند.

این کارشناس مسائل بین الملل در ادامه گفت و گو به خبرنگار گسترش نیوز گفت: شواهد نشان می دهد که ارتش یمن برای حمایت از مردم غزه، دست به اقدامات نظامی در دریای سرخ زدند و جلوی کشتی هایی که به سمت بنادر رژیم صهیونیستی در حرکت هستند را می گیرند. ممکن است جنگ از حالت کنونی محدود به غزه و اسرائیل گسترش پیدا کند و از شمال حزب الله لبنان را هم درگیر خواهد کرد.

حمایت آمریکا و اروپا از اسرائیل

ملازهی خاطرنشان کرد: این اتفاقات برای اسرائیل، بهترین فرصت بود تا بتواند حمایت های اروپا و آمریکا را به دست آورد و شرایط دریای سرخ به گونه ای پیش رفته است که آمریکا و اروپا مجاب شده اند تا حمایت هایی را هم به شکل مالی و هم نظامی به اسرائیل بکنند. باوجود انتقاداتی که از کشته شدن کودکان فلسطینی توسط اسرائیل مطرح شد، شاهد آن بودیم که آفریقای جنوبی در دیوان لاهه بر علیه اسرائیل شکایت هایی را تنظیم کرده و این شکایت توسط این دادگاه بین المللی تایید شد. چنین امری، اعتبار اسرائیل در سطح جهانی را بسیار تخریب کرد.

دریای-سررخ

وی گفت: واقعیت این است که در تجارت جهانی، زمانی که احساس شود، گروهی برای تجارت جهانی مشکل هایی را ایجاد کرده و قیمت ها و هزینه رفت و آمد را افزایش می دهد، ضروری است که با داشتن بهانه کافی، برخورد جدی با آن صورت گیرد. همانطور که شاهد آن بودید، کشتی های تجاری بسیاری به علت وجود تنش دریای سرخ، تغییر مسیر دادند و این تغییر مسیر برایشان گران تمام شد. هزینه های حمل و نقل و همچنین بیمه بار، با رقم های فضایی همراه شد و سبب بالا رفتن قیمت ها هرچند اندک در بازار جهانی شد.

تاثیر تنش ها بر قیمت سوخت و انرژی

این کارشناس مسائل بین الملل در پاسخ به این سوال که آیا این تنش ها می تواند تاثیر خود را بر روی قیمت سوخت به ویژه نفت بگذارد یا خیر گفت: واقعیت این است که بخشی از نفت حوزه خلیج فارس از این منطقه می گذرد. زمانی که از منطقه باب المندب و دریای سرخ عبور نکند و از مسیرهای جنوبی عبور کند هزینه ها بسیار بالا خواهد رفت. زمانی که هزینه ها بالا برود، قیمت ها هم بالا خواهد رفت و زمانی که قیمت انرژی در بازار بالا برود، تمام قیمت ها افزایش پیدا خواهد کرد. پس باید گفت گه قیمت ها تاثیر گرفته از قیمت سوخت خواهد بود.

وی در پایان گفت: تردید نخواهد بود که اگر این وضعیت ادامه پیدا کند، قطعا قیمت ها افزایش پیدا خواهد کرد و اروپا و آمریکا بیشترین مشکلات را خواهند دید. البته باید گفت که در پی تنش های دریای سرخ، روسیه برنده خواهد بود. روسیه باتوجه به جنگ اوکراین و هزینه های جنگ، قیمت نفت را تغییر می دهد و از این موضوع سود خواهند برد.