شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#زلزله#بازار خودرو#نرخ ارز#قیمت خودرو

زلزله در بازار خودرو / قیمت ماشین ترمز برید

قیمت روز خودرو / قیمت خودرو / نرخ ارز

قیمت خودرو امروز روند افزایشی داشت و لرزش های محسوسی در بازار دیده شد. این امکان وجود دارد که در روزهای آینده با گرانی های بیشتری مواجه شویم.

اقتصاد زلزله در بازار خودرو / قیمت ماشین ترمز برید

افزایش قیمت خودروها ممکن است به دلیل افزایش نرخ ارز باشد که می‌تواند آرامش نسبی بازار خودرو را تخریب کند.

نرخ خودرو امروز، دوشنبه، ۹ بهمن ۱۴۰۲، پس‌لرزه‌های ارزی را تجربه می‌کند. در بازار خودرو امروز خبری از کاهش قیمت هیچ محصولی نیست و تمامی خودروهای مورد بررسی اعم از داخلی و مونتاژی روند رو به رشدی را در پیش گرفته‌اند.

 افزایش قیمت خودروها را می‌توان واکنشی به افزایش نرخ ارز دانست. طبق بررسی‌ها تا ظهر امروز قیمت هر دلار تا ۵۷ هزار و ۵۰۰ تومان هم افزایش پیدا کرد. ادامه این روند می‌تواند آرامش نسبی بازار خودرو را برهم زند و تمام رشته‌های وزارت صمت مبنی بر گفتاردرمانی را پنبه کند.

با توجه به قیمت‌های اعلامی وب‌سایت کارنامه، قیمت انواع خودروهای سواری افزایشی گزارش می‌شود.

قیمت خودروهای داخلی

قیمت خودروهای داخلی در اکثر محصولات افزایشی است و تنها چند خودرو با ثبات قیمت نسبت به روزهای گذشته مواجه هستند.

پرچمدار افزایش قیمت در بازار محصولات داخلی، پژو ۲۰۶ تیپ ۲ است که در سال گذشته توسط شرکت ایران‌خودرواز خطوط تولید کنار گذاشته شد. این خودرو با ۲۰ میلیون تومان افزایش قیمت نسبت به روزگذشته، در نهایت ۵۷۵ میلیون تومان از سوی فروشندگان قیمت‌گذاری می‌شود.

دنا پلاس دنده‌ای به دلیل عدم انطباق با استانداردهای ۸۵گانه مدتی است که از سوی شرکت ایران خودرو به بازار عرضه نمی‌شود، این کاهش عرضه می‌تواند دلیل افزایش قیمت ۹ میلیون تومانی دنا پلاس به شمار بیاید. دنا پلاس دنده‌ای در میان خریداران و فروشندگان ۷۵۹ میلیون تومان داد و ستد می‌شود.

شاهین دنده‌ای محصول گروه خودروسازی سایپا در بازار خودرو امروز  ۶۷۵ میلیون تومان به فروش رسید تا افزایش قیمت ۸ میلیون تومانی نسبت به روزگذشته را به نام خود ثبت نماید.

گران‌ترین خودرو اتوماتیک ساخت داخل یا همان تارا v۴ دنده اتوماتیک نیز با قیمت ۱.۰۸۰ میلیون تومان نسبت به روزگذشته با افزایش قیمت ۱۶ میلیون تومانی معامله شد.

قیمت-خودرو

قیمت خودروهای مونتاژی

بیشترین افزایش قیمت در این بخش از بازار خودرو متعلق به دو شرکت بزرگ خودروساز بخش خصوصی است.

دو محصول آریزو ۶ پرو و تیگو ۷ پرو شرکت مدیران خودرو بیشترین افزایش قیمت را به نام خود ثبت کرده‌اند. آریزو ۶ پرو با ۸۰ میلیون تومان و تیگو ۷ پرو با ۴۷ میلیون تومان افزایش قیمت نسبت به روزگذشته در بازار قیمت گذاری شدند. هر یک از این دو محصول به ترتیب ۱.۵۵۰ و ۱.۸۵۰ میلیون تومان از سوی مالکین اعلام قیمت می‌شوند.

محصولات شرکت خودروسازی کرمان موتور نیز با افزایش قیمت چشم‌گیری در بازار خودرو مواجه هستند. خودرو جک S۵ نیو‌فیس و پیکاپ کی ام سی T۸ هر کدام به ترتیب با قیمت نهایی ۱.۶۵۰ میلیون تومان و ۱.۵۶۰ میلیون تومان در بازار معامله شدند تا افزایش قیمت ۱۱ و ۲۱ میلیون تومانی را نسبت به روزگذشته به نام خود ثبت نمایند.

نرخ-خودرو

پیش بینی قیمت خودرو در روزهای آینده

نوسان قیمت ارز و کمبود احتمالی خودرو در بازار، جای هیچ‌گونه پیش‌بینی را در صنعت خودرو باقی نمی‌گذارد و تنها می‌توان به بیان عواقب آن که می‌تواند افزایش تورم، ورود مجدد سرمایه‌های سرگردان به بازار خودرو و عدم توانایی خرید خودرو از سوی مردم است، اشاره کرد. از این روی اگر نهادهای مربوطه نتوانند کنترل قیمت دلار را به‌دست بگیرند عملا سیاست‌های کنترلی بازار خودرو مانند واردات با شکست مواجه خواهد شد.

خرید-خودرو

عوامل موثر در گرانی خودرو

عوامل مختلفی می‌توانند در گرانی خودروها تأثیرگذار باشند. برخی از این عوامل عبارتند از:

۱. افزایش نرخ ارز: تغییرات در نرخ ارز می‌تواند قیمت قطعات و مواد اولیه مورد استفاده در تولید خودروها را تحت تأثیر قرار دهد و باعث افزایش قیمت خودروها شود.

۲. تغییرات در قیمت سوخت: افزایش قیمت سوخت می‌تواند هزینه‌های تولید و نگهداری خودروها را افزایش دهد و به تبع آن، قیمت خودروها نیز افزایش یابد.

۳. افزایش هزینه‌های تولید: هر چه هزینه‌های تولید خودروها افزایش یابد، احتمال افزایش قیمت آن‌ها نیز بالاتر است. این شامل هزینه‌های نیروی کار، مواد اولیه، تجهیزات و سایر هزینه‌های تولید است.

۴. تغییرات در مقررات و استانداردها: تغییرات در مقررات ایمنی، زیست‌محیطی و سایر استانداردها ممکن است به هزینه‌های تولید و توسعه خودروها اضافه شود و در نتیجه، قیمت آن‌ها افزایش یابد.

۵. تقاضا و عرضه: در صورت کاهش عرضه یا افزایش تقاضا برای خودروها، قیمت آن‌ها نیز ممکن است افزایش یابد.

۶. افزایش هزینه‌های توزیع و فروش: هزینه‌های مربوط به توزیع، فروش و خدمات پس از فروش نیز ممکن است به افزایش قیمت خودروها منجر شود.

باید توجه داشت که گران شدن خودروها ممکن است ناشی از تأثیر ترکیبی این عوامل باشد و به همین دلیل، پیدا کردن یک عامل خاص برای گران شدن خودروها ممکن است دشوار باشد.

منبع: تجارت‌نیوز