شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#اوکراین#روسیه#شبیه

پیش‌بینی فرمانده سابق ناتو از چگونگی پایان جنگ اوکراین

پیش‌بینی فرمانده سابق ناتو از چگونگی پایان جنگ اوکراین

ایسنا نوشت: فرمانده نظامی سابق ائتلاف ناتو ارزیابی کرد که پایان جنگ اوکراین بسیار شبیه به جنگ دهه ۱۹۵۰ شبه‌جزیره کره رقم می‌خورد و غرب شاهد خواهد بود که بخش‌هایی از اوکراین برای همیشه در کنترل نیروهای روسیه باقی خواهند ماند.

جیمز استاوریدیس، دریاسالار بازنشسته نیروی دریایی ارتش آمریکا و فرمانده نظامی عالی سابق ائتلاف ناتو در مصاحبه با یک شبکه رادیویی گفت: «نهایتا این جنگ مثل جنگ کره پایان خواهد یافت؛ به این معنی که در نهایت روسیه احتمالا همچنان کنترل بخش‌هایی از اوکراین و کنترل شبه‌جزیره کریمه که یک پل اتصال زمینی به روسیه است، در اختیار خواهد داشت.»

جنگ در شبه‌جزیره کره، در سال ۱۹۵۰ آغاز شد و در ۲۷ ژوئیه ۱۹۵۳ با امضای پیمان ترک مخاصمه کره به پایان رسید. به لحاظ فنی، دو کره صرفا آتش‌بس موقت دارند و خبری از آتش‌بس دائمی نیست و هنوز در وضعیت جنگی به سر می‌برند.

استاوریدیس همچنین گفت پیش‌بینی می‌کند که اوکراین در نهایت وارد ائتلاف نظامی ناتو شود.

روسیه در فوریه ۲۰۲۲ به اوکراین حمله کرد و در ادامه هدف تحریم‌های غرب قرار گرفت، در حالی که متحدان غربی اوکراین پشتیبانی‌های گسترده‌ای از کی‌یف در جنگ با روسیه به عمل آوردند.

استاوریدیس در گفت‌وگو با جان کاتسیماتیدیس، مجری برنامه رادیویی «د کتس روندتیبل» (The Cats Roundtable) بیان داشت: «هم روسیه و هم اوکراین، در نتیجه این جنگ چه از جنبه توانمندی نظامی و چه به علت تحریم‌های اقتصادی اعمال شده علیه هر دو طرف، هر چه بیشتر خسته می‌شوند.»

استاوریدیس افزود: «با در نظر گرفتن جمیع شرایط فکر می‌کنم حوالی پایان سال جاری میلادی و احتمالا بعد از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، ما مذاکراتی بالقوه را خواهیم داشت.»

ولودیمیر زلنسکی در سپتامبر ۲۰۲۲ با صدور حکمی با این مضمون که مذاکرات صلح با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه «غیرممکن است» در را به روی چشم‌انداز صلح برای کشورش بست. زلنسکی چندی بعد در نوامبر ۲۰۲۲ از یک به اصطلاح «فرمول صلح» خودش شامل ۱۰ بند که در آن برای خروج نیروهای روسیه از اوکراین و بازیابی مجدد مرزهای اوکراین با روسیه درخواست شده، رونمایی کرد.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه این فرمول به اصطلاح صلح زلنسکی را رد و تصریح کرد که از بندهای آن به عنوان پایه و اساسی برای مذاکرات صلح استفاده نخواهد شد.

به نوشته پایگاه بیزینس اینسایدر، استاوریدیس همچنین بیان داشت که هم اوکراین و هم روسیه از منابع خارجی کمک دریافت می‌کنند اما احتمالا هرگونه توافق صلح بالقوه را به تاخیر خواهند انداخت.

این فرمانده نظامی ارشد سابق ناتو در مصاحبه‌ای با همین برنامه رادیویی در ماه گذشته میلادی خواستار کمک‌های بیشتر متحدان غربی به اوکراین شده و ادعا کرده بود که اوکراین «آرمانی بر حق» دارد.

311311