شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#قیمت

پیش بینی حساس درباره وضعیت بازار / قیمت میوه ارزان می شود

گفتگوی گسترش نیوز با رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران؛

کارگر گفت: بازار میوه هر چقدر به عید نزدیک می شود به رکود عمیق تری فرو می رود چون نیاز به آن کمتر احساس می شود. کاهش قیمت میوه را برای ماه های پایانی سال پیش بینی می کنیم.

اقتصاد پیش بینی حساس درباره وضعیت بازار / قیمت میوه ارزان می شود

خرید میوه در بازار شب عید، به عنوان یکی از رسوم و آداب مرسوم در کشورمان، اهمیت زیادی دارد. میوه یکی از ارکان اصلی برای دید و بازدید عید است و اغلب در ماه های پایانی سال قیمت میوه مخصوصا سیب و پرتقال بسیار رصد شده و میادین میوه و تره بار چند ماه پایانی سال را اقدام به دپو کردن آن در انبارها می کنند.

نوروز امسال، وضعیت متفاوتی نسبت به سال های گذشته خواهد داشت و تفاوت آن در هم زمان شدن با ماه مبارک رمضان برمی گردد. طبیعتا نحوه پذیرایی خانوار ایرانی امسال در ماه مبارک رمضان در مقایسه با سنوات گذشته متفاوت خواهد بود. بنابراین پیش بینی می شود مردم تمایل کمتری به خرید میوه داشته باشند.

بر همین اساس خبرنگار گسترش نیوز در گفتگو با اسدالله کارگر رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران به بررسی عوامل موثر بر بازار میوه پرداخته است که در ادامه این گزارش با هم می خوانیم.

کارگر

بازار میوه بعد از شب یلدا کم رونق می شود

با اسدالله کارگر رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران در گفتگو با خبرنگار گسترش نیوز گفت: در بحث میوه هر چقدر به عید نزدیک می شویم، روند عکس را شاهد می شویم به این معنی که معمولا هر سال بازار میوه بعد از عبور از شب یلدا وارد رکود می شود.

وی افزود: مردم وقتی در زمان یلدا خرید میوه را انجام می دهند، در مراسم یلدا به صورت کامل آن را مصرف نمی کنند و قسمت زیادی از آن باقی می ماند. حدودا شاید یک چهارم میوه خریداری شده در شب یلدا خورده می شود، همین باعث می شود که تقریبا تا یک هفته بعد از آن همه خانوارها میوه در خانه های خود داشته باشند و بنابراین نیاز به خرید میوه در این برهه زمانی احساس نمی شود و بازار به رکود وارد می شود.

وضعیت بازار میوه شب عید

رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران خاطر نشان کرد: بازار میوه هر چقدر به عید نزدیک می شود به رکود عمیق تری فرو می رود چون نیاز به آن کمتر احساس می شود. هر ساله شاهد کاهش تقاضای خرید میوه در اسفند ماه بوده ایم، به دلیل اینکه فرصتی برای مصرف آن باقی نمی ماند. اسفند ماه اغلب خانوار در تلاطم قرار دارند و بیشتر مردم مشغول خرید پوشاک در بازارهای شب عید و همچنین انجام خانه تکانی های قبل ازعید هستند و طبیعی است که کمتر کسی توجه به خرید میوه و مصرف آن داشته باشد. بازار میوه با استقبال آنچنانی در ماه های انتهایی سال روبرو نمی شود. در مجموع می توان تاکید کرد در مورد بازار میوه تا عید هیچ افزایش قیمتی نداشته و بلکه با رکود هم روبرو خواهیم بود.

قیمت-میوه

تقارن ماه رمضان با نوروز ۱۴۰۳

کارگر ادامه داد: امسال وضعیت پیچیده تری نیز خواهیم داشت و در ماه پایانی سال، ماه رمضان را هم در پیش داریم و با این وجود رکود بازار میوه عمیق تر می شود. در این صورت حتی پیش بینی کاهش قیمت نیز دور از ذهن نیست. طبق سنوات گذشته، این ثابت شده است که درماه مبارک رمضان نه فقط بخاطر تقارن آن با عید نوروز، ما استقبال خرید میوه را کمتر داریم. مهم ترین دلیل آن هم این است که دورهمی بین خانواده ها نسبت به ماه های دیگر سال کمتر است. البته به استثناء گروهی از مردم که عذر موجه داشته و روزه دار نیستند، اکثرا مردم ما روزه دار هستند و میوه کمتری در این ایام مصرف می کنند.

پیش بینی قیمت میوه در پایان سال

رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران در پایان به خبرنگار گسترش نیوز گفت: وضعیت منابع موجود در بازار میوه بدون مشکل است و حتی اگر بازار با رکود هم روبرو نمی شد و میزان خرید میوه مردم بالا هم بود، باز هم با کمبود عرضه میوه در بازار روبرو نمی شدیم. در پایان باز هم تاکید می کنیم با توجه به روندی که شاهد هستیم، کاهش قیمت میوه پیش بینی می شود. آمادگی های لازم توسط اتحادیه برای بازار شب عید انجام شده است و دپوهای ضروری در حوزه بازار میوه، توسط بخش خصوصی صورت گرفته است و روال خود را طی می کند. مسلما مثل سال های قبل بازار میوه را نخواهیم داشت و با کاهش چشمگیر استقبال خرید میوه توسط مردم روبرو خواهیم شد.