شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#کارگران#افزایش حقوق#دوشنبه#کارکنان

شمارش معکوس برای کارگران / افزایش حقوق ها به سرانجام می رسد

حقوق کارکنان / حقوق کرگران / دستمزد کارگران

نماینده کارگران در شورای عالی کار اعلام کرد که سومین جلسه کمیته مزد در روز دوشنبه ۹ بهمن ماه ۱۴۰۲ برگزار خواهد شد. او افزود: با توجه به سوالات و ابهامات موجود در مورد مزد منطقه‌ای، تصمیم گرفته شده است که در این جلسه به نتیجه‌گیری نهایی بپردازیم.

اقتصاد شمارش معکوس برای کارگران / افزایش حقوق ها به سرانجام می رسد

افزایش حقوق کارگران امری ضروری است، زیرا این اقدام نه تنها به بهبود شرایط زندگی آن‌ها کمک می‌کند، بلکه به افزایش تولید و رشد اقتصادی نیز کمک می‌کند.

حقوق منصفانه و مناسب برای کارگران باعث ایجاد امنیت مالی برای آن‌ها می‌شود و انگیزه و رضایت شغلی آن‌ها را افزایش می‌دهد. این اقدام می‌تواند منجر به کاهش نابرابری‌های اجتماعی و افزایش تعامل اجتماعی و اقتصادی شود. بهره‌وری و عملکرد بهتر کارگران نیز با تضمین حقوق مناسب آن‌ها افزایش می‌یابد، که در نهایت به تقویت ساختار اقتصادی جامعه کمک می‌کند.

علیرضامیرغفاری؛ نماینده کارگران در شورای عالی کار درباره برگزاری سومین جلسه کمیته مزد برای بررسی مزد ۱۴۰۳ گفت: با توجه به اینکه در جلسه قبلی سوالات و ابهامات زیادی مطرح شد, مقرر شد, یک جلسه دیگر درباره مزد منطقه ای مطرح شود و در نهایت تصمیم گیری صورت گیرد.

 میرغفاری با بیان اینکه اصرار دولت (وزارت اقتصاد) برای اجرای مزد منطقه ای بیشتر از کارفرمایان است بیان کرد: جلسه با ارائه گزارش معاونت اقتصادی مرکز پژوهش‌های مجلس آغاز شد و گزارشی در خصوص شاخص‌های موجود، سبد معیشت، خوراکی‌ها، هزینه مسکن و ... ارائه کردند و در نهایت با محوریت تفاوت حق هزینه مسکن خواستار اجرای مزد منطقه ای بودند.

حقوق-نجومی-کارکنان

نماینده کارگران در شورای عالی کار با بیان اینکه گزارش‌های هم مرکز آمار گرفته به دلیل آنکه به روز رسانی نشده بود ایراداتی داشت گفت: ضمن اینکه نمایندگان موافق مزد منطقه‌ای اعم از دولتی و کارفرمایی به ایرادات و ابهامات سازمان تامین اجتماعی پاسخ ندادند.

نماینده کارگران در شورای عالی کار درباره مغایرت این طرح پیشنهادی با قانون کار نیز گفت: از این جهت مغایر با قانون کار است که ماده ۴۱۱ قانون کار می‌گوید حداقل دستمزد همه ساله توسط شورای عالی کار با توجه به معیار نرخ تورم و سبد معیشت تعیین می‌شود. موضع نمایندگان کارگری این است که سبد معیشت حداقل استانداردهایی که کارگر نیاز دارد تا بتواند امرار معاش خود را ادامه دهد داشته باشد، لذا قبل از اینکه درباره مزد منطقه ای صحبت کنیم بهتر است به بحث سبد معیشت ورود کنیم و حقوق و دستمزد بتواند سبد معیشتی که سراسری تعیین می شود را تأمین کند بعد با ساختار چانه زنی وارد مزد برای صنایع و مناطق مختلف شویم.

وی با بیان اینکه خواستار اجرای حداقل دستمزد برابر با سبد معیشت کارگران هستیم اظهار داشت:دستمزدی که کارگران دریافت می کنند بامزایا حدود ۷میلیون است, در حالی که هزینه های زندگی کارگران بسیار بیشتر از این میزان است, یعنی دستمزد کارگران حدود ۲.۵یا ۳برابر کمتر از هزینه سبد معیشت است.

میرغفاری با اشاره به ماده ۸قانون کار گفت: در این ماده آمده است که «شروط مذکور در قرارداد کار یا تغییرات بعدی آن در صورتی نافذ خواهد بود که برای کارگر مزایایی کمتر از امتیازات مقرر در این قانون منظور ننماید.» یعنی برای تغییر مزد,‌ابتدا باید حداقل های قانونی تعیین شود سپس بر اساس صنایع و مناطق دستمزد بیشتری پیدا کند.

تاکید کرد: الزام نمایندگان کارگری این است که حداقل دستمزد برابر با سبد معیشت درنظر گرفته شود و سپس با ساختار سه جانبه گرایی و چانه زنی برای صنایع و مناطق مختلف مزد بالاتر از حداقل‌ها در نظر گرفته شود.

وی با بیان اینکه تقریباً نماینده دستگاه های مختلف پذیرفتند که شرایط برای مزد منطقه ای وجود ندارد ادامه داد:در جلسه قبلی نماینده مرکز پژوهش‌های مجلس اعلام کرد که زیرساخت‌ها برای اجرای مزد منطقه‌ای وجود ندارد، نمایندگان دیگر دستگاه‌ها نیز به اجرای مزد منطقه‌ای تاکید دارند ولی پذیرفتند که ایراداتی هم وجود دارد و زیرساخت‌های لازم برای اجرای این طرح فراهم نیست.

منبع: اقتصادآنلاین