شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#خودرو#جایگزین#چین

جایگزین کوییک و ساینا از چین می‌آید؟/ خودروی وارداتی با چه قیمتی راهی بازار می‌شود؟

جایگزین کوییک و ساینا از چین می‌آید؟/ خودروی وارداتی با چه قیمتی راهی بازار می‌شود؟

هفته گذشته خودروی برقی ارزان‌قیمتی در چین معرفی شد که سرو صدای بسیاری داشت. آیا این خودرو می‌تواند جای کوییک و ساینا را در بازار داخل کشور بگیرد؟ 

رسانه‌های چینی هفته گذشته از رونمایی یک خودروی برقی ارزان‌قیمت تحت عنوان یوئی 01 خبر دادند. شرکت Electric House یک خودروساز چینی است که خودروهای الکتریکی کامپکت شهری تولید می‌کند و یوئی 01 دومین محصول این شرکت به شمار می‌رود که با توجه به محدوده قیمتی مناسب (زیر 10 هزار دلار) می‌تواند یکی از گزینه‌های واردکنندگان برای فروش داخل ایران باشد.

در حال حاضر کشور چین یکی از بزرگ‌ترین بازار خودروهای برقی دنیا به شمار می‌رود که همین موضوع، زمینه‌ساز حرکت گسترده خودروسازان چینی به سمت این نوع از خودروها شده است. از سوی دیگر دولت‌مردان ایرانی هم قصد دارند در این مسیر با بزرگ‌ترین شریک تجاری خود، هم‌گام شوند و به سمت مسیر برقی‌سازی سیستم حمل‌ونقل و صنعت خودرو کشور بروند.

همین موضوع باعث شد تا آزادسازی واردات خودرو با اولویت دادن به خودروهای زیر 10 هزار یورو و تمام الکتریک صورت بگیرد و سود بازارگانی یک درصدی که برای آن‌ها در نظر گرفته شده، گواه محکمی بر این ادعاست.

در نتیجه خودرویی همچون یوئی 01 که در محدوده 8300 دلار تا 11 هزار دلار در کشور چین به فروش می‌رسد و تمامی شروط واردات را دارد، می‌تواند رقیب جدی برای خودروهای ارزان‌قیمت ایرانی باشد. با نرخ فعلی دلار در بازار آزاد در صورتی که سود و تعرفه معقول روی این خودرو اعمال شود، اصولاً نباید بیش از 600 میلیون تومان برای مصرف‌کننده تمام شود.

در نتیجه پس از سال‌ها خودرویی وارد کشور می‌شود که می‌تواند از لحاظ قیمتی، با خودروهای داخلی بازار رقابت کند و این موضوع می‌تواند باعث بهبود کیفیت و عملکرد خودروسازان دولتی شود.

این خودروی برقی از یک موتور الکتریکی بسیار کوچک با توان تولیدی حداکثر 35 کیلووات (46 اسب‌بخار) و 125 نیوتن‌متر استفاده می‌کند که می‌تواند حداکثر تا سرعت 100 کیلومتر در ساعت، شتاب بگیرد. با توجه به محدوده قیمتی، دو نوع باتری روی خودرو قرار می‌گیرد که با باتری 24 کیلووات ساعتی، برد خودرو 335 کیلومتر و با باتری 32.56 کیلووات ساعتی، برد یوئی 01 به 408 کیلومتر در ساعت می‌رسد.

طول این خودرو تنها 3750 میلی‌متر است که حدود 240 میلی‌متر کوچک‌تر از کوییک سایپا محسوب می‌شود و همین موضوع می‌تواند نقطه قوت آن در استفاده‌های شهری و ترافیک کلان‌شهرهایی مثل تهران باشد.

ازجمله امکانات یوئی 01 می‌توان به کروزکنترل تطبیقی، اتوپارک، ورود بدون کلید، ریموت استارت، دستیار صوتی، صفحه نمایش 10.1 اینچی کنسول میانی و 7 اینچی کلاستر (پشت‌آمپر) اشاره کرد.

۲۲۳۲۲۳