شهر خبر

این رسانه ها به خاک سیاه نشستند / روزنامه ها دیگر خریدار ندارند

اقتصاد این رسانه ها به خاک سیاه نشستند / روزنامه ها دیگر خریدار ندارند

به گفته رئیس اتحادیه صنف مربوطه « پیش از این قبلا که روزنامه‌ها در کیوسک‌های مطبوعاتی فروخته می‌شد، ۲۵ درصد برای آن‌ها از هر روزنامه سود حاصل می‌شد؛ الان اما ضمن اینکه فروش روزنامه به شدت کاهش یافته از طرفی سودش هم به شدت کم شده؛ ۱۰ و یا نهایتا ۱۵ درصد سود برای هر روزنامه در نظر گرفته می‌شود و تازه آن هم با توجه به تورم و گرانی جوابگوی مشکلات کیوسک‌داران نیست.»

تأثیر گذر زمان بر فرهنگ جامعه و همچنین به‌روز شدن ابزار و وسایل ارتباط جمعی و جهانی شدن، ممکن است وضعیت برخی صنوف را به طور آشکاری تحت تأثیر قرار دهد، سازوکاری که می‌تواند موجب تغییرات مثبت یا منفی گردد.

این را دیگر همه می‌دانند که فرهنگ روزنامه‌خوانی تقریبا از جامعه ما رخت بربسته و جای آن را استفاده از شبکه‌های مجازی، اخبار و اطلاعات یا سرگرمی‌ها اینترنتی گرفته است. اینکه تولیدکنندگان مطبوعات تا چه حد در این زمینه کوتاهی داشته‌اند، موضوع مورد بحث نیست؛ نگاه ما در این مقال، متوجه به هم ریختگی و وضعیت رو به اضمحلالِ واحدهای اتحادیه صنف فروشندگان جراید است.

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان جراید تهران گفت: «از هر جهت که بررسی کنیم، صنف ما با مشکلات عدیده‌ای مواجه است.»

مشکلاتی که فضایل آقازاده، برمی‌شمارد از کاهش شدید فروش روزنامه‌ها شروع می‌شود؛ کالایی که اصلا خریدار ندارند.

آقازاده توضیح می‌دهد: امروز با توجه به اینکه اطلاعات و اخبار لازم و مورد نیاز مخاطب از طریق فضای مجازی کسب می‌شود، دیگر در ارتباط با روزنامه و مجلات آن‌چنان علاقه‌ای در میان مردم دیده نمی شود.

بنابراین به گفته رئیس اتحادیه صنف فروشندگان جراید، اعضای این صنف به ناچار برای تامین هزینه زندگی خود و موارد دیگری نظیر قبوض انرژی و حقوق کارگر و مایحتاج روزانه خود، به فروش برخی اجناس دیگر و غیرمرتبط با جراید روی آورده‌اند؛ برای نمونه چای می‌فروشند!

آقازاده می‌گوید: شما حساب کنید چای فروختن مشکلات خاص خود را دارد آن هم در کیوسک روزنامه‌فروشی که هم خطراتی دارد و هم عوامل ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران اجازه نمی‌دهند.

او از فروش برخی اقلامی هم یاد می‌کند که در شان مطبوعات و کیوسک‌داران مطبوعات نیست و همه این‌ها صرفا برای چرخیدن چرخ کیوسک‌هاست.

به گفته آقازاده: اگر با این دست‌فرمان جلو برویم، عاقبت این صنف با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو می‌شود و هیچ‌کس نمی‌تواند پیش‌بینی کند که چه اتفاقی برای صنف خواهد افتاد!

مجوز فروش مواد دخانی؛ امید برای سرپا شدن صنف

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان جراید تهران از تلاش برای دریافت کد آیسیک برای فروش و عرضه و خرده‌فروشی مواد دخانی خبر می‌دهد و اینکه جلساتی داشته‌اند تا توضیح دهند که این صنف برای گذران زندگی و جلوگیری از تعطیل‌شدن مجبور هستند مواد دخانی هم بفروشند که اگر این اتفاق رخ دهد این صنف شاید د فعلا و مادامی که اوضاع مطبوعا ت به این شکل است بتواند روی پای خود دوام بیاورد.

از آقازداه می‌پرسیم تا حالا که جوازش صادر نشده بود هم فروش سیگار در این کیوسک‌ها اتفاق می‌افتاد و آیا مشکلی نداشت؟

به گفته رئیس اتحادیه صنف فروشندگان جراید تهران: مشکلاتی برای آن‌ها پیش می‌آمده؛ برای نمونه نمایندگانِ وزارت بهداشت و درمان، هر سیگاری را آنجا می‌دیدند جمع می‌کردند و فروشنده را به مراجع قضائی معرفی می‌کردند؛ نیروهای انتظامی هم به دلیل نداشتن مجوز مواد دخانی، با آن‌ها برخورد کرده و باز مواد دخانی را جمع می‌کردند.

به گفته آقازاده: اگر در شش ماه فروش مواد دخانی، دو تا سه بار سیگارهای آن‌ها را جمع کنند، هیچ سودی برای آن‌ها حاصل نمی‌شود!

استقبال از کیوسک‌داری جراید کم شده است

در شرایط فعلی، استقبال از کیوسک‌های فروشندگان مطبوعات نسبت به گذشته خیلی کمتر است. به گفته رئیس اتحادیه صنف مربوطه « پیش از این قبلا که روزنامه‌ها در کیوسک‌های مطبوعاتی فروخته می‌شد، ۲۵ درصد برای آن‌ها از هر روزنامه سود حاصل می‌شد؛ الان اما ضمن اینکه فروش روزنامه به شدت کاهش یافته از طرفی سودش هم به شدت کم شده؛ ۱۰ و یا نهایتا ۱۵ درصد سود برای هر روزنامه در نظر گرفته می‌شود و تازه آن هم با توجه به تورم و گرانی جوابگوی مشکلات کیوسک‌داران نیست.»