شهر خبر

کالاهای اساسی باید مشمول ارز ۲۸ هزارو ۵۰۰ تومانی شوند / اختصاص ۱۰ میلیارد یورو بودجه به دارو

ارز دارو/ هزینه دارو / فروش دارو

تصمیم گیری شده است که نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سال آینده مبلغ ۱۰ میلیارد یورو را برای واردات کالاهای اساسی، کشاورزی، دارو و تجهیزات مصرفی پزشکی اختصاص دهند. از این مبلغ، یک بخش به ارزش ۱۰ میلیارد یورو برای واردات دارو و کالاهای اساسی اختصاص خواهد یافت. اهمیت تخصیص ارز به ارزش ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی به دارو نیز بیان شد.

اقتصاد کالاهای اساسی باید مشمول ارز ۲۸ هزارو ۵۰۰ تومانی شوند / اختصاص ۱۰ میلیارد یورو بودجه به دارو

در جلسه علنی روز  (شنبه ۷ بهمن ماه) و هنگام بررسی جزئیات لایحه بودجه ۱۴۰۳ در بخش هزینه‌ای، نمایندگان مجلس شورای اسلامی بند الف تبصره (۱۴) را تصویب کردند.

طبق این مصوبه، دولت و دستگاه‌های موضوع ماده ۵ قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب ۸ مهرماه ۱۳۸۶ از جمله بانک مرکزی مجاز هستند تا سقف ۱۰ میلیارد یورو برای واردات صرفاً کالاهای اساسی کشاورزی، دارو و تجهیزات مصرفی پزشکی به تخصیص، فروش، تهاتر و یا مبادله منابع ارزی حاصل از صادرات نفت، گاز و میعانات گازی، به نرخ ترجیحی اقدام کنند.

در خصوص این کالاها کارگروهی مرکب از رئیس کل بانک مرکزی (دبیر کارگروه)، رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، وزیر امور اقتصادی و دارایی، وزیر جهاد کشاورزی و وزیر صنعت، معدن و تجارت و بالاترین مقام دستگاه اجرایی ذیربط موظفند سیاستگذاری و فرآیند تأسیس، توزیع و موارد مصرف ارز ترجیحی را به گونه‌ای اجرا و نظارت کنند که کالاها و خدمات مشمول به هنگام، به اندازه و با قیمت متناسب با نرخ ترجیحی ارز به مصرف کننده نهایی برسد.

بانک مرکزی موظف است با همکاری دستگاه‌های یاد شده به صورت ماهانه گزارش اجرای این بند از جمله تصریح بر موارد مصرف و دریافت کنندگان ارز ترجیحی، میزان ارز پرداختی، میزان کالاهای وارداتی با ارز ترجیحی و قیمت آن‌ها را تهیه و به کمیسیون‌های برنامه و بودجه و محاسبات، اقتصادی، کشاورزی و صنایع مجلس شورای اسلامی ارائه کند و برای اطلاع عموم در تارنمای خود منتشر نماید.

مازاد درآمدهای ارزی دولت حاصل از صادرات نفت، گاز و میعانات گازی، فرآورده‌های نفتی و مشابه آن، نسبت به مبلغ مندرج در این حکم، با نرخ ارز حواله اعلامی مرکز مبادله ارز و طلای ایران تسعیر خواهد شد.

همچنین مطابق با بند الحاقی ۳ تبصره ۹ این لایحه، شرکت‌های صادرکننده خدمات فنی و مهندسی می‌توانند به میزان ارزی که در بانک‌ها و صرافی‌های مجاز مورد تأیید بانک مرکزی کشور تبدیل به ریال نموده‌اند، به همان نرخ تعهدات ارزی خود (در برابر بانک‌ها یا سایر منابع وام دهنده) را تسویه نمایند.

تعهدات ارزی فوق شامل کلیه تعهدات ضامنان و ضمانت‌نامه‌های صادر شده نیز می‌گردد.

گواهی شعب بانک‌های تبدیل کننده به ریال یا صرافی‌های مذکور الزامی می‌باشد.

ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی باید به دارو و کالاهای اساسی داده شود

محمدباقر قالیباف در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور اظهار کرد: بنده طی یک نامه رسمی به رییس جمهور اعلام کردم که در حال حاضر به ۲۸ قلم کالای اساسی در کشور، ارز با نرخ ۲۸,۵۰۰ تومان داده می‌شود.

وی تاکید کرد: مگر ما چقدر منابع ارزی داریم که به ۲۸ قلم کالا ارز ۲۸۵۰۰ تومانی داده می‌شود؟ نظر بنده آن است که به جای ۲۸ قلم کالا باید به ۸ قلم کالای اساسی ارز ۲۸۵۰۰ تومانی پرداخت شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان آنکه حتماً باید به کالاهای اساسی مردم ارز اختصاص پیدا کند گفت: ۸ قلم کالای اساسی و دارو حتماً باید ارز ۲۸۵۰۰ تومانی دریافت کند. متأسفانه با وجود آنکه به حوزه دارو ارز ۲۸۵۰۰ تومانی تخصیص دادیم اما گاهی اوقات شاهد افزایش قیمت دارو هستیم در حالی که نباید اینگونه باشد و دارو و ۸ قلم کالای اساسی باید ارز ۲۸۵۰۰ تومانی دریافت کنند.

منابع و مصارف دولت در سال آینده تعیین شد

نمایندگان مجلس در جلسه امروز (شنبه) و در پایان بررسی بخش‌های درآمدی و هزینه‌ای لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ در بخش اول، با ۱۶۰ رأی موافق، ۲۸ رأی مخالف و بدون رأی ممتنع از مجموع ۱۹۲ نماینده حاضر لایحه بودجه را تصویب کردند.

ماده واحده- بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور از حیث منابع و مصارف بالغ بر ۶۴ میلیون و ۵۸۷ هزار و ۱۲۳ میلیارد و ۹۹۷ میلیون ریال به شرح زیر است: 

الف- منابع بودجه عمومی دولت از لحاظ درآمدها، واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای و مالی و مصارف بودجه عمومی دولت از حیث هزینه‌ها و تملک دارایی‌های سرمایه‌ای و مالی بالغ بر ۲۸ میلیون و ۳۷۱ هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال شامل:

۱- منابع عمومی بالغ بر ۲۵ میلیون و ۶۲۰ هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال

۲- درآمد اختصاصی وزارتخانه‌ها و مؤسسات دولتی بالغ بر ۲ میلیون و ۷۵۱ هزار ریال

ب- بودجه شرکت‌های دولتی، بانک‌ها و مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت از لحاظ درآمدها و سایر منابع تأمین اعتبار بالغ بر ۳۷ میلیون و ۴۱۵ هزار و ۷۲۳ میلیارد و ۹۹۷ میلیون ریال و از حیث هزینه‌ها و سایر پرداخت‌ها بالغ بر ۳۷ میلیون و ۴۱۵ هزار و ۷۲۳ میلیارد و ۹۹۷ میلیون ریال که مبلغ ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار میلیارد ریال مبالغ دو بار منظور شده از سرجمع بودجه کل کشور کسر می‌شود.

منبع: مهر