شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#آمریکا#قانون اساسی#جلوگیری#مهاجران

تهدید جنگ داخلی در آمریکا؛ «ارتش خدا» در راه تگزاس است

تهدید جنگ داخلی در آمریکا؛ «ارتش خدا» در راه تگزاس است

ایسنا نوشت: مرز جنوبی آمریکا ناآرام است. کاروان کامیون‌داران که خود را «ارتش خدا» می‌نامند به سمت مرز تگزاس عازم شده‌اند. هدف کاروان «مرز خود را پس می‌گیریم»، جلوگیری از ورود مهاجران غیرقانونی، از طریق همکاری با مجریان قانونی است که مطابق قانون اساسی در مرز تگزاس عمل می‌کنند.

آمریکا هزاران کیلومتر مرز مشترک با مکزیک دارد. مساله مهاجران غیرقانونی در آمریکا همواره یک مساله اجتماعی-اقتصادی بود اما اکنون در حال نزدیک شدن به نقطه بحرانی است. صرفا در ماه گذشته رقم رکودشکن ۳۰۰ هزار مهاجر غیرقانونی وارد ایالات متحده شدند. به گزارش دیلی‌تگراف، این شبیه به آنچه در بخش‌هایی از اروپا می‌گذرد، یک «تهاجم» است.

تگزاس در بحبوحه رشد بحران مهاجرتی، وارد مناقشه تند و تیزی با دولت جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا شده و مدعی است که از خود مقابل «تهاجم» در مرزهای جنوبی با مکزیک دفاع می‌کند. گرگ ابوت، فرماندار تگزاس، جو بایدن را یک رئیس‌جمهور «بی‌قانون» خطاب کرده و به حق این ایالت برای «دفاع از خود» در امتداد مرزش با مکزیک استناد کرده است.

در گرماگرم تنش‌ها میان ماموران و سربازان گارد مرزی ایالتی و نیروهای فدرال، یک کاروان از کامیون‌ها که خود را «ارتش خدا» می‌نامند، قصد دارند از فردا دوشنبه (۲۹ ژانویه) به سمت مرز جنوبی در تگزاس، آریزونا و کالیفرنیا حرکت کنند.

این کاروان با شعار «مرز خود را پس می‌گیریم»، می‌خواهد با مجریان قانون برای جلوگیری از مهاجرت غیرقانونی همکاری کند. کارشناسان هشدار می‌دهند که لفاظی‌های ناسیونالیستی، ابعاد خطرناکی به بن‌بست میان تگزاس و دولت فدرال می‌بخشد.

اتحادیه رسمی مرزبانی حمایت خود را از تگزاس اعلام کرده، آن هم در شرایطی که گرگ ابوت علیه سیاست‌های مرزی «فاجعه بار» جو بایدن اقدام می‌کند.

شورای ملی گشت مرزی (NBPC) بیانیه‌ای منتشر کرد و گفت که مأموران مرزی «از اقدامات تگزاس قدردانی می‌کنند و به اقداماتی که ابوت برای جلوگیری از سرازیر شدن تعداد تاریخی مهاجران غیرقانونی به ایالات متحده تحت دولت بایدن انجام می‌دهد، احترام می‌گذارند.»

این اتحادیه ۱۸۰۰۰ عضوی، خبرهایی مبنی بر اینکه نیروهای گارد ملی تگزاس را به دلیل پیروی از دستورات قانونی آنها دستگیر خواهند کرد، رد کرد. در عوض، ان‌بی‌پی‌سی متعهد شد که با یکدیگر همکاری کنند و به وظایف یکدیگر احترام بگذارند و اضافه کرد که دستورات غیرقانونی قابل تحمل نخواهد بود.

در بیانیه این نهاد آمریکایی آمده است: «عوامل گارد مرزی از نیروهای تگزاسی در دفاع از ایالتشان در بحبوحه این فاجعه‌ای که دولت بایدن بر آمریکا روا داشته، حمایت کرده و به آنها احترام می‌گذارند. کاملا واضح اعلام می‌کنیم که هیچ دعوایی بین عوامل گشت مرزی و گارد ارتش ملی تگزاس، فرماندار تگزاس یا عوامل اداره امنیت عمومی تگزاس وجود ندارد. شاید چنین چیزهایی تیتر شده باشند، اما صحت ندارند.»

در همین حال یک مقام ارشد اداره حفاظت مرزی و گمرک آمریکا اعلام کرد، این نهاد هیچ برنامه‌ای برای جمع‌آوری سیم‌خاردارهایی که به دستور گرگ ابوت در مرز جنوبی با مکزیک بر پا شده‌اند، ندارند.

همانطور که نظرسنجی‌ها به بحران مهاجرت در ایالات متحده اشاره می‌کنند، رای‌دهندگان و از جمله دموکرات‌های قدیمی، از یک دوره دیگر ریاست بایدن دور می‌شوند. رئیس‌جمهور آمریکا برای حفظ چهره، قانونگذاران جمهوری‌خواه را به دلیل عدم توافق بر سر یک توافق مرزی سرزنش کرده است.

در تازه‌ترین تحولات از جنجال تگزاس، جو بایدن گفته که از یک توافق مرزی دو حزبی سنا که به او اجازه دهد در صورت بحرانی شدن وضعیت، مرز جنوبی را ببندد، حمایت می‌کند. او در بیانیه‌ای گفت: «اگر به من چنین اختیاری داده شود، همان روزی که آن لایحه را امضا کرده و به قانون تبدیل کنم، از آن استفاده خواهم کرد. از قانونگذاران می‌خواهم این لایحه را تایید کنند. این سخت‌ترین و در عین حال منصفانه‌ترین اصلاحاتی است که تاکنون دیده‌ام.»

او در بیانیه خود گفت: «مدت‌هاست که می‌دانیم مرز شکسته شده است. زمان زیادی برای رفع آن وجود ندارد. به همین دلیل است که دو ماه پیش، به تیم خود دستور دادم تا مذاکرات را با یک گروه دو حزبی از سناتورها آغاز کنند تا به طور جدی به بحران مرزی رسیدگی کنند. هفته‌هاست که آنها این کار را انجام می‌دهند و شبانه‌روزی و حتی در طول تعطیلات و آخر هفته‌ها کار کردند. چنانچه این لایحه تصویب شود، اصلاحاتی که امنیت مرزی ما را تامین می‌کند، بهترین اصلاحاتی می‌شود که ما تا به حال در کشورمان داشته‌ایم.»

با این حال، جمهوری‌خواهان مخالف لایحه مدنظر بایدن هستند و آن را «تشویق بیگانگان غیرقانونی» می‌دانند.

کوین استیت، فرماندار اوکلاهاما، نیروهای گارد ملی را به تگزاس فرستاده تا به این ایالت کمک کنند تا بر مشکلات کنترل مرزی در مرز ایالات متحده و مکزیک غلبه کند؛ آن هم در بحبوحه تهدید جنگ داخلی و اینکه ۲۵ فرماندار حمایت خود را از فرماندار تگزاس علیه دولت بایدن اعلام کرده‌اند.

فرماندار اوکلاهاما در مصاحبه با فاکس‌نیوز گفت:‌ «این بر مبنای عقل سلیم است. در تگزاس، ۲۸ مبادی ورودی وجود دارد و در حال حاضر یک قانون فدرال برقرار است که ورود به هر جایی غیر از آن نقاط ورودی را غیرقانونی می‌داند.»

این اقدام پس از آن صورت می‌گیرد که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا روز پنجشنبه از ایالت‌های تحت رهبری جمهوری‌خواهان خواست تا برای مبارزه با مشکل مهاجرت غیرقانونی در امتداد مرز جنوبی متحد شوند، موضوعی که جمهوری‌خواهان گفته‌اند که جو بایدن به درستی از عهده آن برنمی‌آید.

رئیس‌جمهور سابق آمریکا همچنین روز شنبه از اقدام گرگ ابوت، فرماندار تگزاس که به ماموران دولت بایدن اجازه ورود برای جمع‌آوری سیم‌خاردارها را نداد، تقدیر کرد. ترامپ در سخنرانی خود که عمدتا بر امنیت مرزها متمرکز بود، گفت که تگزاس باید در اقداماتش برای ایجاد بازدارندگی مقابل مهاجران در امتداد مرز ایالات متحده و مکزیک، مورد حمایت کامل قرار گیرد.

ترامپ گفت: «وقتی رئیس‌جمهور هستم، به‌ جای اینکه بخواهم یک فرمان بازدارنده برای تگزاس بفرستم، برای آنها نیروهای کمکی ارسال می‌کنم. من به جای مبارزه با ایالت‌های مرزی، از هر ابزار و اختیاراتی در حوزه رئیس جمهور ایالات متحده برای دفاع از ایالات متحده در برابر این تهاجم وحشتناکی که در حال حاضر در حال وقوع است، استفاده خواهم کرد.»

ترامپ با اشاره به «هجوم» مهاجرانی که به آمریکا وارد می‌شوند، گفت: «ما همه ایالت‌ها را تشویق می‌کنیم تا نیروهای خود را در تگزاس مستقر کنند تا از ورود افراد غیرقانونی جلوگیری کنند و آنها را از مرز خارج کنند.» پس از درخواست کمک ترامپ، فرمانداران جمهوری‌خواه از ۲۵ ایالت، به عبارتی نیمی از ۵۰ ایالت، قول حمایت خود را از تگزاس دادند.

با تشدید بحران، ائتلافی از مقامات سابق اف‌بی‌آی هشداری درباره «خطر جدید و قریب‌الوقوع» برای ایالات متحده در مرز جنوبی صادر کرده‌اند که نشان می‌دهد این کشور توسط «اتباع خارجی در سن جوانی» مورد «تهاجم» واقع شده است.

در نامه‌ای که به‌تازگی به رهبران کنگره در مجلس نمایندگان و سنا ارسال شده، مقامات بازنشسته اداره تحقیقات فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی)، «نگرانی خود را در مورد یک تهدید فعلی و خاص که ممکن است یکی از مخرب‌ترین تهدیدهایی باشد که ایالات متحده را تهدید می‌کند، ابراز می‌کنند.»

این نامه هشدار می‌دهد که «ایالات متحده با یک خطر جدید و قریب‌الوقوع مواجه است» و این تاکیدی بر گفته مقامات است که به ورود ۳۰۲ هزار مهاجر غیرقانونی در ماه دسامبر گذشته به ایالات متحده اشاره دارند.

311311