شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#افغانستان#طالبان#نخست وزیر

طالبان، کمیته‌ای برای فراهم کردن زمینه آموزش دختران تشکیل می‌دهد

ایرنا نوشت: ارگ طالبان با انتشار بیانیه‌ای در شبکه اجتماعی ایکس نوشت که مولوی عبدالکبیر معاون سیاسی نخست وزیر طالبان این موضوع را در دیدار با پل کلومن بکر، کاردار نروژ در افغانستان عنوان کرده است.

معاون سیاسی نخست وزیر طالبان گفت: رهبر طالبان دستور تشکیل یک کمیته ویژه برای آموزش دختران را صادر کرده است.
به گزارش از خبرگزاری صدای افغان (آوا)، ارگ طالبان با انتشار بیانیه‌ای در شبکه اجتماعی ایکس نوشت که مولوی عبدالکبیر معاون سیاسی نخست وزیر طالبان این موضوع را در دیدار با پل کلومن بکر، کاردار نروژ در افغانستان عنوان کرده است.
در این دیدار که در دفتر کار مولوی عبدالکبیر برگزار شد، معاون سیاسی نخست وزیر حکومت سرپرست طالبان تاکید کرد: حکومت طالبان مخالف تعلیم زنان و دختران نیست و در این رابطه بر اساس فرمان رهبر طالبان یک کمیته ویژه تشکیل شده است تا زمینه آموزش آنان را فراهم کند.
مولوی عبدالکبیر معاون سیاسی نخست وزیر طالبان با قدردانی از کمک‌های نروژ به افغانستان اظهار داشت: طالبان خواستار مناسبات بر مبنای احترام متقابل با آمریکا و کشورهای اروپایی و تمام کشورهای دیگر به‌ویژه کشورهای همسایه است.
مولوی عبدالکبیر با بیان اینکه امنیت سراسری در افغانستان تامین است، خاطرنشان کرد: هیچ کسی اجازه ندارد از خاک افغانستان علیه کسی استفاده کند.
وی تاکید کرد: تحریک طالبان پاکستان در افغانستان جایی ندارد و داعش به عنوان دشمن بشریت سرکوب شده است.
معاون سیاسی نخست وزیر حکومت سرپرست طالبان از نروژ و سایر کشورهای اروپایی خواست که سفارت های خود را در کابل باز کنند و به فعالیت‌شان ادامه دهند.
عبدالکبیر گفت: در نشست آینده دوحه، از طالبان هم دعوت شده است.
کاردار نروژ نیز در این دیدار اظهار داشت کشورش می خواهد با افغانستان مناسبات خوبی داشته باشد و از پیشرفت‌های موجود در عرصه‌های تأمین امنیت، رشد اقتصادی، حفظ ثبات واحد پول افغانی، بازسازی و مبارزه با مواد مخدر خرسند بوده و از آن حمایت می‌کند.
وی افزود: نروژ سه میلیون دلار برای مبارزه با حوادث طبیعی در افغانستان اختصاص داده است و به مهاجرین افغان که به طور اجباری به کشورشان فرستاده می‌شوند، هفت میلیون دلار کمک می‌کند.
کاردار نروژ در افغانستان گفت: با وجود بحران‌های جاری در دنیا، جهان افغانستان را فراموش نکرده و در ۱۸ فوریه در دوحه نشست بین‌المللی با موضوع افغانستان برگزار می‌شود.
310310