شهر خبر

جایی برای آمریکایی‌ها نیست/ دلایلی که بایدن را مجاب به خروج از عراق و سوریه می‌کند

جایی برای آمریکایی‌ها نیست/ دلایلی که بایدن را مجاب به خروج از عراق و سوریه می‌کند

آمریکا ترجیح می دهد که با توجه به وخامت اوضاع منطقه برای جلوگیری از جنگی جدید و همینطور برای جلوگیری از خدشه بر قاطعیت نیروهای آمریکائی، عراق را ترک کند.

به گزارش خبرآنلاین، وزارت خارجه عراق روز پنجشنبه از توافق با آمریکا برای تدوین جدول زمانی جهت پایان تدریجی حضور مستشاران ائتلاف خارجی در خاک عراق و پایان ماموریت نظامی آنها خبر داد و اعلام کرد برای تدوین این جدول زمانی یک کمیته عالی مشترک بین بغداد و واشنگتن تشکیل شده است.

در بیانیه وزارت خارجه عراق آمده است: «پس از انجام مذاکرات شش ماهه از آگوست ۲۰۲۳، دولت آمریکا موافقت کرد که نیروهای ائتلاف ضد داعش را به تدریج از عراق خارج کند و بر اساس این توافق صورت گرفته، آنچه که مأموریت ائتلاف آمریکایی برای مبارزه با داعش خوانده شده است، به پایان می‌رسد. بغداد بار دیگر تعهد خود را نسبت به سلامت مستشاران ائتلاف در سراسر کشور در طول دوره مذاکرات، برای حفظ ثبات و جلوگیری از تشدید تنش‌ها تجدید می ‌کند».

وزیر دفاع آمریکا نیز روز پنجشنبه درپی اعلام توافق واشنگتن و بغداد برای خروج تدریجی نیروهای ائتلاف آمریکایی در بیانیه ای اعلام کرد که آمریکا با عراق درباره حرکت به سوی مشارکت امنیتی دوجانبه پایدار میان دو کشور گفتگو خواهد کرد.

لوید آستین در این بیانیه گفت: «این گفتگوها به عنوان بخشی از یک کمیسیون نظامی که تابستان گذشته برسر آن توافق شد، انجام و در مورد حرکت به سمت یک مشارکت امنیتی دوجانبه پایدار بین عراق و آمریکا گفتگو خواهد شد».

جایی برای آمریکایی‌ها نیست/ دلایلی که بایدن را مجاب به خروج از آمریکا و سوریه می‌کند

با توجه به اینکه از زمان حمله آمریکا به عراق، واشنگتن بارها خبر خروج نظامیان خود از این کشور را داده اما عملا این وعده محقق نشده است برخی از ناظران به توافق اخیر برای خروج نیروهای آمریکائی از عراق با ناباوری نگاه می کنند. ابوعلی العسکری، مسئول امنیتی گروه مقاومت «کتائب حزب‌الله» در واکنش به گزارش‌ها مبنی بر گفتگوی آمریکا با عراق درباره آینده حضور نظامی در این کشور، گفت: «مطمئن باشید این هم یکی دیگر از دروغ‌های آمریکایی‌ها است و ما فریب نمی‌خوریم».

ابوعلی العسکری در پیامی به آمریکایی ها هشدار داد که حملات ضد اشغالگران آمریکایی تا خروج کامل نظامیان این کشور از عراق ادامه خواهد یافت.

نماینده رئیس‌جمهور روسیه در امور سوریه نیز در اینباره گفت: «آمریکا تمام سعی خود را می‌کند تا خروج نیروهای خود را از عراق به تعویق بیندازد». به نظر الکساندر لاورنتیف، واشنگتن خارج کردن نیروهایش از عراق را نشان‌دهنده یک ضعف دیگر دیده و باور دارد در کنار خروج پر هرج و مرج آمریکا از افغانستان، این برای تصویر آمریکا در جهان مخرب خواهد بود.

لاورنتیف گفت:«یکی از دلایل اصلی ماندگاری نیروهای آمریکا در عراق این است که اگر واشنگتن نیروهایش را از عراق خارج کند، توانایی حمایت از سربازانش در سوریه را نخواهد داشت. بی‌شک خروج از عراق با خروج از سوریه همراه خواهد بود، زیرا حفظ حضور نظامی و تدارکات در سوریه بدون استفاده از خاک عراق ممکن نیست».

گفتنی است خبر خروج نیروهای آمریکائی از عراق واکنش هائی را نیز در بدنه دولت عراق به همراه داشته است. وزی‍ر دفاع عراق در اینباره در گفت‌وگو با اسپوتنیک گفت: «به نظر من آمریکایی‌ها حل‌وفصل این مسئله را با تمام روش‌های ممکن به تعویق خواهند انداخت؛ زیرا در حال حاضر برای آن آماده نیستند».

ایالات متحده از زمان حمله به عراق در سال ۲۰۰۳، حضور مستمری در عراق داشته است. نیروهای رزمی ایالات متحده در سال ۲۰۱۱ عراق را ترک کردند. ائتلاف ضد داعش به رهبری ایالات متحده در سال ۲۰۱۴ پس از سقوط چندین لشکر ارتش عراق در برابر داعش که در نهایت حدود یک سوم کشور را به تصرف خود درآورد، تشکیل شد. به این ترتیب هزاران سرباز در سال ۲۰۱۴ برای کمک به دولت عراق برای شکست داعش به این کشور بازگشتند. در سال‌های پس از آن آمریکا یک ماموریت چند ملیتی شامل حدود ۳ هزار سرباز را در عراق رهبری کرد که این نیروها از کشورهای هلند، فرانسه، بریتانیا، ایتالیا، استرالیا، کانادا و آمریکا هستند. از سال ۲۰۱۷، زمانی که داعش تقریباً به طور کامل در نبرد موصل شکست خورد، درگیری‌ها بین نیروهای آمریکایی و شبه‌نظامیان عراقی تشدید شده است. به نحوی که از ماه اکتبر گذشته تاکنون نیروهای تحت فرمان آمریکا با حدود ۱۵۰ حمله مواجه شده اند.

با شرع جنگ غزه و حمایت بی دریغ و بدون قید و شرط آمریکا از اسرائیل، بر شدت خصومت اسلامگرایان منطقه علیه آمریکا افزوده شده و تعداد حملات علیه نیروهای این کشور افزایش یافته است . تداوم حضور آمریکا در عراق و تشدید حملات علیه این نیروها میتواند با دوگونه پاسخ از جانب ایالات متحده همراه باشد.اول اینکه واشنگتن به این حملات قاطعانه پاسخ دهد که در این صورت در عراق نیز جنگی در خواهد گرفت که ممکن است پای همسایگان هم به این جنگ باز و خاورمیانه به آتش کشیده شود. شروع جنگ در جبهه ای جدید آخرین چیزی است که واشنگتن که تمام هم و غمش صرف جنگ اوکراین و غزه است به دنبال آن است. گونه دیگر پاسخ می تواند این باشد که آمریکا در مقابل این حملات سکوت کند که چنین چیزی نه تنها بر شدت حملات می افزاید بلکه باعث خدشه وارد شدن به اعتبار ارتش ایالات متحده خواهد شد. به همین دلیل آمریکا ترجیح می دهد که با توجه به وخامت اوضاع منطقه برای جلوگیری از جنگی جدید و همینطور برای جلوگیری از خدشه بر قاطعیت نیروهای آمریکائی، عراق را ترک کند.

۳۱۱۳۱۱