شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#غزه#واشنگتن#جدید#منابع

توافق تسلیحاتی تل‌آویو و واشنگتن در بحبوحه جنگ غزه

توافق تسلیحاتی تل‌آویو و واشنگتن در بحبوحه جنگ غزه

ایسنا نوشت: منابع رسانه‌ای عبری زبان از توافق تسلیحاتی جدید میان تل‌آویو و واشنگتن بر سر فروش سه اسکادران جنگنده و بالگرد به همراه مهمات به رژیم صهیونیستی خبر دادند.

شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی گزارش داد که تل‌آویو با واشنگتن بر سر یک معامله نظامی بزرگ به توافق رسیده‌است.

طبق این گزارش، این معامله شامل فروش سه اسکادران هواپیمای نظامی (F۳۵ ، F۱۵ و بالگرد آپاچی) و مقادیر زیادی انواع مهمات به رژیم صهیونیستی می‌شود.

این توافق در جریان سفر هیئتی از وزارت جنگ رژیم صهیونیستی به ریاست «ایال هارئیل» رئیس بخش برنامه ریزی ارتش رژیم اشغالگر به واشنگتن حاصل شده‌است.

طبق این گزارش، این معامله شامل اسکادرانی متشکل از ۲۵ جنگنده «اف‌۳۵»، اسکادران دیگری متشکل از ۲۵ جنگنده «F۱۵ AI» و یک اسکادران شامل ۱۸ بالگرد جنگی «آپاچی» است.

این توافق در ادامه حمایت‌های تسلیحاتی آمریکا از ارتش رژیم صهیونیستی در جنگ غزه صورت گرفته‌است.

تل‌آویو بزرگ‌ترین دریافت‌کننده بودجه نظامی خارجی ایالات متحده است و بیشتر این کمک‌ها به شکل کمک‌های مالی مرتبط با تسلیحات می‌شوند.

طبق تجزیه و تحلیل وبگاه آکسیوس از «پایگاه داده انتقال تسلیحات» وابسته به «موسسه بین‌المللی پژوهش‌های صلح استکهلم» موسوم به «سیپری» (SIPRI)، آمریکا بین سال‌های ۱۹۵۰ تا ۲۰۲۲ بیش از ۷۰ هزار نوع سلاح و تجهیزات نظامی شامل جنگنده، وسایل نقلیه زمینی، موشک و بمب، از طریق کمک‌های نظامی به رژیم صهیونیستی داده‌است.

الیاس یوسف، کارشناس انتقال تسلیحات ایالات متحده در مرکز استیمسون، در اوایل آذر به نشریه «تایم» گفت: «فکر می‌کنم بیان این فرض منطقی باشد که بگوییم سلاح‌های ایالات متحده در عملیات فعلی اسرائیل در غزه مورد استفاده قرار می‌گیرند.»

طبق این گزارش، آمریکا در سال ۲۰۲۳ حداقل ۱۶ نوع تسلیحات را در اختیار رژیم صهیونیستی قرار داده، از جمله موشک و هواپیما با این حال تعداد دقیق و نوع تسلیحات ارائه شده، علنی نشده است.

برخی از چهره‌های دموکرات مترقی آمریکا، کاخ سفید را تحت فشار قرار داده‌اند تا در آینده شفاف‌تر عمل کند. نماینده دموکراتی به نام کوری بوش اخیرا به روزنامه واشنگتن‌پست گفت، «دولت بایدن باید در رابطه با انتقال تسلیحات به نقاط دیگر، همان شفافیت را در خصوص ارائه سلاح به اسرائیل داشته باشد که در مورد اوکراین و دیگر طرف‌ها دارد.»

311311