شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#نفت ایران#دریای سرخ

فروش نفت ایران با قیمت دلخواه چین / تنش های دریای سرخ بازار انرژی را گران می کند

گفت و گوی گسترش نیوز با کارشناس انرژی؛

سوادکوهی گفت: تحولات دریای سرخ، قطعا تاثیر خود را بر روی بازار انرژی خواهد گذاشت و این تحولات به مرور زمان قابل مشاهده خواهد بود.

اقتصاد فروش نفت ایران با قیمت دلخواه چین /  تنش های دریای سرخ بازار انرژی را گران می کند

نفت را می‌توان یکی مهم‌ترین دارایی‌های کشور دانست که تاثیر بالایی بر اقتصاد دارد. تولید بیشتر و صادرت بیشتر، می‌تواند کمک بزرگی باشد تا تحولات مثبتی در راستای رشد اقتصادی کشور به وجود آید. ایران مشتریان بسیاری را برای صادرات نفت داشت؛ اما سایه تحریم‌ها سبب شد تا این مشتریان را از دست داده و تنها چند مشتری سنتی برایمان باقی بماند. چین یکی از همین مشتریان سنتی است که در حال حاضر بخش عمده نفت ایران را خریداری می‌کند.

صادرات-نفت۱

باید گفت که در شرایط فعلی، چین چندان توجهی به تحریم ها ندارد و نفت ایران را خریداری می کند. البته شرط چین برای خرید نفت ایران این است که قیمت را خود تعیین کند و همچنین تخفیف هایی هم از سوی ایران دریافت کند. ایران هم با این اقدام سعی کرده تا این مشتری دست به نقد خود را حفظ کند.

حساسیت های منطقه بر بازار انرژی تاثیر می گذارد

فرزین سوادکوهی، کارشناس انرژی در ارتباط با آخرین وضعیت نفت جهانی و همچنین تحولات دریای سرخ به خبرنگار گسترش نیوز گفت: تحولات دریای سرخ، قطعا تاثیر خود را بر روی بازار انرژی خواهد گذاشت و این تحولات به مرور زمان قابل مشاهده خواهد بود. حساسیت های منطقه و تردد کشتی هایی که نزدیک به ۱۵ درصد اقتصاد جهان را می توانند تامین کنند، با به خطر افتادن مسیر این کشتی های تجاری، اقتصاد جهانی هم دستخوش تغییراتی خواهد شد.

سوادکوهی ادامه داد: هرگونه تنش در منطقه به ویژه منطقه خاورمیانه، می تواند آشفتگی هایی را در بازار و بازار نفت به وجود آورد. تردد کشتی هایی که حامل سوخت هستند، به علت درخطر دیدن مسیر خود، مجبور می شوند که تغییر مسیر دهند و این تغییر مسیر هزینه های گزاف را به همراه خواهد داشت. تاثیر این تنش ها می توانند سبب شود تا بازار نفت درگیر یک آشفتگی شود و این موضوع می تواند قیمت نفت را بالا ببرد. از طرف دیگر، کشورهایی که دریافت کننده نفت هستند با مشکلات بسیاری همراه خواهند شد و خدشه ای بر دریافت نفت این کشورها وارد می شود.

سوادکوهی-فرزین

وی افزود: بنابراین باید اشاره کرد که این موضوع تاثیر خود را بر روی تولید فرآورده های نفتی خواهد گذاشت و این کشورها، برای تولید سوخت های رایج با مشکل مواجه خواهند شد. به نظر می رسد تنها راه برطرف شدن این مشکلات، آرامشی است که لازمه آن فعالیت ها و اقدامات اقتصادی است. دریای سرخ تنش های بسیاری را به خود دیده است و به نظر بنده اگر فعالیت های اقتصادی موثر در این منطقه صورت گیرد، تنش ها برطرف خواهد شد.

این کارشناس انرژی درباره فروش نفت ایران و ارائه تخفیف به مشتریان قدیمی مانند چین به خبرنگار گسترش نیوز گفت: یکی از مشکلاتی که در بحث صادرات نفت ایران وجود دارد، مسئله دادن تخفیف های بالا به مشتریانی مانند چین است. ما به دلیل وجود محدودیت های فوق سنگین که در بحث تجارت خارجی از جمله فروش نفت داریم، تعدادی از مشتریان سنتی مانند چین را حفظ کرده ایم و چین بخش عمده نفت ما را خریداری می کند و البته باید گفت که بازار چین است که حکم خواهد کرد ما نفت را به چه قیمتی باید بفروشیم.

مجبور هستیم به چین تخفیف دهیم

سوادکوهی ادامه داد: باید گفت ما مجبور هستیم در بحث فروش نفت به چین تخفیفات موثری بدهیم و این موضوع کاملا به ضرر منافع ملی ما است. اگر می توانستیم تعاملات اقتصادی خود را به تاثیر از دیپلماسی باز خودمان گسترش دهیم، گرفتار این مشکلات و سختی ها نبودیم. از سوی دیگر، وجود تحریم ها یکی دیگر از دلایلی است که کشور را درگیر شرایط سخت اقتصادی کرده است. اگر سایه تحریم ها بر سر کشور نبود، قطعا شاهد تنوع بیشتری در حوزه نفت و تجارت جهانی بودیم.

فروش-نفت-ایران

 وی افزود: متأسفانه در حال حاضر ما یک مشتری محدود داریم و تمام دلخوشی‌های کشور به این است که چین با بی اعتنایی به تحریم‌ها، نفت ما را با مقدار قابل توجهی خریداری می‌کند. اما این خرید نفت با قیمتی است که چین مشخص می‌کند و باید گفت که نفت ایران در شرایط انفعال قرار می‌گیرد. این امر در شرایطی است که ما باید در بازار کنش گر باشیم و کنش پذیر نباشیم؛ اما در بازار جهانی وضعیت ایران تبدیل به کنش پذیر شده است.

 این کارشناس انرژی در پایان گفت: ما چاره ای نداریم به جز آنکه پنجره‌های حوزه سیاست خارجی خود را بازتر کرده و با جهان پیرامون خود از در صلح و آشتی وارد شویم. چنین امری سبب خواهد شد تا اقتصاد کشور رونق پیدا کند و پای سرمایه گذار به حوزه نفت باز شود و سرمایه گذار احساس امنیت داشته باشد. تا زمانی که این تنش‌ها در کشور ما و کشورهای اطراف وجود داشته باشد، امکان سرمایه گذاری و توسعه نفت وجود نخواهد داشت و سایر صنایع نیز، توسعه پیدا نخواهند کرد. چنین موضوعی سبب خواهد شد تا رشد اقتصادی کشور با مشکلات بزرگی روبه رو شود.