شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#خودرو#واردات#سود#گمرک#کتاب

کاهش سود صادرات و واردات خودروهای سواری تصویب شد

سود بازرگانی/خودروسازان/واردات خودرو

تصویب‌نامه هیأت وزیران در خصوص اصلاحاتی که در فصل ۹۸ کتاب مقررات صادرات و واردات صورت گرفته است، به گمرک ابلاغ شد. این اصلاحات به منظور کاهش سود بازرگانی خودروهای سواری با حجم موتور ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ سی‌سی انجام شده است.در جلسه ششم دی ماه سال جاری، هیأت وزیران با توجه به پیشنهادی که در شماره ۱۷۲۰۲۴۳ تاریخ ۲۷ آذر ۱۴۰۲ توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت ارائه شده بود، اصلاحاتی در فصل ۹۸ کتاب مقررات صادرات و واردات و کاهش سود بازرگانی انواع خودروهای سواری با حجم موتور ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ سی‌سی را تصویب کرد.

اقتصاد کاهش سود صادرات و واردات خودروهای سواری تصویب شد

این تصمیم، به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به تصویب رسید. پس از آن، در تاریخ ۲۴ دی ماه، معاون اول رئیس جمهور این مصوبه را ابلاغ نمود.

ابتدای بهمن ماه، علیرضا صدری‌خواه-مدیرکل دفتر واردات- ابلاغیه معاون اول رئیس جمهور را تحت عنوان "اصلاحیات تعرفه‌ای و تغییرات سود بازرگانی" را با مهلت اعتبار "تا اطلاع‌ ثانوی" جهت اجرا به گمرکات کشور ابلاغ کرد.

در متن این ابلاغیه آمده است:

"پیرو بخشنامه شماره ۱۴۰۲/۳۵/۳۷۰۱۴۴  تاریخ ۲۳ خرداد ۱۴۰۲، به پیوست تصویر تصویب نامه شماره ۱۹۴۶۱۳/ت ۶۲۱۵۱ هـ تاریخ ۲۴ دی ۱۴۰۲ هیئت وزیران به شرح زیر جهت بهره‌برداری و اقدام لازم اجرا، ارسال می‌شود

۱-در شماره تعرفه‌های فصل (۹۸) کتاب مقررات صادرات و واردات، عبارت "به استثنای لاستیک" از ستون شرح کالا حذف می‌شود.

۲- سود بازرگانی انواع خودروهای سواری با حجم موتور از (۱۰۰۰) تا (۱۵۰۰) سی‌سی به شرح جدول شماره(۱) این تصویبنامه که تایید شده به مهر دفتر هیئت دولت است، تعیین می‌شود

۳- اصلاحات تعرفه‌های قطعات منفصله خودروی سواری، کشنده، وانت، موتور سیکلت و دوچرخه به شرح جدول شماره (۲) این تصویبنامه که تایید شده به مهر دفتر هیئت دولت است، تعیین می‌شود.

۴- اصلاحات تعرفه‌های قطعات خودروسواری، کشنده، وانت و موتور سیکلت به شرح جدول شماره (۳) که تایید شده به مهر دفتر هیئت دولت است، تعیین می‌شود. "

خبر خوش برای متقاضیان خودروهای چینی 

رئیس سازمان توسعه تجارت گفت:  با بانک‌ها درباره بلوکه کردن پول برای ثبت نام متقاضیان جدید خودروهای وارداتی صحبت شده است، گفت: بانک‌ها اعلام آمادگی کرده‌اند و در حال فراهم کردن سیستم‌هایشان هستند و در آینده نزدیک، احتمالاً هفته آتی عرضه خودروهای چینی برای سایر مردم را داریم.

 وی با بیان اینکه احتمالاً از هفته آینده ثبت نام خودروهای وارداتی چینی برای متقاضیان جدید آغاز می شود، گفت: بسیاری از ثبت نام کنندگان خودروهای وارداتی که پیش از این در اسفند ماه ۱۴۰۱ مبلغی را مسدود کرده بودند، در سیستم یکپارچه آنها ماشین های چینی را انتخاب نمی کنند.

رئیس سازمان توسعه تجارت افزود: بنابراین ظرف چند روز امکان ثبت نام و انتخاب خودروها در سامانه یکپارچه برای متقاضیان جدید فراهم خواهد شد.

وی ادامه داد: منتظریم خودروهای برندهای معتبری که در راه هستند اضافه شوند و به محض رسیدن خودروها، عرضه آغاز خواهد شد.

معاون وزیر صمت افزود: ظرفیت عرضه خودرو به بالای ۲۵ هزار دستگاه رسیده است، ولی لزوماً افراد در سامانه، خودروهای عرضه شده را انتخاب نمی‌کنند.

وی گفت: اصرار نداریم که مشتریان اجبارا یک خودروی خاص را انتخاب کنند. هر خودرویی که مازاد باشد طبق توافق با شورای رقابت برای سایر متقاضیان جدید در سامانه عرضه می‌شود.

منبع: ايسنا