شهر خبر

آ س پ پیشتاز بازار بورسی شد/تحلیل بازار سهام هفته اول بهمن

بازار ارز/قیمت دلار/شاخص سهام

بررسی معاملات هفته اول بهمن نشان می‌دهد که "آ س پ" با افزایش ۳۹ درصدی بیشترین بازدهی را کسب کرده و "زماهان" با افت ۲۰ درصدی کمترین بازدهی را در مقایسه با رقبای خود داشته است.

اقتصاد آ س پ پیشتاز بازار بورسی شد/تحلیل بازار سهام هفته اول بهمن

آغاز بازار سهام هفته اول بهمن ماه با تأثیر اخبار نفتی صورت گرفت و در ادامه، با تأثیر گرمایش بازارهای ارز و طلا، منفی شد. در نهایت، شاخص‌های بازار افت جمعی هفتگی را ثبت کردند.

در نخستین روز هفته، مصوبه دولت درباره قیمت‌گذاری فرآورده‌های پالایشگاهی منتشر و ابلاغ شد که ریزش دسته‌جمعی نمادهای بازار سهام را در پی داشت. این روند در طول هفته نیز ادامه یافت و در نهایت به ثبت بازدهی منفی در اغلب نمادهای بازار سهام و تمامی شاخص‌های بازار منجر شد.

باید اشاره داشت که این هفته، بازار سهام از رشد قیمت دلار هم به نحو دیگری تاثیر پذیرفت و شاهد خروج سنگین پول حقیقی با سودای خرید دلار و طلا بود.

به این ترتیب، شاخص کل بورس در هفته نخست بهمن‌ماه ریزشی بود و ۲.۸۶ درصد افت هفتگی را ثبت کرد. طی این هفته، اغلب سهم‌های شاخص‌ساز گروه‌های پالایشی، خودرویی و فلزات اساسی، کاهش قیمت را تجربه کردند.

سهام کوچک و متوسط بازار سهام هم در نخستین هفته بهمن‌ماه، وضعیت مناسبی نداشتند و بخشی از رشد هفته‌های گذشته را از دست دادند تا در نهایت، شاخص هم‌وزن بازار سهام که نماینده همین سهم‌هاست، بازدهی هفتگی منفی ۴.۵ درصدی را ثبت کند.

بیشترین بازدهی هفته اول بهمن

بررسی معاملات بورس در هفته اول بهمن ۱۴۰۲ نشان می‌دهد که سهام «آ س پ» توانسته است در این هفته با رشد ۳۹ درصدی بیشترین بازدهی را  به ثبت برساند و به ارزش ۲,۵۰۳ تومان معامله شود.

کسرام و ثتران نیز دیگر سهم‌هایی بودند که در این هفته بازدهی مثبتی از خود بر جای گذاشتند. به نحوی که این دو سهم طی این هفته به ترتیب ۲۱ و ۱۸ درصد افزایش قیمت داشتند. به این ترتیب در پایان معاملات این هفته کسرام به قیمت ۱,۴۴۹ و ثتران به ۱,۰۵۱ تومان رسیدند.

کمترین بازدهی هفته اول بهمن

در طرف مقابل، ارقام ریزش سهم‌های کم‌بازده کمتر بود؛ طوری‌که زماهان و داتام با افت ۱۳ درصدی بیشترین کاهش قیمت را میان رقبای خود در بازار سهام ثبت کرده‌اند. کپرور نیز دیگر سهم کم‌بازده این هفته بود که با افت ۱۸ درصدی به قیمت ۱,۲۱۶ تومان رسید. همچنین نخریس  و دروز نیز با کاهش ۱۷ و ۱۶ درصدی دیگر سهم‌های کم‌بازده بورس در هفته ابتدایی بهمن‌ماه بودند. 

منبع: تجارت نیوز