شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#سال ۱۴۰۳

۱۲۵ همت اعتبار برای اجرای درست زنجیره تامین دارو نیاز است /طرح پر هزینه سازمان غذا و دارو

دارو/بیماران/وزارت بهداشت

محمد پیکانپور، مدیرکل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو، درباره نیاز ۱۲۵ هزار میلیارد تومانی برای تامین دارو، شیرخشک و ملزومات مصرفی پزشکی در سال ۱۴۰۳ اظهار داشت: تأکید داریم که خزانه پرداخت مطالبات داروخانه‌ها، شامل سهم دارویار و سهم بیمه، با اجرای سیستمی فهرست مورد تأیید سازمان‌های بیمه‌گر، به صورت روزانه به حساب نهایی‌ها منتقل شود و لازم است روشی در نظر گرفته شود که تاخیر در انجام تبادلات بیش از ۳۰ روز، مشمول جریمه دیرکرد طبق قانون الحاق ۲ شود. همچنین، لازم است عدم پرداخت اصل و جریمه دیرکرد توسط سازمان بیمه‌گر، در حکم تصرف در اموال دولتی در نظر گرفته شود.

اقتصاد  ۱۲۵ همت اعتبار  برای اجرای درست زنجیره تامین دارو نیاز است /طرح پر هزینه سازمان غذا و دارو

این طرح به گونه‌ای پیش بینی شده که بیماران با بهره‌مندی از پوشش بیمه‌ای، هزینه زیادی بابت دارو از جیب خود پرداخت نکنند. به عبارتی دیگر هرچند در این طرح نرخ داروها افزایش می‌یابد اما قیمت‌ها به سمت واقعی شدن پیش می‌رود و این هزینه را بیمه‌گر پرداخت می‌کند تا بدین ترتیب میزان پرداختی از جیب بیمار افزایش پیدا نکند.

اجرای این طرح از آنجا اهمیت دارد که دارو و تامین آن، از مسایل اساسی مردم است و هرگونه کمبود در تامین آن می‌تواند به‌ویژه برای خانواده‌هایی که بیمار دارند، ایجاد نگرانی کند.

تخصیص ۴.۲ میلیارد دلار ارز دارویی

دولت تا دی ماه امسال بیش از ۴.۲ میلیارد دلار ارز برای تامین داروی مورد نیاز کشور تخصیص داده است و به گفته رییس سازمان برنامه و بودجه، از این میزان ۳.۵ میلیارد دلار فقط ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی بوده است.

«داود منظور» رییس سازمان برنامه و بودجه با ارائه گزارشی از عملکرد مالی دولت در حوزه بهداشت و درمان از تخصیص ۷۵ درصدی اعتبارات این بخش در سال جاری خبر داده و درباره طرح دارو یار گفته است: در این طرح، مابه‌التفاوت ارز ۴۲۰۰ تومانی تا ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان را دولت پرداخت می کند؛ تا آذرماه امسال هر صورت حسابی که سه بیمه اصلی به ما دادند، تسویه کردیم و اگر مواردی هم باقی مانده باید صورت حساب آن را به سازمان برنامه و بودجه بدهند تا طبق آنچه در تبصره ۱۴ بودجه (تبصره مربوط به هدفمندی یارانه ها) پیش بینی شده است، انجام دهیم.

وی ادامه‌داد: سال گذشته در مقایسه با مدت مشابه امسال، ۱۳ همت به طرح دارویار اختصاص دادیم و از ابتدای امسال تاکنون ۳۲ هزار میلیارد تومان به این طرح اختصاص دادیم.

 

اگرچه دولت در ماه‌های گذشته تلاش کرده اعتبارات بخش دارو و طرح دارویار را پوشش دهد اما نگرانی فعالان صنعت دارویی کشور از میزان تخصیص اعتبار برای تداوم این طرح در سال آینده است، زیرا بر اساس اعلام سازمان غذا و دارو، در لایحه بودجه سال آینده اعتبارات مربوط به طرح دارویار به‌شدت کاهش پیدا کرده و حتی نسبت به اعتبارات امسال هم پایین‌تر بوده است.

«سید حیدر محمدی» رییس سازمان غذا و دارو در این باره گفته است: میانگین سالیانه ارز تخصیصی به دارو و تجهیزات پزشکی در چهار سال اخیر معادل ۳.۲ میلیارد دلار بوده که امسال ۱.۶ میلیارد دلار آن را به صورت ارزی دریافت و از بقیه آن که بیش از ۳۶ هزار میلیارد تومان است، فقط ۶ هزار میلیارد تومان مصوب شده است، به طوری که هنوز بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان از این اعتبار باقی مانده است.

وی تاکید کرد: کل اعتبارات طرح دارویاری در سال گذشته ۷۳ هزار میلیارد تومان بود که این رقم در لایحه بودجه به ۶۹ هزار میلیارد تومان کاهش یافته که می‌تواند تامین دارو را در سال آینده دچار مشکل کند؛ این در حالی است که درخواست ما برای این طرح اعتباری افزون بر ۱۰۵ هزار میلیارد تومان بوده است.

دولت باید برای سال جاری ۱۲۵ همت اعتبار در حوزه طرح دارویار در نظر می‌گرفت و اکنون فقط ۲۴ همت برای این طرح پرداخت شده است.«عباس کبریایی‌زاده» عضو هیات مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران نیز در این زمینه گفت: به شدت نگران مختل شدن دسترسی مردم به دارو هستیم و از دولت مردمی درخواست داریم توجه و حمایت ویژه از صنایع دارویی برای افزایش تهیه و تولید دارو داشته باشد.

وی تاکید کرد: لازم بود دولت برای سال جاری ۱۲۵ همت اعتبار در حوزه طرح دارویار در نظر می‌گرفت و اکنون فقط ۲۴ همت برای این طرح پرداخت شده است.

به گفته کبریایی‌زاده، برای سال آینده ۱۸۰ تا ۲۰۰ هزار میلیارد تومان برای جبران مابه‌تفاوت نرخ و اثر تورم نیاز است اما فقط ۸۶ همت در نظر گرفته شده است.

زنجیره تامین دارو به حمایت دولت و مجلس نیاز دارد

«محمد عبده زاده» رییس هیات‌مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران نیز در این زمینه اظهار داشت:‌ زنجیره تامین دارو کشور نیاز به حمایت دولت و مجلس دارد، اما بی نظمی پرداخت در سازمان‌های بیمه‌گر و سایر مسائل باعث شده مشکلات زیادی در حوزه تامین دارو به‌وجود آید.

زنجیره تامین، تولید و توزیع دارو دچار مشکل جدی است و نیاز به کمک و حمایت نهادهای بالادست دارد.وی تاکید کرد: زنجیره تامین، تولید و توزیع دارو دچار مشکل جدی است و نیاز به کمک و حمایت نهادهای بالادست دارد. اکنون تولیدکننده و فعال زنجیره تامین التماس می‌کند که برای تامین داروی مورد نیاز کشور تسهیلات بگیرد و نهادهای متولی در این زمینه فقط نظاره‌گر هستند.

«محمد پیکان‌پور» مدیرکل دارو و موارد تحت کنترل سازمان غذا و دارو نیز در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: ۱۰۵ هزار میلیارد تومان به عنوان منابع طرح دارویار در بودجه سال ۱۴۰۲ پیش بینی شده است. این درحالی است که بودجه کمتری از سوی سازمان برنامه و بودجه تایید شده و لازم است در این زمینه مسوولان امر برای پیشگیری از بروز برخی مشکلات، نسبت به این مساله اهتمام داشته باشند.

وی با تاکید بر لزوم همکاری بانک ها در تامین نقدینگی مورد نیاز شرکت های دارویی، اظهار داشت: در صورتی که تامین نقدینگی صنعت دارو به خوبی انجام نگیرد، ممکن است مشکلاتی در تامین دارو ایجاد شود.

۱۰۵ هزار میلیارد تومان به عنوان منابع طرح دارویار در بودجه سال ۱۴۰۲ پیش بینی شده، این درحالیست که بودجه کمتری از سوی سازمان برنامه و بودجه تایید شده است.مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو بر ضرورت انسجام در سیاست های دارویی تاکید کرد و افزود: در صورتی که خواهان برطرف کردن همه مشکلات باشیم، باید سیاستگذاری واحد مبتنی بر شواهد و همراهی بین ارگان‌های دست اندرکار برقرار تا از بروز مشکلات احتمالی جلوگیری شود.

پیکان پور تاکید کرد: تقویت صنعت دارویی کشور نیاز به همراهی و همکاری بانک ها دارد، اما از وعده اختصاص ۱۵ هزار میلیارد تومان برای صنعت داروسازی، کمتر از ۲ هزار میلیارد تومان پرداخت شده است.

انتظار می رود با توجه به فصل بودجه بندی، مجلس شورای اسلامی اهتمام بیشتری تخصیص اعتبار مورد نیاز برای تداوم طرح دارویار داشته باشد.

منبع: ايسنا