شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#دولت#دارای

اعطای زمین رایگان به خانوارها منتفی است؟ / دست باز دولت برای حمایت از خانواده ها

راه و مسکن اعطای زمین رایگان به خانوارها منتفی است؟ / دست باز دولت برای حمایت از خانواده ها

اجرای قانون واگذاری زمین رایگان به خانواده‌های دارای ۴ فرزند زیر ۲۰ سال با چالش‌هایی مواجه است.

واگذاری زمین برای ساخت مسکن یکی از روش‌هایی است که برای توسعه شهرها و رفاه شهروندان مورد استفاده قرار می‌گیرد. این طرح‌ها معمولاً توسط دولت یا نهادهای مربوطه اجرا می‌شوند و به منظور فراهم کردن زمین مورد نیاز برای ساخت واحدهای مسکونی بکار می‌روند. این اقدام می‌تواند باعث افزایش دسترسی به مسکن برای افراد با درآمد محدود و کاهش هزینه‌های ساخت و مسترد شدن زمین شود. همچنین، این اقدام می‌تواند به بهبود اقتصاد منطقه و افزایش فعالیت‌های اقتصادی منجر شود.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه نوبت عصر روز سه‌شنبه ۳ بهمن ۱۴۰۲ صحن مجلس در جریان رسیدگی به گزارش کمیسیون تلفیق درباره لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ در بخش درآمدی، با تصویب بند الحاقی ۲ تبصره ۱۳ این لایحه به شرح زیر موافقت کردند:

بند الحاقی ۲- به منظور حمایت از خانواده و تحقق جوانی جمعیت، وزارت راه و شهرسازی مکلف است در سال ۱۴۰۳ یک قطعه زمین به صورت رایگان در قالب شرایط مندرج در قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت به خانواده‌های دارای چهار فرزند و بیشتر زیر بیست سال اختصاص دهد.

فردای پس از تصویب این قانون انسیه خزعلی، معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور گفت: ممکن است طرح مجلس درباره اعطای زمین به خانواده‌های دارای چهار فرزند عملیاتی نباشد.

وی ادامه داد: منابع پیش‌بینی‌شده دولت برای خانواده‌های دارای چهار قلو بود، اما مجلس این طرح را به خانواده‌های دارای چهار فرزند زیر بیست سال تعمیم داد.

نگرانی برای اجرا نشدن قانون

مجتبی یوسفی، عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی درباره تصویب قانون اعطای زمین رایگان به خانواده‌هایی که دارای چهار فرزند زیر بیست سال هستند، گفت: ما معتقدیم باید از خانوار حمایت شود به‌ویژه خانوار‌هایی که جزو اقشار ضعیف، متوسط، تحت پوشش کمیته امداد، بهزیستی و یا اقشاری که به‌عنوان کارگر، معلم و بازنسشته هستند چراکه یکی از هزینه‌های قابل توجه که حدود شصت درصد هزینه خانوار را در برمی‌گیرد در حوزه مسکن است که باید برای این امر یک فکر عاجل کرد.

وی ادامه داد: در مجلس پیشنهاد شد به جهت اجرای قانون جوانی جمعیت برای خانوار‌های دارای بیش از چهار فرزند یک قطعه زمین رایگان داده شود. در عین اینکه ما با این قانون موافقیم، اما یک نگرانی هم به‌وجود می‌آورد، چون در بسیاری از کلانشهرها، شهر‌های بزرگ همچنین در بسیاری از شهر‌های کوچک که محدودیت زمین داریم این قانون به سختی قابل اجراست و ممکن است یک توقعی را به‌وجود آورد که از نظر اجرایی زیرساخت آن را نداشته باشیم.

عضو کمیسیون عمران مجلس اظهار کرد: با این قانون موافقیم، اما باید یکسری تمهیداتی در اجرای آن باشد و ممکن است در روستا‌ها و شهر‌های کوچک این قانون قابل اجرا باشد، اما قطعا در شهر‌های بزرگ توقعی را به‌وجود می‌آورد. هرچند باید از اقشار ضعیف و اجرای قانون جوانی جمعیت دفاع کنیم و نباید به این صورت باشد که قانونی را مصوب کنیم که نتوانیم آن را اجرا کنیم چراکه این کار می‌شود یک امیدواری، اما در اجرای آن نگرانی وجود دارد لذا ممکن است این قانون در اختصاص زمین رایگان در کلانشهر‌ها و شهر‌های بزرگ قابلیت اجرا نداشته باشد.

نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس تصریح کرد: در عین اینکه در قوانین باید به درخواست‌های مردم در حوزه معیشتی مثل بحث تبدیل وضعیت پرسنل و عدالت در پرداخت توجه شود لذا باید قانون در حوزه تامین زمین هم قابلیت اجرا داشته باشد، چون این نگرانی وجود دارد.

در مقابل اظهاراتی که در باب نبود امکان اجرای این قانون وجود دارد موافقان از اجرایی بودن آن سخن به میان می‌آورند.

دولت به اندازه کافی زمین دارد

جبار کوچکی‌نژاد، عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۳ مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از مصوبات خوب مجلس واگذاری زمین به خانواده‌های دارای چهار فرزند زیر بیست سال است.

وی ادامه داد: این قانون بدون اینکه بار مالی برای دولت داشته باشد می‌تواند از خانواده حمایت کند. این اظهارنظر که احتمالا دولت نتواند این قانون را اجرا کند یعنی یا از مسائل بودجه خبر ندارند یا اینکه در حمایت از خانواده تفکرات خاص خود را دارند.

نماینده رشت و خمام در مجلس اضافه کرد: این قانون بسیار خوب است و معتقدم که در کوتاه‌مدت عملی می‌شود.

کوچکی‌نژاد اظهار کرد: زمین‌هایی که در اختیار شهرها، منابع طبیعی و امور اراضی است در این قانون به مردم واجد شرایط واگذار می‌شود چراکه دولت از این مدل زمین‌ها به اندازه کافی در شهر‌ها و روستا‌ها دارد.

وی گفت: دولت، سازمان ملی زمین و مسکن، سازمان جنگل‌ها و بنیاد مسکن داخل طرح هادی زمین دارند و راحت می‌توانند آنها را در اختیار مردم قرار دهند لذا این قانون هیچ مشکلی ندارد.

با توجه به اینکه قانون مذکور از همین ابتدا با اما و اگر مواجه شده باید منتظر ماند و دید که شورای نگهبان آن را تایید می‌کند و یا برای اصلاح به مجلس بازمی‌گرداند.