شهر خبر

تخصیص ۵۰ درصدی سرانه یک میلیارد تومانی به انجمن های نمایشی استان‌ها/ فناوری‌های سالن تئاتر استان یزد از تالار وحدت به‌روزتر است

تخصیص ۵۰ درصدی سرانه یک میلیارد تومانی به انجمن های نمایشی استان‌ها/ فناوری‌های سالن تئاتر استان یزد از تالار وحدت به‌روزتر است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عصر امروز جمعه (۶ بهمن) در تالار وحدت به تماشای نمایش «تروما» نشست.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدمهدی اسماعیلی در حاشیه تماشای این نمایش در جمع خبرنگاران از تخصیص ۵۰ درصدی سرانه یک میلیارد تومانی به انجمن های نمایشی استان‌ها در هفته آینده خبر داد.

وی با اعلام این خبر، درباره بودجه نمایش (تئاتر) گفت: بودجه جشنواره‌های نمایش در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال قبل حدود پنج برابر افزایش پیدا کرد و علاوه بر آن سال گذشته بیش از ۳۴ میلیارد تومان برای جشنواره های تئاتر هزینه شد؛ در حالی که این مبلغ در سال ۱۴۰۰ حدود شش میلیارد تومان بود.

اسماعیلی افزود: امسال هم برخلاف اینکه با مشکلاتی در حوزه بودجه مواجه بودیم (تا جایی که حتی پیشنهاد تعطیلی جشنواره های منطقه ای نیز مطرح شد) اما مصر بودم که این جشنواره‌ها حتما برگزار شود که در نتیجه آن جشنواره های منطقه ای در ۴ منطقه از کشور و به شکلی پرشور برگزار شد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: مشکلی در زمینه تامین بودجه برای برنامه هایی که در نظر گرفته شده بود نداشتیم و برهمین اساس عنوان نشده است که برنامه ای به دلیل کمبود بودجه برگزار نشد.

استاد دانشگاه تهران تصریح کرد: من هم این مسأله را قبول دارم که اصولاً حوزه فرهنگ و هنر از بودجه بالایی برخوردار نیست و علاوه بر آن در قیاس بین تئاتر و سینما نیز نابرابری بوده است ولی تلاش می کنیم این مساله حل شود.

وزیر فرهنگ گفت: پیش بینی بودجه معاونت امور هنری امسال رشد قابل ملاحظه‌ای دارد به همین دلیل امسال بودجه این معاونت حدود سه برابر افزایش پیدا خواهد کرد و علاوه بر آن با سازمان برنامه و بودجه هم به توافقات خوبی رسیده‌ایم و به وسیله ظرفیتی که تبصره ۹ بند «ه» ایجاد می کند بودجه ویژه ای برای تئاتر در نظر گرفته شده است.

وی افزود: اقدام دیگر اختصاص سرانه یک میلیارد تومانی برای انجمن های نمایشی استانی بود که انشاالله تخصیص ۵۰ درصدی این سرانه در هفته آینده رخ خواهد داد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه تاکید کردم میز موسیقی، تئاتر و هنرهای تجسمی در قرار گاه شهید آوینی در اختیار معاونت هنری باشد، گفت: پیش از این حدود ده میلیون تومان به انجمن های نمایشی سراسر کشور تعلق می گرفت در حالی که امسال این عدد به یک میلیارد تومان می رسد که نشان دهنده حمایت عملی از حوزه نمایش و تئاتر در استان هاست.

وزیر فرهنگ در ادامه تاکید کرد: شاهد حضور آثار بسیار خوب استانی هستیم.


وی افزود: در سینما در بخش جشنواره و داوری اصلی بسیاری از آثار در حوزه روایت های اصیل فضای افتخارآمیز تاریخ کشورمان و ایجاد امید در مردم قرار دارد.

وی با بیان اینکه زیر ساخت‌های تئاتر در استان ها را تقویت خواهیم کرد، تصریح کرد: فناوری‌های سالن تئاتر مجموعه کم‌نظیر استان یزد که قرار است با حضور آقای رئیس جمهور افتتاح شود از تالار وحدت به‌روزتر است.

وزیر فرهنگ گفت: قصد داریم از انجمن‌های نمایشی در استان ها نسبت به گذشته به شکلی فوق العاده حمایت کنیم.

وی درباره برگزاری جشنواره های منطقه‌ای تصریح کرد: این جشنواره‌ها به لحاظ فنی رشد داشته است.

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پیش از تماشای نمایش «تروما» در چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در جمع خبرنگاران گفت: بالای ۳۵ میلیارد برای جشنواره‌های تئاتر هزینه شده درحالیکه سال ۱۴۰۰ عدد آن ۷-۶ میلیارد بود.

امسال بخاطر کمبود بودجه برخی دوستان پیشنهاد تعطیلی جشنواره‌های منطقه‌ای را دادند اما من اصرار داشتم که این جشنواره‌ها برقرار باشد. بطور کلی حوزه فرهنگ و هنر بودجه خیلی بالایی ندارد و همیشه بین تئاتر و سینما این نابرابری بودجه وجود داشته و ما تلاش‌مان بر حل این مسئله است.

بودجه ۵ تا ۱۰ میلیونی انجمن‌های نمایشی استان‌ها به ۱ میلیارد رسیده است.

۵۷۵۷