شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#روسیه#سوئد#موضع‌گیری#روسیه#نسبت#عضویت#سوئد#ناتو

موضع‌گیری روسیه نسبت به عضویت سوئد در ناتو

موضع‌گیری روسیه نسبت به عضویت سوئد در ناتو

ایسنا نوشت: روسیه اعلام کرد تصمیم سوئد برای پیوستن به ائتلاف ناتو تاثیری منفی بر وضعیت منطقه می‌گذارد.

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه امروز جمعه گفت پیوستن سوئد به ائتلاف ناتو تاثیری منفی بر وضعیت در منطقه خواهد گذاشت و احساس امنیت را در این کشور افزایش نخواهد داد.

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک» زاخارووا در یک نشست خبری گفت: «عضویت سوئد در ناتو تاثیری شدیدا منفی بر سطح ثبات در اروپا و منطقه بالتیک خواهد گذاشت. این که سوئد تصمیم گرفته سیاست طولانی مدت عدم تعهد نظامی خود را کنار گذاشته و به یک بلوک علنا متخاصم با روسیه بپیوندد بعید است که باعث تقویت احساس امنیت در میان مردم عادی سوئد شود.»

این دیپلمات بلندپایه وزارت امور خارجه روسیه بیان داشت مسکو تدابیری تلافی جویانه را برای متوقف کردن تهدیدات علیه خود اتخاذ کرده و جلوی تضعیف توانمندی‌های نظامی خود را خواهد گرفت.

قانونگذاران ترکیه روز سه‌شنبه گذشته بعد از مدتها مناقشه، به عضویت سوئد در ائتلاف ناتو رای مثبت دادند و لایحه تاییدشده را برای رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه فرستادند.

از ۳۴۶ رأی نمایندگان پارلمان ترکیه، ۲۸۷ رأی موافق و ۳۵ رأی مخالف ثبت شد و بقیه قانون‌گذاران هم رأی ممتنع دادند.

رئیس‌جمهور ترکیه روز پنج‌شنبه مصوبه پارلمان کشورش در تصویب عضویت سوئد در ناتو را امضا کرد.

آنکارا بر سر حقوق بشر، تروریسم و تجارت تسلیحات با استکهلم اختلافات جدی داشته که در برنامه‌های ناتو برای پذیرش عضویت سوئد در این نهاد ناهمواری ایجاد کرد. طرفین چندی پیش بعد از عقد توافقی، متعهد شدند به این مسائل رسیدگی کنند.

سوئد در ماه مه ۲۰۲۲ با اشاره به جنگ روسیه و اوکراین درخواست پیوستن به ناتو را ارائه کرد، اما به دلیل اختلافات مداوم با دو کشور ترکیه و مجارستان، با مخالفت آنها مواجه شد. برای پذیرش عضو جدید در ناتو، همه اعضا باید آن را تایید کنند.

ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان هم بعد از تحولات روز سه شنبه پارلمان ترکیه، چهارشنبه اعلام کرد دولتش موافق پیوستن سوئد به ناتو است و به‌زودی رای‌گیری برای تصویب آن در پارلمان را برنامه‌ریزی می‌کند. این اقدام به استکهلم اجازه می‌دهد تا پس از تقریبا دو سال تاخیر به عضویت این بلوک نظامی تحت رهبری ایالات متحده درآید.

311311